ARC-incident

  • Sindbad

    Zojuist gelezen Nieuws in de Waterkampioen: de Westerly Barbary Duck is door de bemanning verlaten (in reddingsvlot gestapt) omdat de mast door gebroken wantputtingen DREIGDE om te vallen (heet dat dan zo: omvallen?).

    OK; iedereen braaf gered en zo; boot drijft nog ergens (weer eentje!). Met al dan niet omgevallen mast. En met brandende navigatielichten; dat dan weer wel.

    Maar nu: wie zou dit ook doen? Zelf zou ik liever de mast kappen, als dat ding dan echt niet te redden was, en verder lekker aan boord blijven bij het warme kacheltje geloof ik. Of zie ik iets over het hoofd?

    Wat vinden jullie?

  • richard

    Lijkt me vaag. Zolang de boot niet is gezonken of totaal is uitgebrand blijf je op de boot. Op een reddingvlot heb je minder overlevingskansen.

    En zolang de mast nog staat staat hij toch nog? Met wat extra vallen is toch wel iets te bedenken om het ding overeind te houden?

  • andre

    helemaal eens. je stapt in een reddingsvlot als het een stap omhoog is. eerder niet.

    Igv de mast ken ik het verhaal niet, maar ook ik zou hem kappen en een noodmastje fabrieken.

  • Leo

    At approximately 12:30UTC (Saturday 1 December) at position 18.59N 32.25W, GiGi picked up a Mayday call from yacht Barbary Duck (not participating in the ARC), advising that the crew were in a liferaft. GiGi, competing in the RORC IRC Racing Division, immediately stopped racing to alter course and assist the crew of the British Westerly Corsair, approximately half a nautical mile from them (over 600 nautical miles northwest of the Cape Verdes, heading southwest towards St.Lucia, some 1650 nm away).

    Once on station, the two crew members on Barbary Duck, double-handers John and Francis Weller, were safely brought on board. The smaller Westerly, whose crew had already been in contact with MRCC Falmouth, had suffered broken deck chain-plates and was in danger of dismasting. Without a functioning engine, the crew took the precaution of abandoning their yacht, which has been left afloat, but with navigation lights burning.

  • marksvrijheid

    tja als je motor het ook al niet doet… vorig jaar ook zo iets, dat twee mannen een super boot, volledig uitgerust willen overvaren naar nederland en te lang in slecht weer terecht komen en vervolgens het schip verlaten. ze hadden alle vallen verspeeld zeilen lagen over boord…. dan denk ik dat deze heren zichzelf hebben overschat… dat kan in dit geval ook zo zijn, de conditie van de boot is zeker niet maatgevend in dit soort gevallen, mentale en fysieke conditie geven de doorslag, zeg dokter, dat weet jij toch ook, je vaart een klein gaatje en je gaat meteen een jaar de kant op :)

  • BJ

    Dan nog, je verlaat je schip pas als de stap naar het vlot een stap omhoog is. De kans dat je gevonden wordt bij je schip is veel groter dan de kans dat je gevonden wordt in een vlot.

  • marksvrijheid

    mee eens, maar mensen in geestelijke nood doen wel eens gekke dingen ;)

  • Sven Heesterman

    Moet weer even denken aan Tony Bullimore. Die was een keer of tien dood geweest als ie hetzelfde pad had gevolgt… Ondersteboven ergens op de zuidelijke oceaan te ver voor helicopters…

    Als je geen puttings meer over hebt om een valletje aan te knopen, boor dan gewoon een gaatje in je dek. Of knoop het vast aan de schootrail? Je hoofd moet wel rare dingen doen om dat niet te kunnen bedenken.

    Sven

  • marksvrijheid

    heb je weleens het effect waargenomen als je bij een windje van 30 knopen je oren dicht stopt? scheelt idioot veel stress, als je dan bedenkt dat het al niet lekker gaat, en je hebt je magyvermes niet bij je, dat je dan niet meer zo practisch bent?

  • KptnPlp

    Nou dat werkt dus zeker niet. Toen het mij overkwam heb ik een reserve stag (staaldraad) onder de boot doorgehaald en die aan het andere want vastgemaakt. Een gaatje is echt niet sterk genoeg en de schootrail is ook niet gemaakt om aan te trekken in die richting. Je trekt hem zo uit dek.