Lomatec en Timray

• marksvrijheid

ja dat is ook mijn motto

• Kaptein iglo

Toch is dat m.i. geen verstandig motto. Want dan wordt het echt een kwestie van tijd, dat op het moment je `m nodig heb, je motor het laat afweten. Met vrouw en kleine dochter aan boord moet ik dat in ieder geval niet hebben. Bovendien moet je dan moet je alsnog investeren. En waar investeer je dan in ? in een (dure) reparatie of vervangen? Natuurlijk gebeurd dit net voor of tijdens je vakantie. Dat heb ik met mensen bij ons uit de haven gezien en die baalden. Bovendien betaal je dan echt de hoofdprijs. Als je weet dat je er toch een keer aan moet, dan liever gepland, bv in de winter op je gemakje. Kun je mooi iets uitzoeken dat past en wellicht wat onderhandelen. Verder is het een enorm genot om van dat oude stinkende, milieu verontreinigende, herriemakende veel te zware stampertje af te zijn. En een schone moderne stille zuinige minder vervuilende en veel lichtere nieuwe motor tot je beschikking te hebben. Als laatste voordeel is dat een nog werkende oude motor nog iets geld oplevert en je voor de oude defecte motor slechts de kiloprijs zult ontvangen.

Industriele motoren zijn niet zondermeer toe te passen als scheepsdiesel. Een motor wordt vaak ontworpen en / of uitgerust voor de toepassing. Het is een behoorlijk verschil of er met een constant toerental langdurig een generator of koel/vriesmachine aangedreven moet worden of een toepassing als scheepsdiesel. Zo zag ik laatst ergens een zeilboot uitgerust met een turbodiesel. Dan heb je het volgens mij niet helemaal begrepen. Als een turbodiesel ergens niet goed in is, is het in het langdurig stationair draaien. In de meeste zeilschepen is dat wel wat de moter het vaakst moet doen. Wat ook een probleem kan zijn is het koelsysteem. Het is niet voor niets dat de meeste gemariniseerde standaardmotoren, daar de meeste storingen aan hebben. Groet K.I.

• schieper

Bij ons is de motor inderdaad op vakantie kapot gegaan en dat is dan zeker balen maar we kunnen onze boot ook redelijk op zeil alleen manoevreren. Ja, dat is een heel stuk spannender in sluizen en in de haven maar je kunt dat ook als avontuur zien en dan valt het zeker in de zomer best wel mee… en in geval van nood is er altijd wel een buurman die je een sleepje de haven uit wil geven…

een motor is handig maar niet noodzakelijk voor ons 10 meter jachtje.

Overigens houd ik me aanbevolen voor goede alternativen voor een nieuwe. Bij voorkeur een Yanmar 2gm15

• BJ

Tja, zo heeft eenieder zijn of haar beweegredenen. Als ik problemen heb met mijn motor, met de nadruk op als, dan ben ik blij dat het een oud, direct ingespoten model is zonder allerlei moderne fratsen. En wat betreft zuinigheid en vervuiling doet mijn motor echt niet onder voor de Vetus, Sole, Timray of Kubota's die als modern worden verkocht maar die technisch nooit veel verder dan de jaren '80 van de vorige eeuw zijn gekomen. En ik kan ongemodificeerd op plantaardige olie varen.. mag niet maar kan wel…;)

Daarnaast zijn we natuurlijk wel zeilers he… een motorstoring is geen ongemak, niet balen.. het is een uitdaging… :)

• Sindbad

Je hebt groot gelijk natuurlijk. Alleen om nu mijn oude probleemloze dieseltje weg te doen en voor veel geld een nieuwe te kopen en in te bouwen, dat is toch wel een erg grote stap. En zo'n Betamax lijkt me best wat, maar ik zie wel op tegen de kosten; zo'n 10.000 euro ben je zo kwijt denk ik. Voor een motor die het hetzelfde presteert als mijn huidige.

• Kaptein iglo

Simbad, ik schat voor iets meer dan de helft mits je `m zelf in kan bouwen. Neem eens contact op met Eric van Kuijkhoven. -> Beta Marine in Haarlem. Prima service, goed advies en betrouwbaar. Groet K.I.

• marksvrijheid

ha, dokter, weer een goede reden om eens wat luxe gereedschap aan te schaffen :) hoe gaat het met de voortgang? wordt het deze zomer zeilen?

• Sindbad

marksvrijheid schreef:

>

> ha, dokter, weer een goede reden om eens wat luxe gereedschap

> aan te schaffen :) hoe gaat het met de voortgang? wordt het

> deze zomer zeilen?

jajaja, ik doe m'n best….. elke dinsdag papadag (= klusdag) voor mij; hele ochtend op de werf. Lukt best. Is ook leuk, vooral.

Hoop dat het lakwerk strak met wat betere temperaturen ook goed gaat lukken.

Zeilen wordt zeeland dit jaar. Kom ik nog op terug mbt hoe, wat en waar. Ligt er ook een beetje aan wat mijn dames willen.

• Sindbad

Kaptein iglo schreef:

>

> Simbad, ik schat voor iets meer dan de helft mits je `m zelf

> in kan bouwen. Neem eens contact op met Eric van Kuijkhoven.

> -> Beta Marine in Haarlem. Prima service, goed advies en

> betrouwbaar. Groet K.I.

Valt mij mee. Maar voorlopig bedank ik toch maar even. Maar je tip is er een om te onthouden; dank

Pieter

• Visstick

Bollocs!

Een generator motor heeft nou juist heel veel overeenkomsten met een scheepsdiesel. En wat dat milieu argument er mee te maken heeft snap ik al helemaal niet. De technologie achter de diesel is de laatste vijftig jaar nauwelijks veranderd. (We hebben het even niet over katalisatoren, roetfilters en turbo's). Bovendien, ik verstook slechts een paar liter per seizoen, meestal met het in en uitvaren van de haven. Zelfs als mijn Bolinder niet goed afgesteld zou zijn, en vollop zou roetten, dan nog vervuil ik nauwelijks gezien mijn jaarlijkse brandstof verbruik. Als ik naar mijn brandstofvcerbruik per uur (of per mijl) kijk doe ik het helemaal zo slecht nog niet. Oud is niet hetzelfde als slecht!

Je maakt een diesels zuinig door een betere verbranding, gewoonlijk bereik je dat met een aanjager (turbo) en door elektronica. En dat zijn beide komponenten die ook stuk kunnen gaan en dus de motor minder betrouwbaar maken. Bovenbdien kan ik zulke een motoren niet zelf midden op zee repareren. En tot slot wat heb ik aan een besparing van twee (of minder) liter per jaar (ik verstook er maar tien per jaar)?

Je diesel in perfecte conditie houden (en dus schoon en zuinig houden) is een kwestie van onderhoud en heeft niets met ouderdom te maken. En dat milieu argument, daar veeg ik de vloer mee aan. Ga eerst eens kijken hoeveel energie er gebruikt wordt om al dat moois (elektronika, turbo's) te maken, en of dat wel terug verdient kan worden door de zogenaamd schone motor met een verbruik van tien liter per jaar. Zo bezien zijn de moderne diesels zelfs vervuilender dan de oude.