Beste mensen,
heb je hier nou iets aan, of heb je je 80 amp accu meteen leeggetrokken. Voor wat voor een toepasingen kun je dit geschikt gebruiken.
http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_26/OFF02.SHTML
Ben benieuwd.
Groetejs,
Matthieu
Apparatuur als de genoemde DVD speler en Laptop heeft in het algemeen een zuiver sinus nodig en gezien de prijzen van Sinus Omvormers van de ‘echte’ merken, kan ik me niet voorstellen dat dit apparaat die levert.
Ik heb dan ook ernstige twijfels over de kwaliteit en bruikbaarheid ervan.
En inderdaag:
150 W bij 12V = 12.5 A waar je nog een rendementsverlies bij op moet tellen, dus reken maar op 15A en dan is je 80A accu snel leeg.
Hoe goedkoop iets ook is, als je er niets aan hebt is het weggegooid geld
Er zijn 2 kanten aan de zaak:
de 220V kant, waar de verbuikers op aangesloten worden. Die is maximaal 150 W dus bij 220VAC ca. 0,7A.
Echter er is ook een andere kant, nl. de 12VDC kant, Deze is aan gesloten op de accubank. De omvormer heeft helaas een rendementsverlies, dus reken aan deze 12VDC kant op 200W maximaal. Dan wordt dus het amperage dat aan de accu;s onttrokken wordt 200/12= ca. 17 A.
Als je een 80Ah accu hebt, kan je afhankelijk van het type (start of deep-cycle) er maar 40Ah aan energie uithalen. Dan is ie kats-kats leeg. Bij 17A is dat dan op het eerste oog 40/17=2,3 uur.
Maar helaas is er nog zoiets als het Peukert getal. Daardoor is bij 17A de capaciteit van de accu kleiner, dus zal na iets tussen 1,5 en 2 uur het wel gebeurd zijn met de accu.
Maar zoals al gezegd, je hoeft natuurlijk niet constant 150W te verbruiken. Als je minder aansluit, dan verbruik je ook minder en gaat de accu wat langer mee.
Ik heb vorig jaar ook een goedkope omvormer gekocht, en gezien de prijs zal het zeker geen zuivere sinus zijn. Maar ik gebruik hem ook alleen maar voor het opladen van de accu van mijn fototoestel en daarvoor is die zuivere sinus ook niet noodzakelijk. Was goedkoper dan een tweede accu, dus de keuze was niet zo moeilijk ;-)
Matthieu,
Al zou je een accu van 200 Ah. hebben het verbruik blijft gelijk.
150 W. omvormer is wat krap aan boord. Maar waar voor je geld. De laptop met een verbruik van ca.60 W. kan er net op draaien, een paar uur is mogelijk. Ook voor het opladen van mob enz. geschikt Bij het inschakelen verdubbelt het vermogen of zelfs meer .Dit kan problemen op leveren Een tv met een vermogen van ca. 75 W. mijn vorige omvormer van 150W. trok dit vaak niet. Over de sinus hoef je je geen zorgen te maken. Want apparaten die daar gevoelig voor zijn zoals een Senseo kunnen er toch niet op. Zover ik weet geeft een gemodifiseerde sinusvorm geen probleem bij apparaten waar een laadapparaat voor zit. Maar Plop weet hier vast veel meer over te vinden.
Cor
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?