Is lijnzaadolie niet geschikt ?,gebruik je bij oldtimers ook en veel roestwerende produkten zijn erop gebaseerd zelf gebruik ik het voor oldtimers ,gekookte lijnzaadolie is ook niet duur.
word ook wel wat kleverig.
occume multiplex is zeewatervast. Ik zou dan een garantplaat gebruiken. Ietsje duurder, maar ook ietsje beter. 2x 18mm nemen. Roer kan prima uit een plaat van 122x 250. Onderling verlijmen met een D4 lijm, bv een PU. 40mm is onhanteerbaar zwaar. 18mm gaat prima en je weet prima waar het midden zit, want daar lijm je. Profiel is goed aan te brengen met een schaafje en een bandschuurder. Als je de lagen aan beide kanten gelijk houdt in je profiel heb je controle over het schaven. Platen kan je goed lijmen en dan met houtschroeven op elkaar trekken. Beide kanten insmmeren. Met het schaven, haal je ze er weer uit en vul je de gaten met schuurstof en D4 lijm; papje maken.
Berken, populier en merantiplaat is interieur plaat. Occume van bruinzeel en jumbo zijn prima. Te koop bij alle goede houthandels, zoals Jongeneel en Oldeboom.
Pieter
lijnzaadolie is prima voor hout. Alle plantaardige olieen verzuren vrij snel en zijn dus niet geschikt voor staalconservering. Onze 50CC racertjes in de 60er jaren werden met wonderolie gesmeerd. Als je die niet direct uit elkaar haalde na een race, waren ze binnen een week geroest aan de binnenkant. Tectylproducten zijn ook erg roestwerend, maar bevatten sileconen. Daar krijg je ellende mee als je weer een keer wilt schilderen. Sileconen zweven in de lucht en kunnen overal terecht komen. Je krijgt dan kraters in de verf.
Pieter
Ik heb toch gekozen voor 40 mm plaat omdat ze die ook in de maat 95*215 verkopen (deurmaat) in ocemene. Scheelt een hoop werk met lijmen en is nog net hanteerbaar.
Mijn roerblad past er mooi uit 65* 215 cm met een acceptabel verlies.
Maar bedankt voor de tip ivm gewicht ;-)
Belangrijkste is denk ik goed afwerken, ik dacht aan epoxielak, iemand daar ervaring mee ? Aantal lagen ? Met een stalen stootrand om het roer moet het goed waterdicht blijven, want als er water in komt gaan ook alle watervaste platen toch los ?!
stalen stootrand zo ik niet doen. Je kan wel een RVS-rand monteren, waarbij je epoxylijm tussen hout en rand zet. Bij epoxy, eerst injecteerhars gebruiken, zeker op de kopse kanten. Je hoeft dat niet met dikke epoxy af te lakken, maar twee of drie lagen injecteer is prima. Na de epoxy moet je alles nog twee keer aflakken met een DD lak (2 comp poly urethaan), daar epoxy niet tegen zonlicht kan. De laagdikte haal je dan uit de DD lak. Er zijn mensen die vinden dat je op gewoon hout alles in de DD lak kan zetten en dat epoxy alleen zin heeft in combinatie met glasmat. Ik heb daar geen ervaring mee, maar weet, dat hout dat in de injecteer staat, erg goed beschermd is als je er een DD overheen zet. Als je werkt met epoxy moet je dikke handschoenen aan. Ook het schuurstof is erg slecht. Je bent allergisch voor je het weet als je dat in ademt. Heel hygienisch werken. Epoxy is zooi.
Pieter
De injecteer is een goed idee, heb ik ondertussen vaker gehoord, voor het lakken nog een coating van epoxyhars is mij vertelt. ?? En daarna het onderwaterdeel nog in de onderwaterprimer.
Al met al een hele operatie ;-)
Ik dacht aan een ijzeren stootrand ivm met onverhoopt stoten tegen onderwater obstakels, wat een soort lek kan geven in de lak met alle gevolgen vandien, een rvs rand kan inderdaad ook.
Om het roerblad toch een beetje de vorm te geven die het nodig heeft (taps weglopen;-) wat het weer wat zwakker maakt vandaar de ijzeren rand eventueel) overweeg ik te werken met glasvezel matten, een andere manier om het sterk te maken, nadeel wellicht zooi waarmee je werkt …. misschien wel duurzamer dan ijzer ?
Ik probeer zo ecologisch/ milieuvriendelijk/ duurzaam etc… mogelijk te werken, maar de keuzes zijn vaak lastig omdat we niet alles weten van het totale plaatje incl. het maken en verwerken van de spullen die we gebruiken.
Iemand hier goede info over ?
Hier ben ik inmiddels geweest,goede winkel met duidelijke info.
Ik ga het karwei (met epoxy inpakken van het roer) de komende week beginnen. Lijkt niet moeilijk, maar voor het eerst zoiets doen is toch spannend.
Vooral de grote (1.80 bij 85 cm) van het roer is lastig, onhandelbaar, en best wel zwaar. Ik moet het ophangen om in 1 keer het hele roer te kunnen behandelen.
Of wellicht toch in tweeën? Ter versterking doe ik er nog een glasvezelmat tussen.
We zullen zien groet Frank
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?