liefhebber klassiek ijzeren zeilboot gezocht.

• raptor

liggend werken is makkelijker met deze afmetingen. Ook kan je dan makkelijker de hars in de mat duwen en een glasmat ertussen werkt niet mee aan de sterkte; kern draagt niet bij aan sterkte. Koop een paar goedkope schapjes bij de gamma en leg daar het roer op. Knip de glasmat 5-10cm groter dan het roerblad en maak coupenaadjes (inknippingen op hoeken en sterke rondingen en plak dit over 1 zijde. Vouw de hoeken om om de rand. Bedenk dat glasmat niet om hele scherpe hoeken kan worden gebogen. Epoxy druk je het makkelijkste met een breed plamurmes of spaan door de mat. Beetje hars opgieten en uitstrijken. Als het hard is de plekken waar de mat aan de andere kant op komt, opschuren, roer keren en procedure herhalen. Daar waar naden zitten van de oversteek kan je glad schuren. Als je last hebt dat de hoeken en omslagen terug veren kan je de harding daar versnellen met een verffohn. Steeds weer aanwrijven en opwarmen maar niet heter dan een graad of vijftig. Als je handen verbranden werk je te heet. Met epoxy kan je alleen met geweven matten werken (weefsels) en niet met die wildverband matten. De lijm daarin reageert verkeerd met epoxy; is alleen voor polyesters geschikt. Gebruik goede, dikke handschoenen bij het werk, zoals huishoudhandschoenen van sorbo. Dat latexspul gaat direct kapot. Ook van het schuurstof bouw je een allergie op dus voorzichtig. Leg een goedkoop dekkleed onder je werk, want je druip over de randen en dat geeft zooi op de grond die niet meer weg gaat. Zorg dat je roer spiegel glad is zonder gaatjes ed voor je begint. Gaatjes maken bellen en bobbels zijn ook lastig. Impregneerhars heel goed opschuren!

Pieter

• Frank

hallo Pieter,

Bedankt voor deze adviezen, ik neem ze ter harte. Ik heb het wat moeten uitstellen maar de komende week moet het wel gaan gebeuren.

Liggend is inderdaad beter, loopt ook niet alles meteen weg ;-)

Frank

• Frank

Hallo Pieter,

Nogmaals bedankt, voor je virtuele hulp, het maken van het roer is gelukt en de boor ligt weer in het water. Is allemaal niet zo moeilijk als je het eenmaal gedaan hebt.

Ik moet nu nog een scheur in de boegspriet repareren, ik denk dat ik dit ook met epoxylijm kan volgieten en vervolgens vastzetten met lijmklemmen etc.

ter versteviging nog een rvs band om de zwakke plek. Nog andere suggesties? Het gaat om een Amerikaans grenen boegspriet die een scheur heeft van ongeveer 10 cm.

Ik denk zelf iets uit elkaar trekken en volgieten met epoxy lijm en vervolgens weer klemmen en laten drogen.

groet Frank

• raptor

RVS band zou ik niet doen. Kan altijd nog als epoxy niet werkt. Scheur is vermoedelijk een droogscheur. Volgieten is prima maar niet teveel klemmen anders scheurt hij er naast. Epoxy is sterker dan hout en als er dus veel spanning komt krijg je gewoon een nieuwe scheur.

Pieter

• Sindbad

Zeg Frank;

zou het niet handiger zijn als je bij elke nieuwe vraag een nieuw bericht aanmaakt? Het wordt dan wat overzichtelijker.

Je hebt tenslotte wel een boot waar nu en dan interessante vragen over zijn, en door de onderwerpen apart te houden is het gemakkelijker bij te houden waar je mee bezig bent.

groet

Pieter