omvormer

• h.h.

inderdaad heb een 1200 watt omvormer voor de magnetron en de motor erbij laten draaien dan gaat dat prima beter als die babyvoeding uit het potje halen opwarmen en dan in die larf wurmen heb je gelijk warm water als de verwerkte babyvoeding weer eruit komt die houden niet zo van koud water douche.

iedereen heeft zo zijn eigen redenen voor dingen maar als jij graag tv kijkt is dat ook prima hoor.

• Remco M

Kijk, dat is nog eens een heldere uitleg! Dank je.

• Evert Jan

Over het algemeen kan je stellen hoe moderner het apparaat hoe meer het behoeft heeft aan een zuivere sinus. Veel moderne zaken worden met zo weinig marge gemaakt dat alles wat niet precies een zuivere sinus 230 volt 50 hz is de levensduur drastisch bekort.

Ook laders behoren tot deze categorie. Toen ik nog een blokomvormer had kon ik regelmatig een nieuwe telefoonlader kopen. Sinds ik een goede sinus heb nooit meer last van gehad.

Voor de laptop zijn er voor een heel redelijk bedrag omvormertjes te koop van 12 volt naar de spanning die de laptop eet.

Evert jan

• Evert Jan

Is een apparaat in de serie voor gebruik weggooien waarschijnlijk.

Evert Jan

• ruud

Hier heb je wel iets aan. Ik heb een ander type, en gebruik het voor het opladen van de mobiele telefoons, laptop op spanning te houden tijdens gebruik (weerberichten).

mobiele telefoonladers gebruiken nauwelijks stroom.

De laptop gebruikt een ampere of 5 (bij 12V), dus dat moet je niet te lang doen, anders is je accu inderdaad snel leeg.

• Sindbad

Ik heb zo'n ding gehad, en zou 't niet weer doen. Handig voor een laptop misschien, maar dan moet-ie inderdaad een sinusgolf hebben. Voorlopig wil ik geen laptop aan boord. En voor mobieltje opladen wacht ik op walstroom, of gebruik het noodladertje van de KNRM (zie reddingswinkel.nl); laadt de accu op met een aa-batterijtje.

Inderdaad: het meeste kan wachten tot je walstroom hebt.

• Cor

omvormers.http://www.vdp.biz/downloads/omvormers.pdf

Cor

• BJ

Kijk, da's nog eens een helder verhaal…. :)

• Arjan

over het nood opladertje van de knrm ben ik niet tevreden wat als ik een nieuwe batterij duracell ultra erin doe is de batterij van mijn telefoon bij lange na niet opgeladen

• KptnPlp

Ach Cor, ik maak me niet meer druk. Als geloof het van natuurwetten gaat winnen haak ik af.

Maar voor wie het horen wil, mijn mening is dat walstroom niet aan boord hoort. Niet alleen is het gevaarlijk maar vrijwel alle apparaten kun je met een hoger rendement rechtstreeks uit de accu voeden. Een DC/DC converter gebruikt hoogfrequent (ahhrrrm, nou ja, 40 kHz of zo) blokgolven en is daarmee vele malen efficienter dan een apparaat dat probeert een 50Hz sinusvorm na te bootsen. Bovendien wordt die 230 volt AC meteen nog een keer geconverteerd naar wat bijvoorbeeld een notebook computer nodig heeft. Dubbele conversie is altijd inefficient, zeker als we 230V 50Hz sinus (-achtig) als tussenstap gebruiken. Er zijn directe DC/DC oplossingen te koop voor alle denkbare apparatuur. Zo kun je je computer direct op 12 volt zetten maar ook je telefoon kun je direct opladen uit de accu. Walstroom heb je echt alleen maar nodig om de accu op te laden. En wat de kosten betreft zit je met directe DC conversie ook vaak beter. Ik kocht laatst nog een 12V telefoonoplader bij de Lidl voor een euro of vier.