maststeps

  • Kaptein iglo

    Ha ha. Je kunt ook een lijntje omhoog hijsen. Groet K.I.

  • erwinB

    Je ziet deze maststeps vaak op vertrekkersboten. (en soms ook enkel maar tot aan de eerste zaling)

    Daar hebben ze een heel andere functie.

    Bij het binnenvaren van een lagune, ben je op zoek naar de opening in het rif. Hoe hoger je zit, hoe beter je dat kan zien.

    Je ziet dan beter de kleurverschillen in het water die duiden op dieper water en ondieper water. Vanop dekniveau zie je haast geen kleurverschillen.

    De meeste vertrekkersboten worden met z'n tweetjes gevaren, dus zowel de boot sturen als je partner de mast in hijsen is onmogelijk.

    De maststeps maken het eenvoudiger : de persoon in de mast kan dan aanwijzingen geven aan de man/vrouw achter het stuur.

  • Erik en Ella

    Dat is ook een goede reden om ze te plaatsen. Allen jammer dat ik nog geen antwoord heb op mijn vraag of RVS steps zonder problemen op een aluminium mast geplaatst kunnen worden………….

  • marksvrijheid

    beide metalen zul je moeten scheiden, anders krijg je enorme corrosie

  • Erik en Ella

    Bedankt voor je reactie……….. Ik ga de steps annuleren en wacht wel op een leuke aanbieding van aluminium steps;-)

  • marksvrijheid

    dat is inderdaad wel het makkelijkst

  • erwinB

    had je ergens steps in aanbieding gezien ?

    Heb anders ook wel interesse. Zou er namelijk willen plaatsen tot aan de eerste zaling.

  • Sindbad

    Als je ze dan toch gaat zoeken zou ik voor de opklapbare alu steps gaan. Sjieke dingen hoor!

  • JR

    marksvrijheid schreef:

    >

    > dat is inderdaad wel het makkelijkst

    Maar ook onnodig. Het meeste beslag op de mast is van RVS. Prima te scheiden van het onderliggende alu door isolatiepasta, bij iedere watersportzaak te koop in tube of pot.

  • Paulus

    Ik heb een adres voor je van een goede alu-expert uit de scheepsbouw, voor zichzelf begonnen, die voor mij een mooie klus gedaan heeft tegen schappelijke prijs. Is dat iets? Geef in dat geval effe je mailadres.

    Zoals al eerder vermeld moet je rvs en alu ERG goed scheiden, maar dat kan wel. Er zit zoveel rvs in iedere mast…

    Maar als je alu neemt hijs je m.i. ook minder gewicht je mast in. Ook niet onbelangrijk.