Lomatec en Timray

• Diezelvilozoov

Visstick schreef:

> Je maakt een diesels zuinig door een betere verbranding,

> gewoonlijk bereik je dat met een aanjager (turbo) en door

> elektronica.

Nee, die juist niet.

Directe inspuiting> minder thermische verliezen, dat doet het hem, wel geholpen door electronica.

• Kaptein iglo

Ha Visstick, deze reactie kan ik als oud scheepswerktuigkundige met 10 jaar professionele diesel ervaring op de grote vaart, natuurlijk niet voorbij laten gaan. Laten we eens kijken hoe ver we komen.

Er is wel degelijk ontwikkeling geweest in (ook de simpele scheeps) dieselmotoren. Belangrijkste voorbeeld: De materialen laten het nu toe om veel hogere brandstof-inspuit-drukken te realiseren en daarmee een betere en schonere verbranding waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen veel lager is geworden.

Natuurlijk zeil jij altijd maar anderen moeten eerst enige tijd motoren voor ze op ruim vaarwater komen (zoals bijvoorbeeld wijzelf 10 uur! enkele reis), de mast omhoog te kunnen zetten en verder ongehinderd door bruggen, onze zeiltocht kunnen vervolgen. Dat is tevens de reden waarom wij ook veel bij sluizen terecht komen. En daar haal ik meteen de oude ploffen er uit. Roetvlekken op de kont, blauwe/zwarte rook, spiegelende plakaaten olie en roetmengsels op het water als er even een klapje voor- of achteruit moet worden gegeven. Veelal schepen gebouwd rond de jaren 80. Zelf had ik ook een Sigma 33 met een volvo MD7a (13 pK) uit 1982. En wat ik ook deed aan de verstuivers, brandstofpomp, kleppen enz. het kreng bleef roeten en stinken. Het was zelf zo erg dat we tijdens een oversteek vanuit Dover, en wij op de de motor net de wind dood voeren, we enkele malen even zijn gedraaid om uit onze eigen uitlaatgassenstank te geraken. En bij Volvo geven ze het ook gewoon toe dat deze oude modellen dit blijven houden. Overigens wel betrouwbare motoren. Dat wat betreft het milieu, de feiten. Wat je er zelf van vindt kan natuurlijk heel anders zijn en ik ga je er niet van overtuigen.

Je maakt een denkfout als je stelt dat een turbo gebruikt wordt om een betere verbranding te krijgen. De turbo kan daar (in combinatie met elektronica en verstelbaar inspuitmoment) wel een beperkte bijdrage aan leveren maar wordt alleen gebruikt om meer vermogen uit een kleinere motor (cilinderinhoud) te kunnen persen. En juist deze turbo gaat bij langdurige deellast (bv stationair toerental) nadelig werken (daar heb je die sluis weer) en vervuilt door aanslag van onverbrande koolwaterstoffen (roet), hetgeen bij normaal gebruik weer tot storingen kan leiden..

Dat elektronica kwetsbaar kan zijn is natuurlijk een waarheid. Maar tegenwoordig wordt dit zo hoogwaardig gemaakt dat storingen gelukkig niet zo vaak (meer) voorkomen. Ik heb daar nog nooit last van gehad en mijn motor lijkt tot op heden heel betrouwbaar te zijn.

Ik begrijp best wel wanneer je een traditioneel schip bezit, bv een oude sleeper, zeilkotter, platbodem o.i.d. je een nostalgisch gevoel krijgt van je stampertje en je trots staat te wezen op gloeilonten en gietijzeren slingers en Startpilot. En dat moet je ook zeker blijven doen, want ook ik als oud swtk kan daar erg van genieten.

Maar in moderne kapitalistische zeilschepen horen gewoon hoogwaardige schone dieselmotoren of als het kan (en dat zou nou precies geschikt zijn voor jouw) elektromotoren. PS: Vergeet je vuilwatertank niet in te bouwen voor het nieuwe seizoen. Mvg K.I.

• Victor

Dieselrepairs = revisiebedrijf (naam zegt het al) . Willen reviseren, niet nieuwe motoren verkopen. Je koopt al een nieuwe motor bij de prijsvechters voor wat dieselrepairs vraagt voor een eenvoudige revisie. Ik spreek uit ervaring. Zijn/waren geen wederverkoper want ik ben er geweest. Met een goede aanbieding kom je nu goed weg bij de A-merk aanbieders. Het is een moeilijke tijd voor iedereen en dat geeft mogelijkheden tot onderhandelen. Stel voor jezelf wat je met de motor wilt en hoeveel je ervoor wilt uitgeven.

• Cor

Hoe was je vraag :)

Cor

• Visstick

Je weet kennelijk waar je over praat en ik neem dan ook een aantal opmerkingen terug. Jammer dat je nauwelijks op het milieu argument in gaat. Daardoor werd ik in de eerste plaats getriggerd. De milieu maffia verkoopt me iets te veel onzin de laatste tijd, of vergeet gemakshalve het hele plaatje te bekijken, of probeert me te laten geloven dat CO2 een broeikasgas is. Ik verwijs naar mijn eerdere betoog over de enorme (vergeten) hoeveelheden energie die het kost om zonnecellen te fabriceren. Of de belachlijke toestand in Amsterdan met die waterstof bussen. (Waar denken ze waterstof te gaan delven?) En denk eens aan het plotseling, op magiese wijze, verdwenen gat in de ozon laag of (daarvoor) de zure regen…. Daar hoor je de milieubeweging (wijselijk) nooit meer over praten. De hele milieu discussie heeft de laatste tijd meer kenmerken van een politieke/geloofsdiscussie dan van een goede, met technies/wetenschappelijke argumenten onderbouwde, discussie

Ik herhaal; de extra energie die de industrie nodig heeft om al dat moois voor een moderne diesel te maken en te transporteren, verdien ik nooit terug met mijn typies verbruik (10-15 liter per jaar). Ik heb het dus over het energeties rendement, niet over het economies rendement. Als ik dertig ton diesel per jaar zou verbruiken is het evident dat een moderne diesel milieu voordelen heeft, maar niet voor de doorsnee zeiler. Daar boven hanteer ik het argument van eenvoud, dat zorgt voor minder storingen die ook nog eens zelf te verhelpen zijn. Het milieu argument staat me behoorlijk tegen. Ik ontken niet dat er iets mis is met ons klimaat maar het milieu argument wordt voortdurend onjuist gebruikt en te pas, maar meestal te onpas als verkoop argument gebruikt. En daar wordt ik onpasselijk van.

Er zal best wel ergens een break even point zijn waar een moderne diesel schoner wordt dan een oude maar de meeste zeilers bereiken dat punt nooit. En dan is er ook nog het economies rendement (hoeveel kost het en hoe snel verdien ik dat terug door lager brandstof verbruik) maar dat is wéér een heel andere discussie.

Nog eentje dan: Een Prius is goed voor het milieu, proest!

Waneer kunnen we weer gewoon gaan zeilen?

• Kaptein iglo

Ha Visstick, leuke reactie en ik ben het in grote lijnen wel met je eens over dat milieu verhaal. Kan ik je er nog iets moois over vertellen. Ik voer ooit op een baggerschip dat per etmaal zo`n 35 ton brandstof verbruikte. (MDF) middelzware brandstof met een zwavel gehalte van ca. 3%. Per dag dus 1 ton pure zwavel via de schoorsteen de lucht in. (Daarom zie je bij die zeeschepen zo`n gelige rook)Die brandstof kost bijna niets in Nederland en de overheid weet er van.

Ondertussen worden er campagnes opgestart en aangemoedigd om tegen een stevige meerprijs zwafelarme (Shel Pura e.d.) diesel in je auto te gooien. En voor onze kust en op de waterweg wordt die rommel door die zeeschepen er zo maar met tonnen tegelijk uit geblazen. Wie is hier nu gek? Het ga je goed. K.I.

• BJ

Heeft niets meet gek te maken maar alles met economische belangen. Het is natuurlijk helemaal geen enkel probleem voor de overheid om het gebruik van milieuvriendelijke(r) brandstoffen te stimuleren, kwestie van de slechte meer belasten dan de goeien. Maar het zal de NL overheid niet zijn die dat bij voorkeur omdraait en het gebruik van bio-brandstoffen verbiedt tenzij ze er geld aan kan verdienen. Ik kan mijn MD2 probleemloos op zonnebloemolie of koolzaadolie laten draaien maar dan pleeg ik een economisch delict.

Als ze de grote zeeboten gaan verplichten om andere brandstof te gebruiken of er meer accijns op heffen dan gaan ze de haven van Rotterdam ontwijken. En dus wordt het milieu en daarmee het welzijn van de mensen opgeofferd aan de god Economie.

Maar goed, dat wijkt dan wel weer heel ver af van je OP… ;)

• Jeroen

Ik ben bij timray en lomatec wezen kijken en wat me opviel was ook het prijs verschil.Maar ook dat je bij lomatec universele onderdelen kan gebruiken

vindt dat toch wel fijn want zo n bedrijf kan altijd er mee stoppen en zeker in deze tijd met de finacieel crisis

• Kees

Bij mij hebben de motoren van Timray het afgelopen jaar prima dienst gedaan wel heb ik de slangklemmen vervangen dit waren wel rvs klemmen maar van mindere kwaliteit.

Op onderstaande link kun je de inbouw van deze motoren zien (dit hebben wij zelf gedaan)

http://www.jokekamers.nl/nieuwe_pagina_20.htm

Groeten Kees

• Appie

Kaptein iglo Schreef:

——————————————————-

> Steeds vaker kom ik deze scheepsdiesels tegen in

> advertenties en op internet. De prijs is in ieder

> geval 1/3 van de meest gangbare merken. De

> techniek lijkt me wat ouderwets en het gewicht is

> relatief hoog. Zou het wat zijn? Wie heeft

> ervaring ? Ben gewoon benieuwd naar iets nieuws,

> iets anders. groet K.I.

ik zeg:

Niet kopen!! heb er in 2 jaar tijd 2 versleten bij beide liepen de krukas lagers er uit!

Ik kan dus stellen dat dit een kwaal is van de motor, goedkoop is dus ook helaas duurkoop. Ook al “lijkt” het een robuste motor.