omvormer

• Rob Grootveld

De meeste rendementsverliezen bij omvormers treden niet in het apparaat zelf op, maar in de veel te lange, te dunne en vaak van simpele ‘sigaren aanstekers’ 12V kabels. En dat ligt dus niet aan dat apparaat, maar aan fabrikant of gebruiker.

Meningen verschillen, maar ik vind een rendement van 95% voor een 12V DC > 220 V AC Sinus helemaal niet inefficient.

Verder is het maar wat je prettiger vind: een hele verzameling DC > DC omvormer(tje)s omdat elk apparaat net weer een andere spanning nodig heeft, 12 volt koffiezettertjes of waterkokertjes, waarbij het water vaak sneller afkoelt dan het opwarmt of gewoon één goede ‘kast’ icm een flinke accu's die een 220V net voedt als thuis en je gewoon ‘huis tuin en keuken spul’ kunt gebruiken.

• KptnPlp

95% met een zuivere sinus ? Dat moet ik meemaken. Ik heb hoogrendement 3 fase omvormers ontwikkeld (3 x 3 KW en meer) Die dingen koelden we met water (Niet zo'n punt als je er een waterpomp mee aandrijft). Blok of quasi-sinus omvormers kunnen een hoog rendement halen, zuivere sinus omnvormers zijn qua rendement vaak slechter omdat de eidtrappen niet schakelen tussen volledig open en volledig dicht. In juist het tussengebied worden ze bloedheet. En dat tussengebied heb je nodig om een mooie sinusvorm te maken. Let ook eens op de enorme koelvinnen van een zuivere sinus omvormer….

Als je van DC meteen weer DC maakt bestaat het probleem niet en kun je gebruik maken van de veel efficientere blok golf omvormers. De warmte ontwikkeling is dan veel kleiner en dus is het rendement hoger.

Los van dat is dubbele conversie never nooit zo efficient als enkele conversie. Met jou voorbeeld (95%) gooi je dus tweemaal zoveel energie weg als met directe conversie. En wat het aantal apparaten betreft zie ik geen verschil, of tel je soms al je 230V adapter voedinkjes maar even niet mee? En ik heb het niet over hobby apparaten, directe DC/DC converters zijn gewoon overal te koop, ook voor je notebook en je telefoon. Er zijn ook instelbare exemplaren waarbij je zelf, binnen bepaalde grenzen, de uitgangsspanning kunt instellen. Ga eens kijken bij de betere electronica vakhandel zoals bijvoorbeeld Shiptron of haar conculega's.

• Sindbad

h.h. schreef:

>

> Da's dan toch heerlijk voor ons allemaal dat jij niet meer in

> Nederland woont?

>

> Toch aardig dat je er niet zeker van bent en dat als vraagt

> formuleert.tenminste neem aan dat je met ons ook op mij doelt?

>

> naaahhh net ff 3weken in nl geweest en dan vallen een aantal

> dingen weer op.

> beetje frustie ben ik nog geloof ik.

Ik weet 't wel zeker…

Kijk, het is en blijft een klein landje. En dat vraagt wat aanpassingsvermogen hier en daar.

Gelukkig valt dat hier (i.e. in het oosten) allemaal nog heel erg mee.

Anyway. Houd het hoofd maar koel dan.

• Rob Grootveld

Hoewel je verhaal vrij plausiebel klinkt, ben ik benieuwd naar je verklaring van het feit dat mijn 12V DC load maar net boven de 100A uit komt, als ik mijn 220V / 1200W AC waterkoker aan zet …….. (en er bovendien ook nog wel ergens een andere 12V verbruiker is)

• h.h.

klein landje maar veel regel en bemoeizucht helaas op bijna elk gebied ook in de watersport ik ken mensen die andere zeilers niet groeten als ze hun stootwilgen overboord hebben hangen als ze zeilen en die lijst is nog wel langer.

Ook hier zie je met grote regelmaat onbegrip over andere die dingen doen die afwijken wat men zelf normaal,gewoon enz acht terwijl er wel veel begrip word verwacht voor wat hun als norm stellen.

Het aantal inwoners per km2 is waar ik nu woon hoger als in nl dus dat is geen excuus het leven en laten leven zou wat meer regel moeten zijn.

nu heeft elk land zijn voors en tegens maar af en toe ff daarover zeiken kan wel lekker zijn.

heeft niks met omvormers te maken natuurlijk of met die van cor.

Hoop dat je over andere dingen waar je zeker over bent wat minder stellig bent in de ons en jullie gedachtegang want dan ben ik liever wat gefrustreerd namelijk.

• Kaptein iglo

Begrijp ik hieruit dat Plop helemaal mis zit ??? Dat kan toch haast niet ? Groet K.I.

• Rob Grootveld

Dat hoor je mij niet zeggen! Ik vraag alleen of en hoe hij kan verklaren dat mijn observatie in de praktijk afwijkt van zijn theoretische onderbouwing (en specificaties van de fabrikanten…..)

• KptnPlp

Die 1200 watt is zeker van het typeplaatje? Dat is dan de nominale waarde van het opgenomen vermogen. In de praktijk kunnen er exemplarisch behoorlijke afwijkingen optreden in dat vermogen. Meet het echte opgenomen vermogen maar eens.

En hoe heb je die 100A gemeten? Wat was het klassegetal van het meetinstrument? Als we het over 95% rendement hebben moet je wel nauwkeurig meten anders zijn de meetafwijkingen groter dan het rendement dat je probeert te bepalen. Een eenvoudig (Gamma) metertje heeft een onnauwkeurigheid van een procent of 10. Een goede laboratorium meter (Fluke of zo) ook nog een procent of twee. Nauwkeurig electrisch meten is best lastig. De meeste accu instrumenten aan boord geven maar heel globaal aan wat het stroomverbruik is en dat is voor het beoogde doel ook voldoende. Maar ze schieten schromelijk tekort voor dit soort rendements metingen.

Overigens je moet wel een behoorlijke accubank hebben om regelmatig 100A te trekken. En ook je omvormer is dan bepaald niet van hobby kwaliteit. En je bedrading? Koperdraden zo dik als je duim?

• Rob Grootveld

Die 1200W zal best een benadering zijn, maar zelfs al zou die er 5% naast zitten, waar heb je het dan over. Of je nu een rendement van 85, 90 of van 95% hebt, vind ik persoonlijk een beetje rommelen in de marge en noem ik, gezien de techniek, zeker niet slecht (bij slecht denk ik aan max 50%).

Het hele electrische systeem bestaat uit 3x230 Ah service, 2x75 Ah Start (incl. boegschroef en ankerlier), aangesloten met duimdikke kabels op een Mastervolt 2000W/100A Combi. Het geheel ‘bewaakt’ middels een BTM van het zelfde merk.

Dit apparaat meet middels een shunt die tegen de (service) accu aan zit wat er in de tijd in en uit gaat en geeft daarmee een indicatie van de laadtoestand en ‘time remaining’ bij de actuele belasting. Inderdaad een flinke bak, maar ik moet me dan ook eerder zorgen maken om drinkwater dan om electra als we eens ergens drie dagen zonder walstroom liggen.

Ik weet niet wat jij ‘hobbykwaliteit’ noemt, maar gezien de bedragen die ik hier voor neer heb moeten leggen, schaar ik mijn spullen daar niet onder.

Moet er wel bij vermelden dat ik een motorkruiser heb en ben daarmee waarschijnlijk in het voordeel mbt ruimte, gewichten, laadmogelijkhedenn etc.

Dit heeft echter niets te maken met de techniek resp. principes.

• jb

De huidige sinus omvormers werken niet meer volgens prinipes van 20 jaar geleden.

De sinus wordt eigenlijk opgebouwd uit allemaal kleine blokgolfjes op een frequentie van b.v. 150Khz. Per sinus is dat al 3000 blokgolfjes.

In wezen is het een langegolfzender die gemoduleerd wordt met 50Hz. Door deze switched mode techniek ligt het rendement erg hoog.

Helaas geeft deze techniek extreme storingen in het kortegolfgebeid, maar daar hebben de fabrikanten geen oor voor of geen verstand van.

Kortom; tijdens weerkaarten ontvangst of ander SSB gebruik moet de omvormer uit……..:-((KptnPlp schreef:

>

> 95% met een zuivere sinus ? Dat moet ik meemaken. Ik heb

> hoogrendement 3 fase omvormers ontwikkeld (3 x 3 KW en meer)

> Die dingen koelden we met water (Niet zo'n punt als je er een

> waterpomp mee aandrijft). Blok of quasi-sinus omvormers

> kunnen een hoog rendement halen, zuivere sinus omnvormers

> zijn qua rendement vaak slechter omdat de eidtrappen niet

> schakelen tussen volledig open en volledig dicht. In juist

> het tussengebied worden ze bloedheet. En dat tussengebied heb

> je nodig om een mooie sinusvorm te maken. Let ook eens op de

> enorme koelvinnen van een zuivere sinus omvormer….

>

> Als je van DC meteen weer DC maakt bestaat het probleem niet

> en kun je gebruik maken van de veel efficientere blok golf

> omvormers. De warmte ontwikkeling is dan veel kleiner en dus

> is het rendement hoger.

>

> Los van dat is dubbele conversie never nooit zo efficient als

> enkele conversie. Met jou voorbeeld (95%) gooi je dus

> tweemaal zoveel energie weg als met directe conversie. En wat

> het aantal apparaten betreft zie ik geen verschil, of tel je

> soms al je 230V adapter voedinkjes maar even niet mee? En ik

> heb het niet over hobby apparaten, directe DC/DC converters

> zijn gewoon overal te koop, ook voor je notebook en je

> telefoon. Er zijn ook instelbare exemplaren waarbij je zelf,

> binnen bepaalde grenzen, de uitgangsspanning kunt instellen.

> Ga eens kijken bij de betere electronica vakhandel zoals

> bijvoorbeeld Shiptron of haar conculega's.