vuilwaterproblematiek

• marksvrijheid

:)

• Joop

Mark ,

Hoe denk jij nu over dit punt , jij vaart op de K..g, bij jullie zijn er voorzieningen om het vuilwater te verwijderen .o.a Kaageiland tegen betaling , van 1 euro per 100ltr .( mits de pomp het doet)

De exploitanten van een jachthaven mogen geen geld hiervoor vragen , dus is het kosteloos, ook ik , terwijl ik niet in de haven een box huur.?

Nou , ik ben ze nog niet tegengekomen , waar dan ook .

Let wel , ik ben heus wel bereid om mijn steentje bij te dragen , mits het zin heeft .

Bevallen die pompjes je nog ??

Grt,Joop

• Cor

Vast in vervuild water gezwommen? Dat krijg je als je niet ziet of begrijpt dat veel boten bij elkaar liggen op de recreatieplassen, strandjes en aanlegplaatsen. En omdat de buren de fatsoensregels niet in acht nemen je kinderen of kleinkinderen een dag later aan de diraree zijn omdat ze zo lekker van de boot konden duiken na die vervelende zeiltocht waar ze steeds van hun plaats gejaagd werden terwijl ze zo druk waren met hun computergame.

Cor

• kptnPlp

oeps, verkeerde prikbord.

• Joop

Hallo Cor ,

Even terug kijkend naar het verleden , al het afval -water werd gedumpt , in ieder slootje of plas/ meer .( toen zag je nog kikkers , jonge snoekbaarsje,s )

Nu , 2008 , hebben we een riool , gelukkig maar , dit ligt niet aan jou/onze poep of pies , maar aan o.a. de schoonmaak-middelen die wij kopen , fosfaten, dit is een van de boosdoeners .

Daar word niet naar gekeken of het wel milieuvriendelijk is , als het maar euro,s opleverd .

Ik ben opgegroeid in en op het water vanaf het jaar 1962 , destijds open lozingen op het oppervlaktewater.We zwommen erin kregen er niets van , en leven nog .

Jou vaatwasmachine , mocht je die hebben is een vervuiler, zeker het spul wat je er in moet gooien .We kunnen wel even doorgaan over dit onderwerp , maar heeft geen zin .

Fabricage van polyesteren boten is dat dan geen vervuiling / onderhoud ervan ???Het zijn de meeste agressieve middelen ,is dit gezond voor de mens???

We zien het wel over 20 jaar , blijkt ineens dat poep / pies noodzakelijk is om de natuur in evenwicht te houden ? Jij weet het niet , ik ook niet .

.

GrtJoop

• Cor

Beste joop,

Met alle respect voor je argumenten. Maar in 1962 had ik er al 10 jaar vlotvaren op zitten. Ik zie steeds meer baarsjes en ander grut tot zoetwaterkreeftjes toe, deze heb ik vroeger nooit gezien. Sinds een paar jaar zie ik ook de bodem van de jachthaven van Giesbeek en die is toch ruim 4 meter diep. Maar dit terzijde.

Als jij op groot open water je afsluiter open trekt of je vuilwatertank leegt zal dat geen enkel nadelig effect hebben. Integendeel ik ga met je mee dat het goed is voor het milieu. Zelfs je opmerking: Ik heb al besloten , ze kunnen de @!#$ krijgen , letterlijk en figuurlijk. Heb ik geen moeite mee, als jij er voor zorgt dat anderen er geen overlast of nadelige gevolgen van hebben. Zie het maar zo. Ik hou van honden maar niet van poep onder mijn schoen. Ook niet van mijn eigen hond.

Maar het moest verboden worden dat de bruine vloot bij het uitvaren vanuit Enkhuizen eenmaal op het Ijsselmeer de vuilwatertanks open trekken. Wij hebben uren in de stank gevaren van Kacke.

Welnu, wij hebben ook zo'n vuilwatertank en zelfs ik leeg hem toch zolang als dat kan ver voor de haven op open water. En de vissen zijn er blij mee. Ik ook, het scheelt mij een hoop werk en 2 euro. En het is maar goed ook dat meer mensen er zo over denken. Anders loop je tegen het volgende probleem.

Bij ons in de haven staat een mooie poepslurper.

Vanaf het moment dat de voorganger wegvaart.

Naar de slurpsteiger manoeuvreren, netjes voor de kant leggen, lijntje voor, lijntje achter en helemaal vast doen we in 3 minuten.

Dekafzuig openen, de slurpslang aan boord brengen, slurper starten, tank leegzuigen, slurper uitzetten en de slang weer netjes terug hangen kost ook ongeveer 3 minuten.

Dekafzuig weer dicht en een paar putsen water en een bezem door het gangboord om gemorste druppels derrie weg te spoelen kost niet meer dan 2 minuten.

Motor starten, lijnen los en helemaal vrij varen van de steiger is ook binnen 2 minuten gepiept.

Kortom, de hele procedure kost ons, net als andere boten in onze haven, niet meer dan ongeveer 10 minuten als alles goed gaat!

In onze haven liggen rond de 500 boten.

Gemiddeld gaat echter slechts een klein deel daarvan, zo’n 30%, in een mooi weekend varen.

Als die 150 bootjes zondag eind van de middag terugkeren voelt naar verwachting slechts een klein deel daar weer van, ook zo’n 30%, de behoefte (leuk woord hier) om op dat moment de vuilwatertank leeg te halen.

Zondag vanaf een uur of 16:00 moeten er van de 500 boten in de haven dus hooguit 45 bootjes even de vuilwatertank(s) leegslurpen.

Maal 10 minuten per bootje is ongeveer 7,5 uur.

Als wij dus om 18:00 uur als laatste aankomen en netjes achteraan de rij aansluiten, dan stappen we nog net voor middernacht in de auto om moe maar voldaan na weer een heerlijk en milieubewust zeilweekend huiswaarts te keren.

Ik denk dat de maatregel een enorm succes gaat worden :? maar dit betekent niet dat je overal maar @!#$ aan moet hebben.

Cor

PS

Niet geheel uit eigen duim en ik heb geen hond.

• willem

Wel eens langs de lage oeverkant van het Veersemeer gewandeld ? Daar ligt tegen de wal VEEL toilet papier . Waar komt dat vandaan denken jullie ?

Willem

• Joop

Willem , deze mensen hebben blijkbaar geen versnijderspomp in het toilet .

Kan ook bermtoerisme wezen , de viespeuken .

Of de vissen / vogels die hun reet geveegd hebben .

Kortom illegale lozinngen , bah

Grt, Joop

• Kaptein iglo

Ha Joop, hier een beknopt verhaaltje over deze overstorten.

Elke gemeente, provincie en waterschap is verantwoordelijk voor de (riool)waterhuishouding in een bepaald gebied. Er zijn grofweg 2 soorten rioolwater.

1 afvalwater uit huishoudens als toiletten e.d. dit noemen we DWA (Droog Weer Afvoer) en 2 regenwater (RWA Regen Weer Afvoer).

DWA is een redelijk constante hoeveelheid water dat moet worden afgevoerd. (mensen poepen en plassen en wassen bijna altijd evenveel) en is goed te berekenen cq in te schatten.

RWA is met reken modules en formules redelijk te bepalen maar is soms ook een verrassing wat er uit de lucht komt vallen. Zeker de laatste jaren t.g.v. de klimaatverandering krijgen we steeds vaker extreme buien. Vooral in gemeentes zijn t.g.v. het aanleggen van wegen en bebouwing steeds meer verhardde oppervlakten ontstaan waar het regenwater niet meer rechtsreeks de grond in kan maar via het riool afgevoerd moet worden. Dit heeft tevens invloed op de grondwaterstand. Er zijn in hoofdlijnen drie manieren waarop de riolen zijn aangelegd. 1 gescheiden stelsels waarbij het RWA en het DWA gescheiden (elk door een eigen buizenstelsel) wordt afgevoerd. 2 gemengd stelsel (je raad het al) waarbij RWA en DWA gemengd door een buizenstelsel worden afgevoerd.

3 Verbeterd gescheiden stelsel, een variant hierop maar om het eenvoudig te houden laat ik deze even voor wat het is. DWA moet altijd worden afgevoerd naar de rioolwaterzuivering waar het vuil er wordt uitgehaald en o.a. m.b.v. beluchting de bacteriën het water schoon vreten. Het schone water wordt geloosd in de natuur op het oppervlakte water. Bijzonder is dat vuil DWA makkelijker te zuiveren is dan niet zo vuil DWA. Lijkt raar maar is toch waar.

Er zijn dus twee belangrijke redenen om RWA gescheiden van DWA af te voeren. DWA zonder RWA is makkelijker te zuiveren en regenwater moet eigenlijk de grond in, daar waar het valt.

Nieuw te rioleren gebieden (industrieterreinen woonwijken e.d.) worden dus bij voorkeur met een gescheiden (of verbeterd gescheiden) stelsel aangelegd. In geval van een regenbui zal een eerste gevallen hoeveelheid regenwater dat o.a. straatvuil met zich mee brengt, naar het DWA stelsel vloeien en het overige schone regenwater meestal rechtstreeks met overstorten in de natuur of rivieren en kanalen e.d. geloosd worden.

Het meest voorkomend stelsel in Nederland is het gemengde stelsel Dit komt omdat men vroeger uiteraard wel riool heeft aangelegd maar men toen nog niet wist dat het scheiden van RWA en DWA zo belangrijk zou worden. In een gemengd stelsel zal bij een intensieve bui het rioolstelsel ernstig belasten. Het kan zelfs zijn dat er in de laag gelegen delen van het stelsel zo veel water komt dat het systeem dit niet meer aan kan. Daarom zijn er op die plaatsen onder de grond overstort ruimtes gemaakt zgn berg bezink bakken (bbb). Wanner het rioolstelsel te vol raakt stort het riool over in deze bakken. Een aantal uren na de regenbui, wanner het niveau in het rioolstelsel weer is gezakt wordt dit water weer teruggepompt in het riool en alsnog afgevoerd naar de zuivering. Overigens is het water dat in deze bbb`s terecht komt rioolwater dat erg verdund is met regenwater. In de meest extreme regenbuien kan het zijn dat ook zo`n bbb te vol raakt en uiteindelijk extern overstort in de natuur of kanalen en rivieren. Hoewel dit natuur niet de bedoeling is, is het een relatief klein percentage rioolwater met heel veel regenwater. Ook deze overstorten kunnen soms vanaf het vaarwater waarneembaar zijn. Ik weet dat in Amsterdam ter plaatse van watersportvereniging Aeolus een zwak punt is (of was) en er regelmatig bij een stevige bui verdund rioolwater in de haven stroomde. Ook weet ik dat dit een hele grote uitzondering is en er hard aan gewerkt wordt of is om dit te voorkomen. In dit verhaaltje zijn duizend gaten te schieten maar mijn bedoeling is je om je in het kort uit te leggen dat er in Nederland niet zo maar rioolwater op het oppervlaktewater wordt geloosd. Het gaat je goed, groet K.I.

• richard

Kaptein iglo schreef:

>

> In dit verhaaltje zijn duizend gaten te schieten.

Het is anders wel duidelijk uitgelegd hoor, er is volgens mij weinig mis met dit verhaal.