vuilwaterproblematiek

• Joop

Hallo K,Iglo,

Bedankt voor je duidelijke uitleg .

Is het waar dat het huidige riool buizen stelsel te klein in diameter is geworden, er wordt maar raak gebouwd, steeds meer woningen ??

In Zevenhuizen (z-h) gaan ze hele polders onder water zetten, is dit dan puur om o.a het hemelwater op te vangen??

Ik heb begrepen dat ook hier niet gemotoriseerd gevaren mag worden, maar dit ter zijde .

grt, Joop

• Kaptein iglo

In Nederland werd altijd een rekenmodel gebruikt mede op basis van de in het verleden gemeten intensiteit van regenbuien. Een soort gemiddelde. Daar werd dan de capaciteit van het rioolstelsel op gebaseerd. Het is inderdaad goedkoper om een kleinere diameter rioolbuis te leggen. Wat we zien is dat (met het veranderen van het klimaat ?) er de laatste jaren steeds vaker extreme regenbuien vallen. De extreme buien van een keer in de 25 jaar zijn al een paar keer over ons neer gekomen. Op zulke momenten ontstaan er problemen in de riool waterhuishouding en kunnen er overstromingen of ongewenste lozingen ontstaan. De inzet is altijd: Liever een ongewenste lozing op het oppervlaktewater dan dat het water door de toiletpotten terug de woningen in stroomt.

Inmiddels wordt door de (raadvragende ha ha) adviesbureau`s van de overheidinstanties vernieuwde rekenmodellen gebruikt die ruimere marges aanhouden. Er wordt in Nederland niet zo maar wat aangeklooid m.b.t. de riolering maar soms is het wel eens lastig om de bestaande rioolcapaciteiten met elkaar te laten functioneren. Mooi voorbeeld in deze is de gemeente Berkel en Rodenrijs dat bijna als een ontploft dorp een enorme groei doormaakt met gigantische uitbreidingen van woonwijken e.d. Daar zijn volcontinue vele mensen bezig om de rioleringswerkzaamheden in goede banen te leiden. Ik ben meer bekend met riolering dan met schoon water. Voor zaken of informatie over het vol laten lopen van de polders bij Zevenhuizen moet je mijn collega deskundige PiWi hebben. (Prins Willem zoals we hem bij de Marine noemden, ha ha) Groet K.I.