liefhebber klassiek ijzeren zeilboot gezocht.

• Sindbad

Ik zou met het oude beslag langs enkele smederijen gaan; prijzen willen wel flink verschillen heb ik gemerkt. Kun je ook nog kiezen tussen RVS en gewoon staal (verzinkt). Probeer te onderhandelen; “zonder bonnetje” wil er nog wel eens veel mogelijk zijn….

• raptor

RVS 316, maar dan niet gepolijst. Polijsten maakt het erg duur. Glans is minder. Verzinkt staal is niet OK. Zink barst waar je het zet en is weg waar je last of boort. Prijs RVS is wel hoger, maar wordt ook voor een deel door de uren bepaald. Daar zit niet zoveel verschil in.

Pieter

• Frank

Bedankt voor deze tip RVS 316, ik ga bij een boten restaurateur informeren naar beslag. Kant en klaar beslag moet toch te vinden zijn ?

In de haven waar de boten allemaal op het droge liggen , ( zal blij zijn als mijn boot weer gewoon in het water ligt, daar hoort een boot toch ;-) ,

kan je goed zien wat voor soorten beslag er zijn. anderzijds als je gewoon verzinkt ijzer goed behandeld kan het ook heel lang mee lijkt mij.

• Frank

Dank je, het vordert al aardig, zodra de temperaturen het toelaten gaat er geschilderd worden.

Tewaterlating gepland ergens in Juni,… hoop ik. Tot hier is het een motorboot ;-0 want een andere motor zit er dan ook in, wordt nu gemonteerd.

Dan begint het volgende “probleem” het (laten ?) maken van nieuw rvs tuig en vrijwel alle lijnen vervangen. Het zeil zelf is vrijwel ongebruikt en nog hagelnieuw.

Iemand daar ervaring mee?

• Sindbad

Wat bedoel je precies met “RVS-tuig” Frank?

• Frank

Verstaging, is het goede woord.

De huidige verstaging is nog van ijzer

• Sindbad

OK;

zou je dan niet weer voor ijzer (staal) kiezen? Is sterker en minder duur dan RVS. In de olie zetten tegen roest. (Of niet Pieter?)

• Frank

Je brengt me wel op het idee om de oude ijzeren verstaging te gebruiken om te beginnen.

Ik weet niet waar ik naar moet kijken om te zien of deze nog goed is?

• Sindbad

Er zijn hier vast mensen die dat beter weten, maar ik zou goed kijken naar scherpe knikken of kinken > dat zijn zwakke plekken, dan niet meer gebruiken. Tevens letten op (haar)scheurtjes of breukjes, mn bij de terminals (aangewalsde uiteinden). Als alles goed past(e) en je wil ze wel vervangen zou ik de oude gebruiken als maar voor de nieuwe.

• raptor

conditie van ijzeren/verzinkte verstaging is slecht te zien. Roest zit altijd binnen in, waar de twijnen over elkaar wrijven en zo de zink wegslijten. Als je het niet vertrouwd, gewoon nieuw kopen. Een 6mm RVS draadje kan tonnen kracht hebben en het is echt niet zo heel veel durder dan ijzer. Als je spanners aan laat walsen is het wel duur, maar gewoon een oogkous erin met een loodklem gaat ook. Daar kan je weer allerlei spansystemen aan zetten. Tegenwoordig gebeurt dat weer met touwtjes(VOR), net als in de 17e eeuw.

Pieter