mooi! geeft de burger weer moed
Ik zie die oude dieseltjes altijd graag starten. Dan voel ik me niet zo schuldig als ik mijn 1:40 gesmeerde tweetakter start en de haven blauw zet. De olie die ik gebruik is wel milieu vriendelijk en biologisch afbreekbaar, staat er op. Nu was de wonderolie, die we in de 60er jaren in de Kreidler wegracers gebruikten dat ook, maar het rook toen niet zo.
Overigens moet een diesel, die goed wordt behandeld 5000 bedrijfsuren makkelijk kunnen halen. Bij 100 uur per jaar, wat de meeste jachten niet halen, moet 50 jaar goed te doen zijn.
Pieter
geldt voor alle motoren. Hoe eerder op temperatuur, hoe beter. Veen dieselauto's met moderne motoren hebben een electrische verwarmer in het blok om de opwarmtijd te verkorten. Moderne direct ingespoten motoren komen nooit op bedrijfstemperatuur als ze stationair draaien. Ook als je lang in de file zou staan, valt je kachel uit, omdat die meer warmte af neemt, dan de motor in het koelwater stopt.
Pieter
Dat lijkt me sterk, rendement van een gemiddelde scheepsdiesel in een jachtje of dieselmotor in een auto lijkt me tussen de 35 à 40% liggen, en dan scht ik het hoog in. De rest verdwijnt via stralingswarmte, de warmte in de uitlaatgassen en het koelsysteem. Moet voldoende zijn om je autotje mee te verwarmen. Mvg K.I.
rendement van moderne kleine diesel is ong 25%. Maar verbruik is zo gering bij stationair draaien (door electronica is het inspuitmoment erg goed, dit in tegenstelling tot mechanisch ingespoten diesels) dat die overige 75% nog onvoldoende is om motor op te warmen. Bij normaal gebruik is verschil in brandstofverbruik tussen een ouderwetse en een moderne diesel niet zo dramatisch. Maar wel onder meer extreme belasting, zoals stationair draaien of zeer hoog belast draaien (auto met caravan). Dit omdat bij mechanische diesels het inspuitmoment en de inspuit karakterestiek een gemiddelde is over het hele bereik. De electronica maakt het mogelijk om altijd een meest optimale inspuiting te realiseren. Daarom zijn moderne diesels ook veel schoner.
Pieter
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?