Lomatec en Timray

• BJ

En wat is je motivatie om het te kwalificeren als ‘rommel’… ?

• raptor

ken de 3 cil bolindertjes nog van defensietijd, lang geleden. Zaten in volvo munitiekranen/vorkliften. Waren inderdaad met een knijptang en een bahco te repareren. Gingen alleen kapot omdat een munitiepallet 1100kg woog en het ding 1000kg kon tillen. Geen beveiliging in hydrauliek (anders pakte hij het niet ) en dus werd de motor bij pieken ernstig overbelast en dat kostte koppakkingen die overigens ter plekke te vervangen was.

Betrouwbare en simpele motoren worden door Sab gelevert. Zijn vooral bedoeld voor de visserij. Gebruiken verder ook oa Kubota als basis zoals zovelen. Meeste merken leveren dezelfde blokken en alleen toebehoren zijn soms merkspecifiek.

Pieter

• Cor

Zelfs de groene verf van de nieuwe 3 cilinder groene Volvo-Penta motoren uit de D serie komt niet uit Zweden. De kale blokken zijn van Chinese makelij en worden in Frankrijk verder opgebouwd. Aldus een cursusleider van Volvo-Penta.

Cor

• Kaptein iglo

Dan moet je wel even lezen waar “Sinbad” naar verwijst.

Van een nieuwe motor die geleverd werd waar de gewapende brandstofslang te kort was, de koelwaterpomp defect was, onderdelen met verschillende soorten boutjes zijn vastgezet en zelfs onderdelen missen bij de aflevering.

Als dan ook nog de service Kwaliteit Uitermate Teleurstellend is en je nergens meer verhaal kan halen, dan spreekt kapitein Iglo over rommel. Groet. K.I.

• René

De BetaMarine kan ook ik je aanraden! Ik heb de motor 2 jaar terug laten inbouwen, en het is een supermotortje! De engelsen varen er al jaren mee, helaas hier nog relatief onbekend.

Groet,

René

• Kaptein iglo

He wat grappig ! Ik heb zo`n 5 jaar geleden de Beta Marine BD722 (98 kG 20 pK)in onze toenmalige Sigma 33 ingebouwd. Wat een geweldig mooi machientje is dat. Sterk, soepel, rustig en zuinig. Zat eerst een Volvo MD7a (200 kG 13 pK) Op de site van Beta Marine Nederland staan de foto`s en een klein verhaaltje erbij.

Groet K.I.

• raptor

toch blijft het me verbazen dat bijna iedereen een motor koopt bij de watersporthandel. Vergelijkbare motoren uit de industriehoek zijn vele malen goedkoper. En als het om service gaat dan is de watersporthoek ook niet echt een voorloper dus wat let ons. Zou het te maken hebben met luiheid om erin te duiken? Juist door het aanboren van andere kanalen zet je de branche onder druk om iets aan die hoge prijzen en slechte service te doen. Ik heb vervangende inbouwen gezien die zo slecht waren uitgevoerd dat je je verbaast over de klungeligheid en ondeskundigheid en vooral het gebrek aan interesse om het goed te doen. Zelfs de aannemerij doet het beter en dat wil wat zeggen.

Pieter

• Sindbad

raptor schreef:

>

> toch blijft het me verbazen dat bijna iedereen een motor

> koopt bij de watersporthandel. Vergelijkbare motoren uit de

> industriehoek zijn vele malen goedkoper.

Maar hoe zit het dan met de inbouw en aanpassingen specifiek voor boot (denk aan keerkoppeling etc)? Dat “krijg” je er toch niet bij met zo'n industriemotor.

Heb je een concreet voorbeeld ergens? Heb je feiten?

• marksvrijheid

jep, kom maar op, ik heb nog een volvop uit 1978, die moet ook wel eens vervangen worden…

• BJ

Een Volvo uit 1978 moet je pas vervangen als 'ie het echt niet meer doet. Die van mij is uit 1971 en doet het nog prima…;)