CE keur zin en onzin?

• raptor

Zou hem zo krijgen. Er zit straks 6liter 2comp verf op. Hout is niet belangrijk meer. Heb CE het ook bij mijn vorige raptortje geprobeert maar is walgelijk duur. Ik was al 300 guldens (ja ja) kwijt aan documentatie en zelf een raampje maken of een luik is er niet bij. Heb er toen vanaf gezien. Is vooral bewaking procedures bij de bouw. Ammateurbouw hoeft geen CE mits hij een paar jaar zelf vaart.

Pieter

• Willem

Er is enkel sprake van vrij verkeer van goederen binnen de EU, mits de keuringen gesteld door de EU in orde zijn.(waaronder CE)

Maar de hamvraag, is het nu verstandig zo een schip zonder CE aan te schaffen?

Grt Willem

• BJ

De hamvraag is: -vind- je het verstandig; er is namelijk geen enkel zinnig objectief antwoord op die vraag te geven. Schepen gebouwd voor 1994, de invoeringsdatum van de CE richtlijn, hebben geen CE plakker dus moeten die dan wel of niet meer worden verkocht? Overigens kan een boot uit 1990 die nu in Frankrijk ligt en niet is voorzien van een CE plakker gewoon naar Nederland worden gehaald, valt onder het vrije verkeer van goederen. Alles wat van buiten de EU komt -moet- een CE hebben anders is er sprake van een economisch delict.

• Willem

Het gaat om schip van buiten de EU, zie eerste posting, Uit de 70er jaren.

Dat er zat Europese schepen zijn zonder CE is mij uiteraard wel bekend.

Gaat er nu om dat het een ouder schip is van buiten de EU en pas na 1999 ingevoerd. Dus CE keur plichtig,

• BJ

Buiten de EU, dan zal je moeten zorgen dat er een CE merk op komt; de leeftijd maakt niet uit in dit geval en anders is het een economisch delict . Het hoeft uiteraard geen CE-A te zijn, een D mag ook. Het gaat er immers om dat er ‘een’ CE merk op staat.

• Sun Fizz

Volgens mij maakt leeftijd wel iets uit, al is het wel van behoorlijk lang geleden dat er geen CE keur verplicht is….. Voor 1950 is historisch vaartuig en behoeft geen CE.

• BJ

Er wordt in de officiele richtlijn pleziervaartuigen (94/25EG) niets gezegd over bouwjaar of historische vaartuigen. Er zijn wel diverse andere uitzonderingen maar jaartallen worden niet genoemd.

• Sun Fizz

http://www.p-m-c.nl/cekeuring.htm

In deze link staan de uitzonderingen…

• BJ

De tekst op die site is volgens mij niet helemaal juist, als je de officiele tekst bekijkt, artikel 1 lid e dan staat daar: “Originelen en individuele replica's van vóór 1950 ontworpen historische vaartuigen, die hoofdzakelijk met de oorspronkelijke materialen zijn gebouwd en die als zodanig door de fabrikant zijn bestempeld”. Het moet dus een historisch vaartuig zijn -en- voor 1950 zijn gebouwd of een replica daarvan. Nou weet ik niet precies wanneer een vaartuig kwalificeert als ‘historisch’ maar daar zullen wel aparte richtlijnen voor zijn. Misschien goed om dat nog even uit te zoeken?

• Willem

Bouwjaar 1978 zal niet als historisch worden aangemerkt :( , voor mij maakt de CE niet zoveel uit, waar ik bang voor ben is dat als ik het schip ooit wilt verkopen de problemen komen… Want eigenlijk pleegt de huidige eigenaar dus een economisch delict? En als ik overneem en verkoop dan ik dus…