snelheidswinst klapschroef/vaanstandschroef t.o.v. vaste schroef

• zeiler

Vaak lees je het vervangen van de vaste schroef voor een klapschroef/vaanstandschroef een snelheidswinst oplevert van 0,5 tot 1 knoop.

Ik heb metingen uitgevoerd, waarbij ik varend op de motor, op een windstille dag, een (stilstaande) tweeblads 15*12 schroef, door het water meesleurde. Zonder iets te veranderen aan de motortoeren, haalde ik de schroef uit het water en kon toen het snelheidsverschil waarnemen. Bij ca. 4,5 knoop snelheid was het verschil ongeveer 0,2 knoop. Dit is dus het verschil tussen wel of geen schroef. In de praktijk zal de klapschoef/vaanstandschroef nog wel iets weerstand geven, waardoor de snelheidswinst iets kleiner wordt.

Een andere mogelijkheid om het effect te bepalen is te kijken naar de SW waarden voor schepen met vaste en met beweegbare schroeven. Een beweegbare schroef t.o.v een vaste schroef wordt met 2 punten “gestraft”. Bij een SW waarde van 100 is dit dus 2%. Dit zou wijzen op een snelheidsverschil van 0,1 a 0,15 knoop (bij snelheden van 5 a 7 knopen).

Ook deze methode geeft aan dat het snelheidsverschil kleiner is dan wat meestal wordt beweerd.

Zeiler.

• drs. K Plop

zeiler schreef:

>

> Zonder iets te veranderen

> aan de motortoeren, haalde ik de schroef uit het water en kon

> toen het snelheidsverschil waarnemen. Bij ca. 4,5 knoop

> snelheid was het verschil ongeveer 0,2 knoop. Dit is dus het

> verschil tussen wel of geen schroef.

Ja, maar dat is dus het vershil tussen een *ingeklapte* klapschroef

en helemaal *geen* schroef.

De 0.5 tot 1 knoop die je noemt is het verschil tusssen een stilstaande

vaste schroef en een ingeklapte stilstaande klapschroef. Je zou de

meting dus nog eens moeten herhalen met een stilstaande

gewone schroef om het verschil tussen de twee typen schroeven te

bepalen.

• richard

Misschien zou het ook interessant zijn om het verschil tussen een stilstaande tweebladsschroef en een stilstaande tweebladschroef te meten. Hier zijn ook wel eens discussies over, of je de schroef beter in zijn vrij kan zetten of dat je hem vastzet.

• Kaptein iglo

De winst van een klapschroef t.o.v. een vaste schroef doet zich voornamelijk voor bij de lagere snelheden. Bij snelheden rond de rompsnelheid zul je het verschil nauwelijks kunnen meten. Maar wanneer je bv met een klein beetje wind nog net een paar knopen kunt zeilen is het verschil wel groot.

Daarbuiten hebben klapschroeven het voordeel dat ze geen wervelingen (en dus trillingen) op het roer veroorzaken en tijdens het zeilen geen vuil pakken. Verder ontstaan er gedurende het meedraaien van de schroef tijdens het zeilen geen geluiden en slijtage.

Al het bovenstaande heb ik zelf ondervonden op mijn vorige boot (Sigma 33). Na een aantal jaren met een klapschroef te hebben gevaren was er een seizoen een vaste schroef onder gemonteerd en dat was echt waardeloos. Inmiddels een andere boot maar nu met een 3-blad Gori klap/vaanstand schroef en dat is na het wiel toch wel de mooiste uitvinding. Groet, K.I.

• zeiler

De tweeblads (vaste) schroef, die ik door het water meesleurde was een aparte schroef en niet de schroef, die de boot voortstuwde.

Zeiler

• zeiler

Je bedoelt waarschijnlijk het verschil in snelheid wanneer de schroef meedraait of stilstaat, tijdens zeilen.

De weerstand van een gesleepte schroef hangt volledig af van het wrijvingskoppel in de schroefas. Is er nauwelijks wrijving en draait de schroef heel gemakkelijk, dan is er ook nauwelijks weerstand van de draaiende schroef. Draait de schroef vrij zwaar en wil hij maar nauwelijks meedraaien tijdens het zeilen, dan is de weerstand, die de draaiende schroef geeft veel hoger. In die gevallen kan het zijn dat een stilstaande schroef zelfs minder weerstand geeft.

Zeiler

• zeiler

Ik heb metingen uitgevoerd bij verschillende snelheden. Bij lagere snelheden (2 a 3 knoop) vond ik lagere verschillen, bijv. 0,1 knoop verschil. Het snelheidsverschil liep op tot 0,2 knoop bij ca. 4,5 knoop en nam bij hogere snelheid weer af.

Inderdaad zal in de buurt van de rompsnelheid het snelheidsverschil niet meer meetbaar zijn.

Zeiler

• Kaptein iglo

Die metingen van “zeiler” lijken mij niet helemaal betrouwbaar. Je hoeft niet per se een schroef door het water te slepen, het mag ook een ander soort weerstand zijn. En dan zul je zien dat tot zo`n 4 knopen het effect van de weerstand het best te merken is. We zeilen hier zeer regelmatig met andere (vergelijkbare) schepen tegelijk en de verschillen met of zonder klapschroef zijn zonder uitzondering heel goed te zien. Kijk, dat gaat natuurlijk niet op als je 5 minuten naast elkaar zeilt maar op een uur of tijdens de wedstrijden is dat wel heel duidelijk. Groet, K.I.

• Edward

Ik geloof best dat een klapschroef een -zij het volgens mij zeer beperkt- voordeel heeft. Meer die voordelen zijn toch eigenlijk alleen te meten in bijv. een sleeptank of middels computersimulatie?

Ben het met K.I. eens dat je de meeting die “zeiler” doet zeker ter discussie kan stellen… Maar dat geldt natuurlijk ook voor zijn eigen bevindingen!

De schepen zijn dat wellicht identiek, maar de bemanning is dat natuurlijk niet. Gewicht van de diverse schepen (incl. alles) speelt een rol, stand van de zeilen, trim van zowel de zeilen als het staand want zal nooit volledig gelijk zijn….

Persoonlijk denk ik dat de verschillen erg marginaal zijn en vrijwel niet meetbaar. (afgezien natuurlijk van je “eigen idee/gevoel”). Uiteraard zal het als onderdeel van een pakket aan maatregelen om het maximale uit je boot te halen zeker meehelpen.

• zeiler

De metingen zijn zorgvuldig uitgevoerd en herhaald. De resultaten geven dezelfde orde van grootte aan als de toegepaste “straf” van de SW factor bij wedstrijden.

Als de snelheidsverschillen groter zouden zijn, dan zou ook de aanpassing van de SW factor groter zijn.

Overigens kan voor het winnen van een wedstrijd, een klein snelheidsverschil al voldoende zijn.

Zeiler