CE keur zin en onzin?

• Sun Fizz

Waarschijnlijk niet, behalve als het een schip is dat is ontworpen en gebouwd met ‘dezelfde’ materialen als een schip van voor 1950…

• Sun Fizz

Volgens mij bedoelen ze hiermee dat een schip van voor 1950 historisch is en dat alles wat hiervan direkt en met dezelfde materialen nagebouwd is maar na 1950 ook als historisch vaartuig gezien wordt.

Tenminste dat is wat ik een paar jaar geleden uit een paar gesprekken met, ik meen de ECB, heb begrepen.

1978 Is dus waarschijnlijk te laat en zal gekeurd moeten worden… Al zou ik die 5 jaars regel nog wel even bestuderen, zeker als je van plan bent langer dan 5 jaar met het schip te varen.

• Willem

De 5 jaars regel is mij ook niet duidelijk.., ook is volgens mij de importeur verantwoordelijk voor de CE keur, dus niet degene die het schip daarna dan wel verkopen of kopen? Alleen in geval van een verschil, hoe dan verder / bewijzen?

• Willem

Zojuist begrepen dat de 5 jaars regel enkel van toepassing is bij zelfbouw, mocht de bouwer het schip eerder willen verkopen dan de gestelde 5 jaar dan word het schip alsnog CE plichtig.

Dus dat is ook geen optie voor een schip uit 1978..:(

• BJ

De importeur moet zorgdragen voor de CE, dat klopt. Als dat niet is gedaan dan moet je serieus gaan overwegen of je dat schip wilt kopen, er moeten we zwaarwegende argumeneten zijn. Het gaat om een boot uit 1978 en die zijn ook op de EU markt volop te krijgen, doorgaans voor niet al te veel geld. Wat maakt deze zo bijzonder? En misschien kan de verkoper alsnog zorgen voor een CE merk, het maakt het schip een stukje beter verkoopbaar tenslotte.

• BJ

Dat is nou het leuke van wetgeving, het is nooit helemaal duidelijk :D

Als een schip van voor 1950 automatisch een historisch vaartuig is dan is de laatste toevoeging in feite overbodig. De richtlijn spreekt echter letterlijk over ‘1950 -en- een historisch vaartuig’ waardoor het imho wijst op twee verschillende criteria. Waar zijn de juristen als je ze nodig hebt ;)

• Willem

Dit model is nooit geleverd in de EU destijds, waarschijnlijk ook enigste exemplaar in Europa. De specifieke indeling en de lage doorvaart hoogte maakt dit schip bijzonder geschikt voor mijn doeleinden dit icm met de zware bouw kwaliteit.

Inmiddels begrepen dat ook een CE D keur via een notified body moet verlopen voor geimporteerde schepen, dus geen zelfkeur. Dit zal e.e.a. nog omslachtiger maken vrees ik.

Maar wat zijn de sancties voor het varen en/of doorverkopen van een schip zonder CE keur? Daar kan ik niks over vinden…

• BJ

Geen idee wat de sancties zijn, dat zal van de rechter afhangen denk ik? Bij mijn weten zijn er geen ‘eenheidsprijzen’ voor, niet zoals met bv te hard rijden. Overigens is de kans dat je wordt betrapt ook niet zo heel groot, de ambtenaar in kwestie zal maar net moeten zien dat het om een boot van buiten de EU gaat die dan ook nog eens na 1994 is geïmporteerd. Wat dat betreft is het wel leuk verzonnen maar nagenoeg niet uitvoerbaar.

Als je achteraf alsnog een CE keur wilt hebben dan volstaat module A volgens mij, geen idee wat zoiets moet kosten bij een NoBo. Maar meer dan een handleiding en een een technisch dossier is het niet en het overgrote deel daarvan bestaat ook nog uit standaardteksten. Dus echt duur mag het niet zijn.

Extra toevoeging: er bestaat ook nog zoiets als een PCA (Post Contructie Assesment) en die lijkt in dit geval van toepassing. Daarbij wordt er een initiele controle uitgevoerd om na te gaan of het schip aan de huidige eisen voldoet waarna afwijkingen kunnen worden gecorrigeerd. Dan kan de eigenaar zelf de documentatie (handleiding en technisch dossier) op orde maken waarna de NoBo langskomt voor de eindcontrole en certificering.

• raptor

Ik heb nog nooit gehoord van enige controle op CE keur. Zelf verzekeringen vragen er niet om.

Pieter

• Willem

Dat van de PCA klopt inderdaad (dit geld ook voor dit schip), echter moet het schip dan aan de huidige eisen voldoen, ook mbt emissie eisen / electra aanleg en uitvoering, e.d. De ervaring heeft geleerd dat oudere scheepsmotoren (zeg van voor 2004) deze eisen nooit halen, en dus in theorie de complete motor vervangen moet worden om aan de eisen te voldoen. Kromme regel want kan dus zijn dat een schip uit de eu met een oude motor mag rondvaren en een jonger schip van buiten de eu niet door de keuring komt.

Nog los van de andere huidige eisen mbt electra, veiligheid, en enz..

Simpel gezegd, een oud schip krijg ik dus nooit op een betaalbare manier CE gecertificeerd….:( Het is geen onwil, maar vind wel dat door deze regelgeving het onmogelijk gemaakt word, en dat kan toch niet de bedoeling zijn?