ARC-incident

  • Sven Heesterman

    Gut, wat zijn we weer zeker van onze zaak.

    Ja, een draadje onder de boot door… Zo hebben ze de kursk ook doorgezaagd.

    Je moet wel een bijzondere fok op je boot hebben. Op mijn boot gaat de trek op de schootrail een graad of dertig na in de goede richting. Oh, je hebt een 3 voeter, daar gelden natuurlijk andere eisen.

    Als ik goed heb opgelet gaat het er hier om de mast te laten staan, niet om onder vol tuig door te zeilen.

    Maar goed, we hebben wel vaker een meningsverschil. Ik ben toch een beetje van kijken of het werkt, zo niet, dan verbeteren. Ik ga het spulletje niet tot 15 decimalen uitrekenen. Ik kan namelijk niet rekenen en als mijn mast op het punt staat overboord te gaan zijn altijd de batterijen van mijn calculator leeg.

    Ik heb niet geschreven dat je met enkel een gaatje klaar bent, had ik natuurlijk wel moeten doen. Dus eigenlijk minimaal twee gaatjes, elk aan weerszijde van een dekspant. Lijntje er door en weer naar buiten. En daarna misschien nog een.

    Maar een lijntje onder de boot door kan makkelijker zijn. Of beter. Je doet wat je goed dunkt om de boot weer veilig te krijgen.

    Svennoniempje

  • marksvrijheid

    hee sfennetje, cool blijven!

  • richard

    Sven Heesterman schreef:

    >

    > Je doet wat je goed dunkt om de boot weer veilig te krijgen.

    >

    Kunnen improviseren met de middelen die je tot je beschikking hebt hoort ook bij goed zeemanschap.

  • andre

    ik vond hem wel cool :)

  • Sven Heesterman

    Ach, ik ben het gewoon beu om betutteld te worden door iemand die er altijd als de kippen bij is om bijdragen onderuit te halen maar wel altijd veilig in de annonimiteit blijft.

    Kabouters zijn niet dapper.

  • marksvrijheid

    tja, it's all in the name :)

  • Sindbad

    > marksvrijheid schreef:

    > heb je weleens het effect waargenomen als je bij een windje

    > van 30 knopen je oren dicht stopt? scheelt idioot veel

    > stress, als je dan bedenkt dat het al niet lekker gaat, en je

    > hebt je magyvermes niet bij je, dat je dan niet meer zo

    > practisch bent?

    Wat dat aangaat; heb zojuist voor mijn verjaardag een echte Leatherman gekregen…. een echt onzin-mannen-ding voor als je mast overboord dreigt te gaan. Waar ik dus voorlopig geen last van ga hebben.

    Maar tot dusverre stapt geen van jullie in het vlot volgens mij.

  • KptnPlp

    Punt een: Bij windkracht zes op de Noordzee kan ik niet op mijn gemak een gaatje boren maar moet er snel en adequaat ingegrepen worden. Kijken of het werkt is ook geen optie in die situatie. Een staaldraad onder de boot was in enkele minuten aangebracht en bleek stevig genoeg om mee thuis te komen.

    Punt twee: Je fok trekt aan de rail onder een hoek, niet recht omhoog zoals het want.

    Punt drie: In zwaar weer op een slingerend en stampend schip zijn de krachten op het want vele malen groter dan de kracht op de schoot van je fok. Het want trek die rail gegarandeerd uit dek op een plastic bak. Voor vijftien ton staal en een houten mast van veertien meter moet je respect hebben onder die omstandigheden.

    Punt vier: ik heb geen drievoeter maar een éénvoeter. Een echte Scherjon!

    De beste stuurman staat weer eens aan wal….

  • andre

    daarom vind ik het humor, je hebt wat mij betreft gelijk!

  • andre

    als je het over zwaar weer hebt, dan denk ik dat negen van de tien keer de mast zomaar eens over de muur vliegt.

    Dat jij hem hebt kunnen behouden is knap, maar je meot nog maar zien of dat de volgende keer lukt.

    De instelling van Sven aangaande het proberen vind ik zo en zo altijd beter als: De motor doet het niet en misschien donderdt de mast wel overboord, laten we maar in een reddingsvlot stappen.

    Ik krijg namelijk het idee dat het helemaal niet zulk zwaar weer was.