Wij zijn het eens. Afgezien van welke wet of regel dan ook De maatschappelijke verantwoordelijkheid spreekt mij meer aan. Ik heb een vuilwater tank en ik kan niet anders zeggen het is ideaal. Op zee, Ijsselmeer e.d. lozen daar heb ik geen problemen mee. Wel ben ik van mening dat het systeem van opvang verkeerd is.
Ik heb wat ervaringen met afzuigstations.
A. het zou gratis moeten zijn.
B. het systeem is verkeerd. Afzuigen levert bij wat boten problemen op met als gevolg storingen in het systeem. Ik noem maar wat lucht in de slang tank maar half leeg enz. Een tijdrovende bezigheid bij voorliggende schepen.
Iedere boot voorzien van een eigen perspomp maakt de installatie op de wal een stuk simpeler het kan nagenoeg zo het riool in. De boot eigenaar is dan verantwoordelijk voor zijn eigen afvoer en zal er voor zorgen dat het goed werkt anders blijft hij met de shit zitten. Meerdere afvoerpunten op de afvoerplek zijn dan mogelijk wat de doorstroom nog eens extra bevordert. De kosten van de perspomp en de koppeling vallen in het niet bij de totale installatie die veelal al bij grotere schepen aanwezig zijn.
Tja maar zo verdiende het adviesorgaan Seisner niets aan zijn peper dure gesubsidieerde opvangstations.
C. Een standaard pakket “perspomp en aansluitingen” gesubsidieerd voor bestaande schepen.
Cor