Regels zijn niet alleen zinnig als ze gecontroleerd moeten kunnen worden, je kunt je er ook gewoon zelf aan houden. Heeft iets met mentaliteit te maken ……
En om het wegverkeer er maar bij te halen:
Ik kom ze dagelijks tegen, van de schijnheiligen die zich alleen maar ter plekker van radarposten (alleen daarvoor hebben ze al een Tom Tom) resp. trajectcontroles houden ze zich braaf aan de regels.
En als je een prent van 5 km+ krijgt, heeft je klok al op +10 gestaan en als je dat niet in de gaten hebt, vraag ik me af waar je dan wel op let.
Verder is het snelheidscontrole proces en de verwerking daarvan voor ca 90% geautomatiseerd en van de overige 10% wordt pak hem 9% door mensen uitgevoerd die geen opsporingsbevoegdheid hoeven te hebben. Dus de invloed daarvan op het (niet) oplossen van misdrijven resp. -daden is marginaal.
Bovendien levert het de staatkas een aardige duit op, die anders via de reguliere belastingcenten opgehoest moet worden. Dan heb ik liever, dat dat aandeel door diegenen betaald wordt, die denken dat de regels alleen voor anderen gelden.