vaarbewijs halen

• sietje

Hee BJ, Bij mij zie je het blonde niet zozeer aan mijn haarkleur ;-)

Ik ben nu bezig aan mijn VB2 en hoop dat ICC toch wel binnen te hebben voor het weer zeilweer voor ons is. Wij zijn echte mooiweerzeilers. Beetje voor de wind, zonnetje, zonnebrand en een wijntje erbij, iets lekkers te snaaien, bootjes kijken en vriendelijk zwaaien naar iedereen. En ja, dat wijntje mag, promillage van 0,8 is toegestaan, net geleerd, haha.

En volgend jaar natuurlik koersen uitzetten ed., om de net opgedane kennis niet té snel weg te laten zakken. Het is wel jammer idd dat je alle nieuwe kennis niet meteen kunt nakijken en uitproberen op het water. Betonning kijken komt pas na mijn examens. Nou ja, mag het boek ook mee het water op.

(Ik denk er zelfs over na nog mijn marifooncertificaat te halen, want die hebben we aan boord…)

• joop

Zolang er geen praktijk aan het huidige examen gekoppeld is , vind ik het nog niet niet nodig om een vaarbewijs voor iedere boot te verplichten .

Kijk , je wordt er niet dommer van hoor Sietje, vooral met een wat meer ervarender schipper aan boord ,moet het goed komen.Succes.

Sommige onder ons halen het weg- verkeer erbij, dit kan je niet vergelijken met het huidige verkeer op het water, gezien de drukte op de weg.

Een beetje meer voor elkaar over hebben op het water , niet voor je beurt de sluis in, geen voorrang nemen ook al sta je in je recht, mensen helpen met aanmeren, ik kan nog wel even doorgaan, gewoon een watersporter wezen.Daar kan geen vaarbewijs tegen op, het zit in je of niet, ziet het maar als een soort ziekte waar je mee besmet bent en er niet van kan genezen.

grt,Joop

• Cor

En als je papiertje of later nog meer hebt gehaald, ga dan niet roepen of schelden op anderen die zonder varen (dat zijn de meesten) of wanneer je geen voorrang krijgt en het beter weet. Meestal zie je of voel ver van te voren bij kruisende koersen of je als zeilboot voorrang krijgt. Zo niet blijf dan strategisch richting zijn kuip of hek varen, ook al betekent dat iets vallen. Of je krijg alsnog voorrang of je dendert vlak achter hem langs en geniet van de verstijfde gezichten zeg niets en schud je hoofd. Neem je voorrang met een hoop geschreeuw dan is de kans op aanvaring groter afgezien van een hoop stress.

Eens maar nooit weer. We zeilden rechts in de vaargeul voor de wind met een gehuurde aak van 14 m. Van bakboord kwam een gloednieuw motorjacht van ongeveer de zelfde grootte schuin de vaargeul in. We bleven koershouden. We raakten hem in het voorschip. Onze giek maaide alles van zijn dek en stuurhut. De binnenbetimmering van de motorboot spatte door de kajuit. Schade aan de motorboot toen nog ruim 30.000 gulden. Wij een beetje verfschade en weg onze 1000 gulden borg. De huurder van de motorboot een oosterbuur. had volgens hem voorrang want hij voer in een rechte lijn naar de overkant. Wij hadden dit kunnen voorkomen door achterlangs te varen. Na twee jaar werden we uiteindelijk in het gelijkgesteld en kregen onze borg terug.

Cor

• sietje

Ik proef tot mijn verbazing toch dat een heleboel mensen een vaarbewijs bagitalliseren. Deze mensen gaan ervan uit dat praktische ervaring veel belangrijker is dat theoretische kennis. En dat mensen die wél een vaarbewijs hebben asociaal vingers zouden opsteken naar iedereen die in hun vaarwater komt. Of dat een vaarbewijs niet nodig is zolang je je boot beheerst.

Nogmaals, ik merk dat er in mijn boek heel praktische zaken aan de orde komen (en ook heel onpraktische zaken die ik nooit nodig zal hebben, bv het regelment voor het kanaal Terneuzen-Gent)

Ik zie de kennis die ik nu opdoe als een hele goede ondersteuning van mijn zeilavonturen en heb geen intenties om betweterige vingers te zullen opsteken komend seizoen. Daar zijn, vreemd genoeg, heel veel reakties naar.

Overigens, ook de ervaren zeiler naast me op de bank leert nog heel veel uit het boek. Hij zeilt zeker al 30 jaar in binnen- en buitenland.

Voor degenen die hun ICC al hebben: Petje af, en degenen die bezig zijn: Ik hoop dat jullie het halen, net als ik, hihi.

• Sindbad

Cor schreef:

>

> Eens maar nooit weer. We zeilden rechts in de vaargeul voor

> de wind met een gehuurde aak van 14 m. Van bakboord kwam een

> gloednieuw motorjacht van ongeveer de zelfde grootte schuin

> de vaargeul in. We bleven koershouden. We raakten hem in het

> voorschip. Onze giek maaide alles van zijn dek en stuurhut.

> De binnenbetimmering van de motorboot spatte door de kajuit.

> Schade aan de motorboot toen nog ruim 30.000 gulden. Wij een

> beetje verfschade en weg onze 1000 gulden borg. De huurder

> van de motorboot een oosterbuur. had volgens hem voorrang

> want hij voer in een rechte lijn naar de overkant. Wij hadden

> dit kunnen voorkomen door achterlangs te varen. Na twee jaar

> werden we uiteindelijk in het gelijkgesteld en kregen onze

> borg terug.

>

Hier begrijp ik iets niet Cor; Je “hield koers”, maar regel nr 1 is toch “goed zeemanschap” oftewel “schade voorkomen” ook als je in je recht staat?

• sietje

Jippie, Sinbad kent 'm ook!…. Ik wil jou wel tegenkomen hoor!

Eerste les: BVA: bepalingen ter voorkoming van aanvaringen…. toch handig om te weten dat goed zeemansschap dáár begint hé?

• Cor

Goed zeemansschap dat is precies wat ik bedoel. Ook al vaar je rechts in een smalle vaargeul,(Heegermeer) onder zeil, en niet zo'n klein beetje, over bakboord (in ons geval over stuurboord) in een gestrekte koers en voor de wind dan verwacht je niet dat een motorboot welke de de vaargeul schuin nadert vlak voor je oversteekt. Maar eerder naar de vaargeul toe vaart en wacht,of aldaar zijn weg in de vaargeul te vervolgen. Hadden wij op zijn hek gevaren dan had wij het mogelijk een aanvaring kunnen voorkomen (goed zeemansschap). Hierdoor waren we wel links in de vaargeul of daar buiten terecht gekomen. Naar stuurboord uitwijken was geen optie meer ook hadden we daarvoor een klapgijp gekregen en waren wij bemanning verloren. De verzekering van de tegenpartij heeft al het mogelijke gedaan om ons ook medeplichtig te maken. Uiteindelijk was de uitspraak na twee jaar in ons voordeel. Met andere woorden bij een aanvaring ga je ook bij voorrang zelden vrij uit.

Cor

• faarbeweisvilozoov

Ik maak zelf wel uit wat ik haal of niet haal, taart.

@!#$ toch op met je domme gemoraliseer.

Weg met de regeltjeszucht.

• faarbeweisvilozoov

Jan , je snapt het, alleen dat van die fietsverlichting vind ik niet zo'n goed voorbeeld…

• hh

heb mijn vaarbewijs gehaald nadat ik vrijdag dat boekje heb doorgelezen in bad en de volgende dag geslaagd met ik geloof 33 punten wat ook het minium was.

Vaar er niet beter door en deed het alleen om op het water niet ook bekeuringen te scoren als ik met een motorbootje wat net te hard kan aan het klieren (nee geen zeilboten hoor)was.

inmiddels geen motorbootje meer wat te hard kan en geemigreerd naar ergens waar ze en geen bevaarbaar binnenwater en geen controle hebben op vaarbewijzen,ben hem dus ook al verloren ergens.

Als er iemand status of kennis meent te hebben omdat die een vaarbewijs heeft dan zal dat ook wel zijn /haar enige geslaagde test zijn.

Overigens is kennis wel erg handig maar verplichten ervan vaak zinloos alhoewel ik hier geen bad meer heb.