Lomatec en Timray

• Kaptein iglo

Steeds vaker kom ik deze scheepsdiesels tegen in advertenties en op internet. De prijs is in ieder geval 1/3 van de meest gangbare merken. De techniek lijkt me wat ouderwets en het gewicht is relatief hoog. Zou het wat zijn? Wie heeft ervaring ? Ben gewoon benieuwd naar iets nieuws, iets anders. groet K.I.

• raptor

Ken de motor niet. Kijk bij prijsvergelijk wel of je juiste zaken vergelijkt. Veel motoren worden standaard met allerlei toebehoren geleverd en als je die weglaat kan de prijs drastisch naar beneden. Overigens zit er inderdaad een factor 3 in de prijs voor dezelfde motor als industriemotor of watersportmotor.

Pieter

• Sindbad

Kaptein iglo schreef:

>

Ben gewoon benieuwd naar iets nieuws, iets anders.

> groet K.I.

Doet me even denken aan:

http://www.youtube.com/watch?v=TRU6tQdyYqQ&hl=nl

Maar je bedoelt zoiets als:

http://www.marineengine.com/discus/messages/4/26238.shtml

Lijkt me erg Chinees allemaal. Waarschijnlijk is het over een paar jaar goed en goedkoop, maar zitten er nu nog behoorlijk wat kinderziektes in.

• Visstick

Mischien eindelijk weer een motor die je zelf kan onderhouden met een kromme schroevendraaier en een engelse sleutel? Eentje waarin je elk soort olie kunt gooien en die het niet meteen laat afweten nadat er een stofje in de turbo is beland. Gewoon een domme, gietijzeren pruttel diesel zonder turbo's, computers en ander nieuwerwets speelgoed.

Mijn Bollinder doet het ook nog steeds prima na meer dan veertig jaar dienst.

• Sindbad

Visstick schreef:

>

>

> Mijn Bollinder doet het ook nog steeds prima na meer dan

> veertig jaar dienst.

Je bedoelt:

http://www.bolinder-engines.info/semidiesel/semidiesel.html :)

Wat voor boot heb jij egenlijk, dan waar dit relikwie in past?

Overigens heb ik een 45 jaar oude Mercedes Benz (OM636) diesel die ook (XXX) nooit hapert, ik blijf er dan ook wijselijk met m'n tengels af….

• schieper

Je zou bij dieselrepairs.nl kunnen navragen. Naar eigen zeggen hebben ze een aantal Timray's verkocht maar niets dan elende mee gehad. Daarom hebben ze de verkoop darvan weer gestaakt. De meetsen hadden binnen een jaar storingen en schades en de garantie was onvoldoende.

Ik heb er ook na geken want mijn yanmaretje heeft het aardse voor het hemelse verruild en die opvolgers zijn zo stervens duur….

• BJ

Dat is vreemd want Timray zelf geeft twee jaar volledige garantie als je hun voorwaarden mag geloven. Van Lomatec had ik nog niet eerder gehoord maar het feit dat ze gebruik maken van universele onderdelen spreekt me wel aan. Beter dan verschillende ‘dure merken’ waarbij je dan ook nog eens aan propriarty spare parts vast zit.

Maar voorlopig doet de Volf het nog steeds…. hoop ik althans. En anders gaat er gewoon weer een MD2b of MD11c/d in, net wat voorhanden is. Old skool diesel schopt kont!!!

• Tonijn

Heb een bolinder munktell tractor van 1963 ;-)

Zit wel een driecilinder volvo onder. Doet het nog steeds.

• Kaptein iglo

Ik kan je Beta Marine aanraden. Gebaseerd op een Kubota diesel erg goed, stil en zuinig. Mvg K.I.

• Kaptein iglo

Als ik dit zo lees lijkt me de kiloprijs wel redelijk voor deze rommel. Mooie link met die foto van wat er allemaal mis mee is. Bedankt. Groet. K.I.