vuilwaterproblematiek

  • Mark

    Beste mensen,

    ik las in een brochure van het watersportverbond (http://www.watersportverbond.nl/data/6BE_Brochure_Vuilwaterinzameling_klein.pdf) het volgende:

    "Kort gezegd komt het erop neer dat vaartuigen moeten beschikken over:

    - een reservoir om vuilwater op te vangen,

    óf

    - een ruimte om een (tijdelijk) reservoir te plaatsen op plaatsen waar een lozingsverbod heerst.

    Dit geldt voor pleziervaartuigen van 2,5 tot 24 meter die vanaf 1997 nieuw, dat wil zeggen voor het eerst, op de Europese markt gebracht worden."

    Is er iemand bekend met het gegeven dat het alleen om pleziervaartuigen vanaf 1997 gaat ?

    In afwachting van jullie reactie,

    Gr. Mark

  • BJ

    Dit onderwerp is op de verschillende prikborden/nieuwsgroepen/forums al uitgebreid aan bod geweest. Er komt _geen_ verplichting voor een vuilwatertank of iets van die strekking. Het verbod op het lozen van toiletwater gaat nu ook gelden voor de pleziervaart. Niks meer en niks minder, voor meer informatie: Google is your friend.

  • Mark

    Gezien.

    Ik was iets te snel blij geloof ik…

  • Joop

    Bijvoorbeeld , bootjesgek.nl of vuilwaterinfo.info

    Ik heb al besloten , ze kunnen de @!#$ krijgen , letterlijk en figuurlijk .

    Grt Joop

  • Alex

    Vuilwatertanks worden in de toekomst misschien wel verplicht.

    De vuilwatertank met wat urine daarin leeg laten lopen op het oppervlaktewater is na 1 januari strafbaar en kan in theorie zelfs leiden tot een boete!

    Overboord piesen is na 1 januari (nog) niet strafbaar. Of toch wel en valt het rechtstreeks legen van de blaas op het oppervlaktewater ook onder het lozingsverbod?

  • BJ

    Alex schreef:

    >

    > Vuilwatertanks worden in de toekomst misschien wel verplicht.

    >

    Waar komt die wijsheid vandaan??? Misschien wordt het lozingsverbod wel weer opgeheven… herinner je je de antiflouling nog???

    >

    > De vuilwatertank met wat urine daarin leeg laten lopen op het

    > oppervlaktewater is na 1 januari strafbaar en kan in theorie

    > zelfs leiden tot een boete!

    >

    Heeft niets met theorie te maken, het is net als te hard rijden domweg verboden.

    > Overboord piesen is na 1 januari (nog) niet strafbaar. Of

    > toch wel en valt het rechtstreeks legen van de blaas op het

    > oppervlaktewater ook onder het lozingsverbod?

    Ja, is wel strafbaar, het wordt dan ‘wildplassen’ genoemd.

  • schieper

    Of het nu wel of niet verboden wordt heeft al dat gedoe van de overheid mij wel bewust gemaakt van mijn rol als recreatief vervuiler. Ik dat ik als watersporter best wat verantwoordelijkheid mag nemen. Of het nu verplicht is of niet en ongeacht of de beroepsvaart wel of niet mee doet. Komend jaar lig ik op zoet water en dan heb ik geen koperhoudend nodig. Ik ga dan ook zo een toiletsysteem met vuilniszakjes gebruiken. Hoe ik de boot niet voor om te bouwen en gooi ik lekker in de vuilnisbak als ik weer in een haven ben.

    Ik heb in zuid frankrijk de ankerplaatsen gezien weer half Nice voor anker gaat en de hele dag alles over boord giet. Dat is gewoon smerig. Helaas is het met de toename van de populariteit van de watersport steeds meer noodzakelijk om hier rekening mee te houden en daar draag ik graag mijn steentje aan bij

  • Marc

    Onzin, De hele recreatievloot vervuilt minder dan een paar % van de vervuiling van alle aalscholvers op het IJselmeer. De kringloop in de natuur kan dat wel aan. Deze maatregelen zijn er alleen maar zodat politici gratis mooi weer kunnen spelen t.o. de milieubeweging. Nog steeds ligt Nederland vol met riooloverstorten op oppervlaktewater. Dat zou verboden moeten worden! Daarmee kan meer dan 1000 x meer vervuiling worden tegengegaan dan met die vuilwatertanks. Alleen komen die kosten dan op de begroting vd verantwoordelijke minister en dat is teveel gevraagd. Liever onnodige maatregelen op kosten vd burger….

    De landen aan de Noordkant van de Med hebben een lozingsverbod tot ca 3 km uit de kust. Die 3 km wordt wel met een korreltje zout genomen maar in mijn ervaring houdt bijna iedereen zich er aan om tenminste in havens en ankerbaaien niets te vervuilen.

    MoR

  • BJ

    Eeehh.. hoe bedoel je ‘op kosten vd burger’… welke kosten?? Verder moet er inderdaad nog een heleboel meer verboden en afgeschaft worden maar alles op zijn tijd.

  • Cor

    Voor diegenen die problemen voor oplossingen blijven zoeken.

    “”Als iemand in een overdekt zwembad zichtbaar zijn behoefte in het water doet, wil niemand er meer in zwemmen“”.

    Regelgeving, vuilwatertank of niet, gewoon er voor zorgen dat een ander jouw vuiligheid niet binnen krijgt. Jij lust het zelf ook niet! Voor elke boot is er een oplossing en als het moet goedkoper dan een kattebak.

    Cor