liefhebber klassiek ijzeren zeilboot gezocht.

• Frank

Bedankt raptor voor dit advies, inderdaad aan de buitenkant zien de stagen er nog redelijk uit, geen knikken, losse draadjes etc. Ze zijn tot voor 4 jaar ook meestal wel met olie ingesmeerd af en toe ;-) door de vorige eigenaar.

maar wat binnen zit is natuurlijk onzichtbaar, ik zou ook denken dat roest aan de buitenkant begint. Dat is dus niet zo volgens jou.

Nu zit het ook met oogkous en lood dus dat kan weer zo.

groet Frank

• Bontekoe

Roest is nooit goed, buiten dat waarschuwd staal, RVS niet. Staal waarschuwd door eerst een draadje te laten knappen, dan nog een en dan weer een. Dat is een langzaam proces en je hebt meer dan voldoende tijd rustig naar een haven te varen en de staalkabel te vervangen als er eenmaal een of twee tieren gebroken zijn, zelfs in een zware storm. RVS doet dat niet, dat barst meteen helemaal doormidden, zonder enige waarschuwing. Daarom zie je veel schippers elke tien jaar, of na een zware storm hun RVS kabels vervangen terweil ze er nog best goed uitzien. Staal is ook sterker dan RVS van de zelfde dikte. Het nadeel van staal is al genoemd, je moet het invetten en daarom wordt je er vies van tenzij je er een stuk tuinslang omheen doet. Die slang zit alleen daar waar je er tegen aan kan lopen, zo is er voldoende ruimte de slang omhoog te schuiven voor ondergoud (invetten) en inspectie. Stalen verstaging is niet ongewoon op zeegaande jachten, je ziet het eigenlijk best vaak, en dat is meestal geen gevolg van kosten overwegingen.

• Frank

Dit is weer interessante info, als er dus geen draadjes geknapt zijn, (wat voorzover zichtbaar niet het geval is), kun je de stalen verstaging nog redelijkerwijs vertrouwen ?

Uiteindelijk ga ik het wel vernieuwen maar het zou leuk zijn als ik voor het 1e of 2e jaar nog kan varen met de oude verstaging. (kosten spreiding ;-)

Ik hoop in de loop van de zomer de boot te water te kunnen laten voor een eerste proefvaart op de zeilen en de nieuwe (gereviseerde) motor.

• Sindbad

Als het er goed uitziet zou ik het er lekker weer opzetten. Maar ik ben niet zo'n Pietje precies. Ga anders eerst eens een paar keer lekker raggen met vrienden, weet je wat je schip waard is, alvorens vrouw en kinderen mee te nemen op een zonnecruise…

• raptor

verstaging bij kleinere boten is altijd overbemeten. Aan een 5mm rvs draadje kan je je bootje meestal optillen. Pas bij grotere schepen, die extreem gevaren worden, gaat dikte en sterkte tellen. Het grootste gevaar bij verstaging treedt op bij lange tochten op zee. Dit gevaar komt niet uit de piekbelastingen in, bv, een storm, maar door de continue bewegingen van een schip. De top van een mast krijgst steeds te maken met reactiekrachten, als de mast wordt versneld en afgeremd. Mijn ervaring in het verleden, met een Wibo 930, waarmee ik naar de Azoren ben geweest, was, dat de kousen in de top van de mast waren uitgesleten en verbogen, net als de blokken van de voorzeilen waren versleten, door de steeds wisselende belasting. Met de rvs verstaging was niets aan de hand. Ik geloof, dat die 8mm dik was. Maar de houten paal van de Wibo was vrij gewichtig en door de deining kreeg die steeds klappen. Gedurende de tocht heb ik de spanners zeker 5cm aan kunnen halen. Ik weet wel, dat de ijzeren verstaging, die we in de 60er jaren nog veel gebruikten, vaak last had van een geknapt twijntje. De draad bleef wel sterk, maar het twijntje vernielde je handen en je zeilen. In die tijd vervingen we vaak een verstagingsdraad, om die reden. Sinds ik rvs gebruik, heb ik eigenlijk nooit meer verstaging vervangen.

Pieter

• Frank

Dan kan ik dus met een gerust hart de ijzeren onbeschadigde stagen gebruiken om mee te beginnen. Bedankt voor de reacties !

Iemand nog een tip om de stagen mee in te smeren, de vorige eigenaar had het over afgewerkte olie, maar die heeft het scheepje nauwelijks als zeilboot gebruikt.

Is vaseline iets of gewoon siliconenspray? Wellicht gewoon kruipolie, of wat kan ik het beste gebruiken

• Sindbad

Ik zou iets dikkers gebruiken; olie gaat erg afgeven lijkt me.

Zelf zou ik dit proberen: bus met schroefasvet opwarmen, vloeibaar maken en daarmee de verstagingen met kwast of iets dergelijks verzadigen. Als het weer afkoelt en dik wordt blijft het in de staalkabels zitten. Buitenkant vervolgens schoonpoetsen, en volgens mij ben je dan voor jaren klaar.

• raptor

nooit afgewerkte olie gebruiken. Naast, dat het vies en ongezond is, zit het ook vol rottige verbrandingsrestanten, zoals zwavel, die juist roestvormend zijn. En het geeft af op je zeilen. Kruipolie lost roest op, maar is niet roestwerend. Vaseline is te dik. Je smeert de buitenkant dicht, maar het komt niet in de draad en het water kan er ook niet meer uit. Ik zou owatrol olie gebruiken. Kan je bij iedere scheepswinkel kopen. Oude lap in de hand nemen en een scheutje er op doen en de stagen er door trekken. Na afloop schoon poetsen. Owatrol droog ook op en geeft dan niet meer af en het is erg roestwerend. Owatrol kan je ook prima gebruiken om verf mee te verdunnen. Die wordt dan niet schraal. Een mengsel van 50% owatrol en Hamorite primer is erg roestwerend en prima overschilderbaar.

Pieter

• Frank

Na het nodige wikken en wegen, wil ik het nieuwe roerblad zelf maken, het oude was van eiken maar vooral rond de waterlijn verrot, het oude beslag krijg ik er nog redelijk goed af.

Vraag is nu, wat voor houtsoort kan ik het beste gebruiken voor het nieuwe roer. Planken eiken weer overdwars verlijmen lijkt erg veel werk.

Advies is watervast multiplex, maar daar is ook veel variatie in : okumene , berken etc. iemand ervaring met dit soort werkzaamheden?

Het roer moet ongeveer 4 cm dik worden bijna 200cm hoog en op zijn breedst rond 95 cm. En gewoon 4cm plaat kopen of wellicht 2 maal 18 of 2* 22mm.

• Frank

Owatrol ken ik, goed spul, maar mijn ervaring is dat het puur gebruikt een beetje kleverig blijft, ik heb het al in gebruikt bij diverse stukken ijzer in de boot.

Maar als stagolie misschien ook niet zo gek.

Ook het idee van schroefas vet is wellicht bruikbaar, maar misschien niet zo roestwerend als Owatrol

In ieder geval bedankt voor het meedenken :-)