vaarbewijs halen

• sietje

Ik ben bezig mijn vaarbewijs 2 te halen. Met onze boot zijn wij niet vaarbewijsplichtig, de reden dat ik het papiertje wil halen is dan ook omdat ik de regels op het water wil kennen, en kunnen toepassen. Nu ik bezig ben, weet ik ook pas hoeveel ik nog niet weet.

Heeft iedereen hier zijn vaarbewijs? Volgens onze docent kan het niet heel lang meer duren vóór dit voor iedereen, ongeacht de boot, verplicht wordt. En als iedereen zijn vaarbewijs heeft, waarom zijn er dan nog zoveel mensen op het water die de regels niet kennen?

• sietje

Oeps, ik stel de vraag wel erg kattig, maar dat is niet zo bedoelt hoor!!! Het is meer door mijn ervaringen van 3 jaar zeilen dat ik het vraag. We zijn zelfs een keer geweigerd toen we wilden dubbelen, en dat getuigd niet van goed zeemansschap, zo heb ik pas geleerd…. Daarbij komt dat wij nog weleens moeten wijken voor een boot waar we toch voorrang hadden…

Tis trouwens wel pittige leerstof hoor, veel over schroefwerking met wieleffecten en zo, navigeren waarvan ik hoop het niet snel nodig te hebben door invallende mist oid?

• Alex

Vaarbewijzen zijn nuttig, maar het blijft toch een theorie examen met beperkte waarde in de praktijk. Net zoiets als je theoriebewijs voor je auto halen en daarmee de weg op gaan. Wel zeer nuttig is om met vaarbewijs 2 het ICC aan te vragen. In steeds meer Europese landen is dat verplicht. Daarmee kun je ook de kustwateren van Europa over varen.

• GJ_

Ik heb geen vaarbewijs maar wil het toch eens gaan halen. Er ingewikkeld is het nl niet (ik heb de proefexamens van een kennis van mij allemaal met een dikke voldoende gemaakt) en het is nooit weg.

Nu is zo'n “studie” ook maar voor even natuurlijk, een mens vergeet nog wel eens wat. Vandaar dat ik ieder jaar de hele almanak doorlees (deel I dan, niet deel II natuurlijk) als opfrissing. Ik wil op het water niet hoeven nadenken over hoe het ook alweer zat.

Het is wel duidelijk dat de laatste jaren het water meer en meer bevolkt word door lieden die geen enkel benul hebben van de regels of deze kennis volledig onbenut laten en er dus steeds vaker een beroep word gedaan op ons goede zeemanschap.

Op zich ben ik dus zeker geen tegenstander van een verplicht vaarbewijs, zeker ook omdat het op bv de friesche meren steeds drukker lijkt te worden. Voor je rust kun je beter het ijsselmeer op, daar heb je nog de ruimte.

• Rob Grootveld

Ik heb om dezelfde redenenen inderdaad ook m'n VB II gehaald, aangevuld met het argument dat ik met m'n schip (motorkruiser) ook naar het buitenland (B,D,F) wil kunnen en dan heb je al snel een VB (ICC) nodig.

En er zijn inderdaad heel veel waterweg gebruikers die de regels niet (lijken) te kennen. En dan blijkt er ook weinig verschil te zijn tussen afmetingen en/of voortstuwing.

Mede gezien het gepruts wat ik vaak zie agv het ontbreken van elementaire kennis als wielwerking en het verschil tussen een spring en een tros ben ik voorstander van een algehele VB plicht, ongeacht vaartuig maar met een nuancering op basis van vaarwegsoort.

• sietje

Alex, ik zie het toch anders. Ik leer namelijk zeilen van mijn vriend door het te doen. De regelgeving op het water, de betonning, ed, leer ik via mijn cursus vaarbewijs. Daar zitten heel nuttige zaken bij, maar ook delen die op mij als zeiler geen of nauwelijks van nut zijn. Een haven in of uit zullen we op de motor doen, maar daarbij heb ik echt geen kennis over de draairichting van de schroef nodig, zelfs bij achteruit varen daar zal wieleffect geen overkombare hindernis vormen. Als de motor het niet doet, geef ik gereedschap aan, maar vriendlief is er voor het technische deel.

GJ, wat knap dat je zonder een boek heel vaarbewijs 2 zzou kunnen halen. Voor mij staat er toch heel veel theorie in het boek, alle vq en q lichten van de cardinale betonningen bv… of de brandsoorten en hoe je die moet bestrijden… de betonning op zee, heel knap!

• faarbeweisvilozoov

Hier is sprake van een misverstand:

De grote meerderheid op de weg heeft een rijbewijs.

En toch…..

• faarbeweisvilozoov

Oei oie, geef die bal een loei.

Nergens heb ik zo vaak moeten wijken voor eikels die alles aan hun laars lappen (maar het wel weten) als juist op het IJsselmeer

• GJ_

Als je de almanak ieder jaar leest blijft er wel wat hangen. Als je je daarnaast ook nog vermaakt met andere nuttige lektuur is het vaarbewijs niet zo vreselijk moeilijk meer hoor. Het meeste is stampwerk, en daar ben ik erg slecht in. Door het echter ieder jaar weer opnieuw te lezen en te snappen is het allemaal voldoende blijven hangen om die proefexamens met goed gevolg te kunnen afleggen.

• BJ

Het al dan niet hebben van een vaar- of rijbewijs betekent helaas niets voor de mentaliteit van mensen. Maar ik denk dat een vaarbewijs, wellicht in een andere vorm dan nu, wel degelijk bijdraagt aan de algehele veiligheid op het water. Al is het alleen al omdat iedereen dan in ieder gevan de regels kent, iets wat nu zeker niet het geval is.