Welk schip

• h.h.

Hmm dan voer ik op mijn vorige vinkieler als op een langkieler liet dat ding maar gaan op zijn windvaan en ongeveer de richting vind ik al prima.

De langkielers die hier genoemd zijn hebben allemaal hun(inderdaad kleine) roer achter de schroef zal wel liggen aan het feit dat ze allemaal van polyesther zijn en dus maximaal ong 50 jaar oud.

Veel ervaring heb ik nog niet met langkielers onze huidige boot hebben we nog geen 2 jaar,wist al dat achteruitvaren niet eenvoudig zou zijn en door zijn enorme gewicht(bijna 20 ton) staat die niet bijna stil bij tegenwind en golven zoals onze ouwe 34f vinkieler dat wel doet (ff naar curacao duurde daarmee 20uur, af en toe 0,5 kn en gemiddeld 2,5kn over 50 mijl) lomp gewicht en een flinke motor heeft voordelen.

ff weer op het onderwerp, er zijn best wel klassiekere boten met een aardig snel onderwaterschip onze vorige 34 (bj83)was daar 1 van teakhouten opbouw,poly romp en alles rechttoe rechtaan.

En zoals bj al steeds zegt snelheid op langere oversteken is zeker lekker, wel met mensen gesproken met een stalen knikspant die 5 kn al snel vonden en meer als 30 dagen over de oversteek hebben gedaan

Tayana en aanverwanten(choey lee of zo en zo zijn er nog 50 taiwan werven) zijn hier in de carib veel te vinden en te koop ook voor lage bedragen ((ver)onder de $50.000) maar die hebben al een aardige leeftijd en altijd is daar werk aan.(bij dauvalier yachting in curacao ligt een 48f voor iets van 30.000 dollar)

In engeland liggen ook zat boten voor relatief weinig geld te koop ook vaak langkielers.

• Sindbad

Wacht even: schroef ACHTER het roer? Hoe bedoel je Pieter, ik snap t niet. Heb je ergens een plaatje of link?

• Douwe

Deze kwam ik net ook tegen, mooie vorm, klassiek en zeewaardig, binnen budget, ook geschikt voor binnenwater (ondiep)voldoende binnenruimte? Helaas een teakdek en veel ander teak anders was dit een kanshebber geweest? Zou teak(dek) eigenlijk makkelijk te verwijderen zijn en is de ondergrond dan mooi af te werken?, of beter zoeken naar dit type zonder teak..als dat bestaat?

http://www.botenbank.nl/nl/zeiljachten/westwind-hans-christian-342ks?s=Y2F0PSZtPWhhbnMrY2hyaXN0aWFuJm1pbnByaWNlPSZtYXhwcmljZT0mbWlubGVuPSZtYXhsZW49JnJlZmVyZW5jZUNvZGU9

iemand idee?

Grtn Douwe

• BJ

Teakdek is niet goed omdat…… ??

• Douwe

Teakdek kan tuurlijk prima zijn, nat waarschijnlijk zelfs een van de betere antislip dekken?

Echter niet mijn persoonlijke voorkeur, maar niet onoverkomelijk natuurlijk.

Lees me momenteel beetje in in dit type schip, blijkt dan een young sun westwind 35 te zijn. Geen Hans Christian, welke van betere kwaliteit zijn. Maar is een Young sun dan slecht? Taiwaneese werf dus is daar iets zinnigs over te zeggen?

Heeft bijv een doorlopende mast met bevestiging in de romp bij de kiel op een stalen plaat, is niet bij te komen dus niet te inspecteren..erg?

Iemand hier ervaring met zulke schepen?

• h.h.

lekkend teak noemen ze boten van een taiwanese werf wel eens ,boten van die leeftijd hebben of het orginele teakdek al vervangen of lekken of lekken bijna.

Zelf heb ik dus ook een boot van een taiwanese werf (trader) en de kwaliteit varieert nogal erg van heel behoorlijk tot vreselijk maar meestal zijn de ergste problemen al opgelost met de jaren (oa mastondersteuning delaminatie opbouw lekkende brandstoftanks,lekkende teakdekken(met verotte platen eronder),osmose (vaak opgespoten rompen met soms vergaande osmose).

Hierover is genoeg te vinden op internet.

o.a.http://www.nadaguides.com/Boats/1984/Young-Sun-Yachts/YOUNG-SUN-35-CT/10202454/Standard-Equipment zo zie je dat de prijs nogal stevig is tenminste voor deze regio geen idee hoe dat zit in europa.

Doorlopende mast dus dat zal ook wel lekken en als de mastondersteuning van gewoon ijzer is zal dat wel geroest zijn ( die van mij was nog voor 25% intact en heb geen doorlopende mast).

Oftewel bij weinig kennis hiervan is een taxatie noodzakelijk maar dan kun je je gelijk afvragen in hoeverre de kennis van zaken van taxateur aanwezig is omdat er maar weinig vergelijkbare boten in europa zijn.

• Douwe

Van deze is het teak dek ruim 10 jaar geleden vervangen, oude teakdek heeft dus circa 20 jaar volgehouden. Dus mag verwachten dat dit dek nog zeker 10 jaar meegaat?

Als ik je verhaal zo lees is de kwaliteit dus ook duidelijk minder, zijn deze zaken makkelijk op te lossen?, kan de mast bijv vervangen worden voor een staande op de kajuit?

De vraagprijs is 50.000 euro, lijkt me nu ineens veel geld voor ee niet zo courant schip en de leeftijd en bouwer in mijn achterhoofd… Een Hans Christian is duidelijk een kwalitatief veel betere boot? Maar lijkt er 2 druppels water op. Beter doorsparen of?

• h.h.

Er zijn zeker goede taiwanese boten, de reden dat er veel van zijn is dat ze voor aantrekkelijke prijzen “mooie”(smaken verschillen) boten bouwen.

Maar dat heeft als keerzijde dat je er nu niet dezelfde prijs voor betaald als voor een aanzienlijke duurdere europese boot.

Constructieve aanpassingen aan boten is nooit aan te raden, een doorgestoken mast is heel lastig te veranderen en zeker af te raden, een teakdek vervangen door een epoxydek is nog wel te doen alhoewel dat ook al een vreselijk werk is en voor oudere boten niet eens lonend.(om te laten doen)

Overigens is 50000 euro de vraagprijs informeer eens hoe lang die boot te koop ligt, vraag wat rond, zou zo kunnen dat de eigenaren er zo ziek van zijn dat ze accoord gaan met de helft van de vraagprijs en dan word het weer een intressante boot.

Een lager bod dan je eerste kun je nooit doen, wel een hoger.

Een goed gelegd teakdek kan wel 30 jaar meegaan maar ik had het in de tropen en buiten het onderhoud(valt ook nog wel mee) is het vreselijk heet en eens moet het vervangen worden en vaak liggen die boten te koop.

• Douwe

Schip ligt al zeker 2 jaar te koop (lang leven google :)) Dus dat bied onderhandelingsruimte, de kreet “bod gevraagd” is ook hoopgevend..maar 50% van de vraagprijs?

Misschien toch maar even gaan kijken, maar waar exact op te letten bij dit type schip? De mast doorvoer is aandacht,de plaat onder de mast ook, maar deze is niet te inspecteren. Mocht de mast lekken op de doorvoer is dit dan goed te verhelpen, net zoals vervangen van de bodemplaat?

En wat zou een epoxy dek kosten ipv teakdek, heb begrepen dat de eerste kitrandjes al weer gekit moeten worden in het teakdek.

Elk schip van deze leeftijd zal zijn min punten en gebrek hebben, maar is alles te verhelpen? Wat is een echte don't?

• BJ

elk schip, leeftijd of niet, heeft zijn gebreken en eigenaardigheden. De enige methode om echt goed inzicht te krijgen is door de boot ter plaatse te (laten) inspecteren want ander skun je vragen blijven stellen. Uiteindelijk zul je toch de stap moeten nemen om een bod uit te brengen en dat kan rustig 50% onder de vraagprijs liggen. Worst case hoor je nooit meer iets van de verkoper maar de kans is groot dat hij/zij wel iets laat horen. In een koopcontract kun je altijd nog extra ontbindende clausules opnemen mochten er hele enge dingen uit een aankoopkeuring naar oren komen.

Verder is alles te verhelpen, aan te passen en te veranderen, de vraag is alleen even hoe groot je budget is en of je het er voor over hebt.