vaarbewijs halen

• GJ_

De mentaliteit op het water verslechterd en dat is een kwalijke zaak. Maar voor het zo beroerd is als op de weg zijn we nog wel een paar jaartjes verder. Als een verplicht vaarbewijs die ontwikkeling kan stoppen mogen ze het van mij snel invoeren.

• faarbeweisvilozoov

Ik denk dat de bijdrage aan de (nu al behoorlijk grote ) veiligheid nihil is.

De te betreuren doden zijn te danken aan

1 proleten die toch overal lak aan hebben (met of zonder pampiertje op zak)

2 Ongelukken , waarbij vaarbewijzen irrelevant zijn.

• Kaptein iglo

Ik ben niet zomaar voor een vaarbewijs voor iedereen. Het ligt er een beetje aan met wat voor een vaartuig en op welk vaarwater je gaat pleziervaren. Zo hoeven fietsers ondanks dat ze aan het verkeer deelnemen ook geen rijbewijs te hebben.

En zoals eerder aangegeven, die mensen met een verkeerde mentaliteit kom je overal tegen, al lijkt het er de laatste tijd wel erg sterk op dat ze nu allemaal in grote leasebakken op onze snelwegen rondrijden.

Ook onder de beroepsvaart heerst er steeds vaker een klotementaliteit. Grote bekken, onverschillig, betweterigheid, ik ben groot en zij zijn (gelukkig) klein.

Toch is het de kunst en de uitdaging om het positief te blijven zien en je niet te veel aan te trekken en te ergeren aan die paar klootzakken. Leuker is genieten en met een vriendelijk gebaar, samen de watersport bedrijven. Groet K.I.

• Rob Grootveld

Wellicht werp je met een algehele VB Plicht wel een zodanige drempel voor dat soort types op, dat ze zich helemaal niet aan de watersport wagen. Want dan moeten ze ineens wat gaan leren, examen doen en vooral nadenken.

En je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre die ongelukken zijn toe te schrijven aan het ontbreken van voldoende kennis van de regels.

• Alex

Nee hoor je ziet het niet anders (hoe kom je daar eigenlijk bij?). We zijn het met elkaar eens. Zeilen leer je in de praktijk. De veelvoorkomende basis verkeersregels pik je ook wel op in de praktijk van andere zeilers. De hele specifieke voorrangsregels en betonningen, betekenissen van lichten 's nachts etc. meestal niet. Evenals getijdenberekeningen als je daar niet mee te maken hebt.

Vaarbewijs heeft m.i. pas echt een belangrijke meerwaarde als je het ICC aanvraagt. Wil je nl. wat grotere tochten naar Engeland maken/ Belgische kust of eens een keer een zeilboot huren in het Middellandse Zeegebied dan is het hebben van een ICC steeds meer verplicht. Doen dus! Succes!

• Jan

Ik ben ook bezig met mijn VB 1&2. Gewoon omdat ik het leuk vind en het goed past bij andere cursussen als ZZ. Er zijn ook genoeg mensen op het water te vinden met VB (klein of groot) die de regels ook niet kennen. Een papiertje is hiervoor geen enkele waarborg. Net zo belangrijk vind ik gezond verstand gebruiken en sociaal gedrag.

In het wegverkeer hebben de meeste de vereiste papieren en zouden ongelukken tot een minimum beperkt kunnen worden omdat iedereen de regels kent en weet toe te passen. Maar helaas.

• Jan

In het wegverkeer zijn dagelijks gewonden en doden te betreuren. Iedereen heeft voldoende kennis van de regels en toch……….. Zou nog meer kennis en regels echt helpen denk je? Ik denk het niet.Het enige wat echt helpt is strenger toezicht, hardere acties zoals bijvoorbeeld een maand niets mogen besturen, paar dagen gaan helpen op een revalidatie centrum etc etc. Maar vooral sociale controle. Een mooi voorbeeld komt uit Frankrijk (zelf waargenomen). Een automobilist snijd een bromfietser. Even verop bij het verkeerslicht komt de bromfietser langs de betreffende auto en slaat op het dak van de auto waardoor de bestuurder erg schrok. Bij een zebrapad stak iemand over en een auto scheurde door. De voetganger gaf een trap tegen de auto (ik denk uit schrikreactie).

Ik denk dat het grootste probleem wat we hebben is dat er aan overvloed regels worden gemaakt en dat er nauwelijks capaciteit is om hier toezicht op te houden. Wanneer ik een bon krijg vanwege 5km te hard rijden denk ik bij mezelf zijn er nu geen andere prioriteiten te stellen die wellicht veel belangrijker zijn dan snelheidsovertredingen van 5 km …

Regelmatig zie ik ouders en volwassenen fietsen zonder verlichting of met gebrekkige verlichting. Hoe moeten zij een voorbeeld zijn voor de kinderen?

• BJ

Je haalt twee dingen door elkaar: de regels kennen en bereid zijn de regels toe te passen. Om een VB te halen zul je de regels moeten kennen dus dat deel is m.i. wel degelijk gewaarborgd. Het toepassen ervan is een mentaliteitskwestie en dat kun je inderdaad niet afdwingen. Nergens mee, ook niet met ander examens en/of zware straffen.

Gezond verstand gebruiken is te subjectief en alleen bruikbaar als degene die het gebruikt ook een gedegen kennis van de regels heeft. Anders zal het onherroepelijk leiden tot allerhande ongelukken. Als twee of meer schippers besluiten om meer een beetje op gezond verstand te gaan handelen betekent dat onvoorspelbaar gedrag met alle gevolgen van dien. een boot is tenslotte geen auto en heeft geen rem.

Uiteraard is het veel aangehaalde goed zeemanschap (wat inmiddels bij mij net zo'n bijsmaak heeft gekregen als het woord ‘respect’ maard at terzijde) heel belangrijk maar daar is goede kennis van de reglementen een randvoorwaarde voor. En het aanwezig zijn van die kennis mag best getoetst worden.

• sietje

Tja, BJ mentaliteit heb je of niet. Ga ervan uit dat ik het iig wel heb, en dan ook nog de goede mentaliteit ;-). Ik begin dus met het halen van mijn papiertje vóór ik aan het roer kruip…. Ervaren zeiler naast me, regeltjes paraat en natuurlijk een heleboel lol en plezier meegenomen, dat zijn de ingredienten voor zeilplezier.

Jan, doe je een online cursus? Ik volg een mondelinge cursus bij VBO…. vooral omdat het aanvullend deel me ingewikkeld lijkt. (ik blijf blond…)

• BJ

Met een ervaren zeiler erbij mag je best achter het roer kruipen en tegelijkertijd bezig zijn met je cursus hoor… :D Voordeel is dat je dan het geleerde meteen ind e praktijk kan testen waardoor de opgedane kennis beter blijft hangen. Is mijn persoonlijke ervaring en ik ben ook blond. Donkerblond dan wel maar toch…. ;)