snelheidswinst klapschroef/vaanstandschroef t.o.v. vaste schroef

• Kaptein iglo

Mark: Ik kan dat verschil niet in knopen aantonen omdat je nooit onder dezelfde omstandigheden met en zonder klapschroef vaar, ik bedoel heb `m of niet. We zien we bij onze onderlinge wedstrijden schepen die zonder klapschroef in de middenmoot voeren nu met klapschroef echte concurenten zijn geworden. We varen echt niet op het scherpst van de snede maar het is gewoon zo.

Leo, ik kan je ervaringen volledig beamen.

Cor: Met alle respect, als je het zelf niet hebt ervaren lijkt het mij moeilijk om er een gedegen mening over te hebben, laat staan een conclusie ove te trekken. Marc en ik spreken uit ervaring.

Marc: De maxprop moet er elk jaar uit om gesmeerd te worden.Dit geeft al aan dat ie hier gevoelig voor is en als het wat srtoever gaat deze moeilijker in de vaanstand komt. Het in of uit koppelen van de draaiende schroef geen enkel probeem immers je kunt ook gewoon voor en achteruit slaan. Dat je geen verschil merkt in de zeileigenschappen kan ik niet verklaren. Heb je er al lang ervaring mee ? Groet K.I.

• drs. K Plop

twasallaat

• Cor

Wel een erg ruimhartige interpretatie van mijn opmerking.

Cor

Van alles wat in de watersport wordt beweerd is 80% waar,10% is een eigen mening en 10% is naast de waarheid.

• Hans F

Alles wat ik zeg is gelogen!

En zelfs dat is niet waar….

Hans F

• Marc

att. K.I. Ik kan ook niet vaststellen of er door de schroef een snelheidsverschil van 0.1 of 0.2 knoop optreedt. De invloed vd altijd wisselende wind is veel groter en daarom lukt het me niet die effecten te scheiden. Ik zeg niet, dat er geen verschil is!

Bij een wedstrijdje, die ca 2 uur duurt, zal bij een 0.1 knoop verschil, de boot zonder klapschroef een kleine 400m achterop komen. Dat maakt een groot verschil.

Voor m'n gevoel is het effect klein, veel minder dan de beloofde 0.5 knoop en dat komt overeen met de meting van zeiler.

Het uit elkaar halen van die schroef is een heel precies werkje. Kleine schroefjes net nog kleiner borgpennetjes. Moet dat echt elk jaar? Op 't droge draait ie goed in vaanstand, nauwelijks druk nodig.

• Kaptein iglo

Ik denk niet dat ie elk jaar uit elkaar moet maar toen ik voor de keuze stond maxiprop of Goriprop was het mij wel duidelijk geworden. Gori geen onderhoud, Maxiprop elk jaar smeren en onderhouden. Grappig detail: Twee jaar geleden stonden ze allebei tegenover elkaar op de Hiswa en op de laatste dag van de beurs geweldig zaken gedaan. Ze wilden `m allebei graag leveren. Uiteindeleijk een Gori gekocht en dat bevalt geweldig. Hoor van vrienden met een maxiprop dat deze ook goed zijn. Zou toch even opzoeken wat dat onderhoud exact inhoud. Groet K.I.

• Leo

In een maxprop moet je waterbestendig vet pompen met een vetspuit. Mijn boot gaat iedere 2 jaar het water uit en dan zit de maxprop nog vol met vet en functioneert nog steeds zoals het hoort.

Zodra je je motor hebt uitgezet, zet je hem in zijn achteruit. Zo wordt je maxprop in zijn vaanstand geduwd. Vergeet niet vlak voor het starten de hendel weer in zijn vrij te zetten.

Het voordeel van een maxprop t.o.v. een klapschroef vind ik het achteruit slaan. Een klapschroef blijft de neiging houden om in te klappen tijdens achteruit slaan en verliest daarom effectiviteit. Bij een maxprop is zijn effectiviteit vooruit even groot als achteruit. Je weet niet niet wat je overkomt als je de eerste keer achteruit slaat!

• Peter

Heren, gaan we even nadenken? Als je de motor uitzet mar niet in de achteruit draait een maxprop maar klapschroef rustig door. Is maar goed ook! In de vaanstand gaat ie direct als je de as meer weerstand geeft en dus in Achteruit!

Wekt een Maxprop of klapschroef? Natuurlijk maar alleen als je behoorlijk onder de rompsnelheid vaart. Op of rond de rompsnelheid heeft je zeil kracht genoeg, 3de macht he. Daaronder niet anders ging het schip wel harder.

Marc schreef:

>

> Ik heb ook een maxprop, mijn ervaring is anders.

> Hij gaat niet in vaanstand staan. Dat merk ik, als de

> snelheid hoger wordt en ik de schroefas hoor draaien. Ik moet

> de gashandel in achteruit of vooruit zetten om de schroefas

> te stoppen. ( Wat is het beste; voor of achteruit?)

> Pas dan draait de schroef zich in vaanstand, want de

> schroefas draait niet meer als ik 'm in vrij zet.

> Ik weet niet of die handeling wel zo goed is voor de

> keerkoppeling.

> Mijn ervaring is, dat het snelheidsverschil klein is, ik

> sluit me aan bij de conclusies van zeiler en Cor.

• Bouk

Dat je schroef niet in vaanstand komt te staan ligt waarschijnlijk aan het feit dat er weinig tot geen vet meer in de schroef aanwezig is.

mvg bouk

• Remco M

Bump

(:P)

(Dus we kunnen nu draadjes uit een ver verleden weer ophalen….)