lozingverbod

• BJ

Er was geen gedoogbeleid, er was een wettelijk vastgelegde uitzondering voor de pleziervaart. En die uitzondering komt nu dus te vervallen.

De opvang is inderdaad vastgelegd in de CE normering en dus alleen van kracht voor nieuwgebouwde schepen met toiletvoorziening die sinds de invoering van de CE maatregelen gebouwd zijn. Reden temeer om classic te blijven varen… ;)

• BJ

Maar een emmer heb je niet zoveel aan aangezien je de inhoud niet overboord mag gooien. En dat verhaal ken ik ook ja…. :D

• GJ_

CE is een markering, geen norm.

Een CE markering wil zeggen dat je aan een richtlijn voldoet. Die richtlijnen zijn wet, normen nooit.

–einde kommaneukermode

• Lodoes

Het gaat met deze wet net als met die Antifouling wet van enkele jaren terug.

Een hoop heisa maar geen controle hier op en tot nog toe alleen maar gedogen.

Met dit lozingsverbod heeft de KLPD er weer een handhavingstaak bij. Moeten zij dan ieder schip……….controleren? Ik denk dat ze wel belangrijkere dingen te doen hebben. Ik zou zeggen gedraag je netjes in de haven met lozen en maak je verder geen zorgen.

• roel

Nou, Paulus kom op met je verhaal moet wel lekker vies zijn……

• Rob Grootveld

Sta mij toe een diepe zucht te slaken ……

• Cor

Diegene die het niet willen begrijpen gaan toch lekker op speciale plekken bij elkaar liggen. Kunnen ze in geuren en kleuren zwemmen net als de rokers in de speciale cafe's. Heb ik geen problemen mee.

Ik mag wel hopen dat het afzuigen gratis wordt, anders ben ik bang dat over een paar jaar de afsluiter voor de binnenwateren verzegeld moet worden. In de haven heb ik zicht op het vuilwaterstation. Die ook als ligplaats wordt gebruikt, Je kunt er nagenoeg nooit terecht.

Cor

• raptor

Voordeel van een open kuip is evident bij solozeilen. Bij slecht weer gewoon op de grond en dan een puts water erover. Spoelt via de achterkant weg. Mag niet maar hoe anders? Wat gebeuren moet moet gebeuren en je ziet weer eens wat je produceert. Schijnt grote frustatie te zijn van internisten dat mensen met de huidige diepspoeltoiletten niet meer weten hoe het er uit ziet. Zal Sinbad ook wel weten.

Pieter

• Paulus

Eens. En trouwens niet alleen bij solozeilen, dan kan de automaat er best even op om lekker op die bril te zitten en zelfs de vuilwatertank te gebruiken… maar ook vooral bij slecht weer stuur ik zeeziektegevoelige bemanning echt niet naar de wc. Over de railing hangen is al helemaal verboden, dus plons in de kuip en naspoelen per puts.

Nou gebeurt dit alleen op ruim water dus vallen de effecten ook erg mee :D

• Rob Grootveld

Cor schreef:

>

> Ik mag wel hopen dat het afzuigen gratis wordt, anders ben ik

> bang dat over een paar jaar de afsluiter voor de

> binnenwateren verzegeld moet worden.

>

Of het in heel Duitsland geldt, weet ik niet; maar op de Bodensee is dat inderdaad al het geval….