snelheidswinst klapschroef/vaanstandschroef t.o.v. vaste schroef

• Edward

Ben het met je eens dat je als serieuze wedstrijdzeiler alles zal doen om de laatste 0,1 knts uit je boot te halen. Een klapschoef monteren zal daar ongetwijfeld een onderdeel van zijn, evenals bijv. het varen zonder AF.

Voor een gem. zeiler (zoals 95% van ons) kun je met een cursus “trim” veel meer winst halen dan met een klapschroef en is deze laatste veel meer een idee van snelheidswinst (kijk mij eens serieus met het zeilen bezig zijn) dan het daadwerkelijk is.

Waarschijnlijk doet het gewichtverschil van die EU 800,- voor een klapschroef die je niet meer in je portemonnee hebt, wel net zoveel als de schroef zelf……

Nogmaals: ik heb het over het gros van de zeilers (waar ik zeker zelf ook toe behoor) en niet de serieuze, getrainde wedstrijdzeilers.

• Marc

Het varen op de motor geeft meer turbulentie in het water achter de boot, dan zeilend.

Daardoor zal de door jou gemeten weerstand kleiner zijn, dan bij zeilend. Het effect van in iemands kielzog varen.

Bij een vaste 3-bladsschroef is is het verschil weer groter dan bij een 2-bladschroef.

Ik schat, dat dan het verschil wel op het dubbele van de door jou gevonden waarden komt. Dit natuurlijk t.o.v. een stilstaande vaste schroef. Wie z'n vaste schroef laat meedraaien zal, denk ik, nauwelijks een verschil van 0.1 geven.

Ik ben het eens met je conclusie ; dat die dure schroeven maar heel weinig snelheidswinst opleveren.

PS 'k ben toch benieuwd wat je vind als je dezelfde proef nog eens zeilend herhaald.

• zeiler

De gesleepte schroef was aan de zijkant van de achterpreekstoel bevestigd , ca. 0,5 m onderwater. In ieder geval buiten de invloed van het schroefwater.

Zeiler.

• Kaptein iglo

Discuseer maar lekker verder (is deze site trouwens ook voor) maar het laatste wat ik aan dit verhaal wil toevoegen is dat een klapschroef ook voor een gemiddelde zeiler / zeilboot echt veel uit maakt en dan heb ik het niet die ene 0,1 knoop meer maar echt een fors verschil. Ga op de feiten af en monteer zo`n ding onder je boot (of juist niet) en je zult het zelf merken. Groet K.I.

• marksvrijheid

en echt een fors verschil is dan hoeveel? als feit bedoel ik… als de meting van zeiler klopt en overeenkomt met de sw-waardenaanpassing dan valt het voordeel behoorlijk mee/tegen… Is het motoren met een klapschroef niet minder effectief? Ja we zijn natuurlijk zeilers, maar motorvermogen is ook prettig…. als dat ook nog zo is, dan lijkt mij alleen voor de serieuze wedstrijdzeiler het een optie of je moet veel te spenderen hebben…

• Cor

Als ik het allemaal zo lees, zit de winst van een klapschroef hoofdzakelijk in de handel.

Cor

• Leo

Mijn ervaring is dat het wel degelijk veel uitmaakt. Een boot accelereert sneller en decelereert minder snel met een klapschroef. Ik heb jaren gevaren met een vaste schroef, maar de aanschaf van een Maxprop is het beste wat ik ooit gedaan heb. Ik weet niet waarom, maar de boot vaart behalve sneller ook hoger aan de wind.

• drs. K Plop

Edward schreef:

>

> Ben het met je eens dat je als serieuze wedstrijdzeiler alles

> zal doen om de laatste 0,1 knts uit je boot te halen. E

0.1 knopen lijkt weinig maar na een uur zeilen is dat een verschil van een halve mijl. Doorgaans liggen de eerste tien boten in een wedstrijd dichter bij elkaar dan een halve mijl. Met andere woorden 0.1 is zeer significant voor een wedstrijdzeiler.

• frank

Het lijkt mij dat het verschil na een uur een tiende mijl is. Misschien kunt u eens uitleggen hoe u op die halve uitkomt, wat natuurlijk nog steeds het verschil kan zijn tussen de eerste tien plaatsen.

mvg, frank

• Marc

Ik heb ook een maxprop, mijn ervaring is anders.

Hij gaat niet in vaanstand staan. Dat merk ik, als de snelheid hoger wordt en ik de schroefas hoor draaien. Ik moet de gashandel in achteruit of vooruit zetten om de schroefas te stoppen. ( Wat is het beste; voor of achteruit?)

Pas dan draait de schroef zich in vaanstand, want de schroefas draait niet meer als ik 'm in vrij zet.

Ik weet niet of die handeling wel zo goed is voor de keerkoppeling.

Mijn ervaring is, dat het snelheidsverschil klein is, ik sluit me aan bij de conclusies van zeiler en Cor.