snelheidswinst klapschroef/vaanstandschroef t.o.v. vaste schroef

• JR

In de mei uitgave van Yachting Monthly heeft een uitgebreide test gestaan over vaanstand- en klapschroeven. Conclusies: een vaste 3 bladsschroef genereerd ongeveer 50 pct van de totale rompweerstand (van een Oceanis 323 bij 5 knoop vaart). Een klapschroef heeft 95% minder weerstand dan een vaste schroef, een vaanstandschroef 92%. Snelheidswinst varieert tussen een halve en hele knoop. Bij een toertochtje maakt 10 of 15 minuten later binnenkomen niet veel uit. Bij een wedstrijd speel je dan voor bezemboot. Bij een doorsnee Kanaal-oversteek kan het 4 uur verschil uitmaken, aldus YM. Een significant verschil.

• schieper

Interessant zo een onderzoek. Als ik het om draai kan ik me moeilijk voorstellen dat ik 4 uur later ben met een klapschroef. Ik vermoed zo maar dat dit ook erg te maken heeft met het type boot, en het zeiloppervlak. Misschien dat je eerder aan je rompsnelheid zit met een klapschroef maar als de wind voldoend eis om daar op te komen, maakt het voor de rest relatief weinig uit vermoed ik zo. Iemand een andere mening?

• Pieter Lofvers

Dat is dus 4 uur winst voor de echte zeiler!

• richard2

Remco M Schreef:

——————————————————-

> (Dus we kunnen nu draadjes uit een ver verleden weer ophalen….)

Misschien wel jammer, ik vond het oude prikbord waarbij de draadjes (interessant of niet) na enige tijd vanzelf over de rand de vergetelheid induikten wel zo leuk. Dat ververste zichzelf vanzelf.

Nu onderscheid het prikbord zich niet veel van de vele al bestaande watersport- en zeilersforums waarbij de meest actuele posting vanzelf boven komt drijven. Het unieke sellingpoint van dit prikbord is verloren gegaan.

• douwe.docter@wanadoo.nl

Ik denk dat zeiler niet een echte zeiler is. Een echte wil alles uit de boot halen en heeft lak aan een schroef die iets minder rendement heeft.Een echte zeiler

zeilt en wil zo weinig mogelijk last hebben van remmend troep aan z,n boot.

• BJ

Bespeur ik hier een misplaatst superioriteitsgevoel? Sinds wanneer maak _jij_ uit wie of wat een echte zeiler is…

• Ron

Volgens mij is de weerstand rechtevenredig met de vaarsnelheid. Er zit zelfs een machtsverhouding tot 3e macht in.

Dus zal bij heel lage snelheid de weerstand van de stilstaande vaste schroef heel klein zijn. Dus zal het verschil in vaarsnelheid ook gering zijn.

Met toenemende snelheid zal het snelheidsverschil toenemen. Dit gaat door totdat de rompweerstand de overhand gaat krijgen door de weerstand van de boeg- en hekgolf (theoretische rompsnelheid).

Nog een vraagje over de sleeptest.

Was de meegesleepte schroef gefixeerd?

Ron

• Ron

zeiler Schreef:

——————————————————-

> Ik heb metingen uitgevoerd bij verschillende

> snelheden. Bij lagere snelheden (2 a 3 knoop) vond

> ik lagere verschillen, bijv. 0,1 knoop verschil.

> Het snelheidsverschil liep op tot 0,2 knoop bij

> ca. 4,5 knoop en nam bij hogere snelheid weer af.

> Inderdaad zal in de buurt van de rompsnelheid het

> snelheidsverschil niet meer meetbaar zijn.

>

> Zeiler

Rond de rondsnelheid zou ik denken dat het verschil niet meer meetbaar is, maar zal dit in iets extra slagzij resulteren.

Ga daar maar eens aan meten :-)

• BJ

Ron Schreef:

>

> Rond de rondsnelheid zou ik denken dat het

> verschil niet meer meetbaar is, maar zal dit in

> iets extra slagzij resulteren.

> Ga daar maar eens aan meten :-)

Je hebt door dat je reageert op een berichtje van meer dan vijf jaar(!) oud?

• Ron

En jij hebt 'm gelezen.

X(