gna-gna-gna
Pieter
Op de stelling van Kapitein Iglo, ik hoop dat je niet degene kapitein Iglo bent die in 2012 is overleden B), is in onderstaande discussie geen voortgang geboekt. Vooral m.b.t. de ervaringen zie ik hier geen enkele reactie van een zeiler. Dat kan ook haast niet omdat Timray bijna niet wordt ingebouwd in zeilboten. Blijkbaar is daar het gewicht van de motor nogal een issue. Daarnaast draaien de zeilers zo weinig uren dat de boot over het algemeen eerder versleten is dan de levensduur van de motor.
Zelf ben ik sinds 2 jaar een motorboot vaarder en draai met gemak 300 tot 400 uur per jaar. Mijn boot is van 1971 en zo ook de daar in geinstalleerde BMC 2.2 diesel. Deze begint sinds een paar maanden aanzienlijk olie te gebruiken. Per 6 draaiuren ongeveer een 1/2 lt. Ik schat dat de helft via de uitlaat verdwijnt en de rest door lekkage. Volgens de monteur is het lekkage langs de zuigerveren, dus…..slaijtage. Na ruim 12.000 draaiuren ook niet abnormaal zou ik zeggen. Vergelijk je dit met een diesel in een auto, dan zal je al snel tussen de 7 á 8 ton(km) zitten. Dus al met al geen slecht resultaat. Ik moet dus gaan vervangen.
Ik ben mij de afgelopen maanden aan het oriënteren geweest en alles de revue laten passeren. Van VW Marine tot aan Volvo Penta en kwam ook Timray tegen. Op het internet ben ik toen aan het spitten geweest naar de voor en nadelen, goede en slechte resentsies. ook ben ik discussies gaan volgen zoals die hier nu gevoerd wordt. Wat mij opvalt zijn een aantal zaken;
1. Er wordt niet echt in gegaan op de voor- en nadelen.
2. Er wordt niet echt in gegaan wat beter zou zijn, vervangen of revisie.
3. De discussie valt bijna geheel terug op: "Mijn dieselteje is zo goed, ik kan er nog jaren mee vooriuit! Dit helpt de discussie niet echt verder.
4. De weinige voorstanders worden “onder de mat geveegd” zonder inhoudelijk op feiten in te gaan.
Pieter,
Omdat ik mij de laatste tijd uitgebreid georiënteerd heb, kwam ik via een verwijzing vanuit google, hier terecht. Ofschoon de discussie alweer een tijd geleden is opgestart (2009) waren er toch nog redelijk recente reacties.
Mijn zoektocht langs allerlei dealers, bracht mij ondermeer bij Timray. Omdat het gewicht van mijn oude BMC ruim boven de 300 kg is, is een eventuele Timray geen probleem. Daarnaast is het voor een motorboot van 7 ton helemaal geen issue als de motor 100 kg zwaarder zou zijn. In mijn geval zou ik een gewichts reductie gaan krijgen, dus helemaal geen probleem. Voor zeilers is het blijkbaar wel een probleem als er een gewichts toename is.
Timray draait nu bijna 10 jaar mee in NL. Inmiddels varen er al zo'n 600 mensen met een Timray rond. Timray wordt op diverse fora afgekraakt, maar allemaal door mensen die zelf geen Timray hebben. Misschien is jou dat ook al opgevallen?
Ik ben zelf een keer naar Katwijk gereden en een bezoek gebracht bij de importeur. Ik heb daar een hele goede indruk gekregen. Een motor hoeft van mij geen 40 jaar mee te gaan. Reviseren van mijn oude BMC? Dat is duurder dan een nieuwe Timray, los van het feit dat onderdelen voor een BMC nu al een fors probleem opleveren. Ik heb dus besloten om voor een Timray TMD 37 pk te gaan. Deze wordt deze maand ingebouwd.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?