maststeps

  • Erik en Ella

    Wie heeft er ervaringen met maststeps? Voor en nadelen graag ;-)

  • Sindbad

    Ikke. Houten mast (14 meter); RVS vaste steps. Meer voor- dan nadelen:

    Voor:

    -je kunt erin als er eens een val vast zit,

    -of verkeerd ingeschoren is bij zetten van de mast

    -een toplicht het niet doet,

    -je eens wil kijken of er al land in zicht is

    -de kinderen klimmen er graag in (mag niet)

    -de hijsband om de mast te leggen bij strijken van de mast

    -de hijsband los te maken na het zetten van de mast

    nadeel:

    -er haakt soms een val achter. Dat is dan weer vrij eenvoudig los te slingeren.

    -de kinderen klimmen erin, en dat mag niet.

    Zo zie je maar: meer voor- dan nadelen. Toch? In ieder geval zou ik ze niet graag missen.

    Pieter

  • andre

    Ik heb het niet op die dingen. Ze zitten in de weg naar mijn idee.

    Om, makkelijk en veilig boven te komen heb je ook hele goede bootmanstoeltjes. Dit ook in combinatie met systemen waar je jezelf (solo) in hijssen kan.

    Die vind ik een stuk veiliger!

  • Erik S

    Ik vindt ze gewledig. Alu op alu mast, en altijd goed galvanisch isoleren met pasta en dun plastic velletje.

    Door met een dun staaldraadje de uiteinde van de steps met elkaar te verbinden geen last van rondslingerende en hakende lijnen.

    Ideaal voor klusjes bovenin, antennes, extra vallen, vallen terugtrekken in winter seizoen etc. En je kan er alleen in, inderdaad een veiligheids lijntje is verstandig maar met rustig weer gebruik ik die zelfs niet.

    fotos:

    http://www.sijambo.com/zeilen/gabber/uitrusting/spibomen.jpg

    en

    http://www.sijambo.com/zeilen/gabber/uitrusting/masttop.jpg

    bij top dus twee steps op gelijk niveau om makkelijk te staan.

    Erik

    www.sijambo.com/zeilen

  • raptor

    zijn het geen enorme luchtstroomverstoorders? Misschien voor een zware toerboot niet zo erg, maar je hebt wel een halve stormfok aan ijzer dwars op de wind staan op een erg slechte plek.

    Pieter

  • Joost

    Heb ze wel vaker gezien, maar waar kun je die voor een betaalbare prijs kopen? Ik zoek me rot en vind altijd alleen maar die dure opklapbare maststeps.

    Hartelijk dank.

    Joost

  • Erik S

    inderdaad opklapbare pakken minder wind, maar het is toch een zeilboot, en op anker komt de wind van voren, blaast ie er door heen ;) alleen voor boxliggen een probleem ;) ???

    Erik

  • Erik en Ella

    En RVS op een aluminium mast?

  • richard

    Erik en Ella schreef:

    >

    > En RVS op een aluminium mast?

    Zou ik niet doen. Deugdelijke aluminium exemplaren zijn sterk genoeg en je hebt geen last van galvanische corrosie.

  • Sindbad

    De mijne zijn handgemaakt; van RVS strips. Is misschien ook het simpelst; gewoon bij smit of RVS-firma langs, kost minder dan “officiele” watersportspullen. Wordt vaak even in de losse uurtjes gemaakt, vinden ze leuk is mijn ervaring (“doe maar een paar tientjes voor de personeelspot”)