Hmm dan voer ik op mijn vorige vinkieler als op een langkieler liet dat ding maar gaan op zijn windvaan en ongeveer de richting vind ik al prima.
De langkielers die hier genoemd zijn hebben allemaal hun(inderdaad kleine) roer achter de schroef zal wel liggen aan het feit dat ze allemaal van polyesther zijn en dus maximaal ong 50 jaar oud.
Veel ervaring heb ik nog niet met langkielers onze huidige boot hebben we nog geen 2 jaar,wist al dat achteruitvaren niet eenvoudig zou zijn en door zijn enorme gewicht(bijna 20 ton) staat die niet bijna stil bij tegenwind en golven zoals onze ouwe 34f vinkieler dat wel doet (ff naar curacao duurde daarmee 20uur, af en toe 0,5 kn en gemiddeld 2,5kn over 50 mijl) lomp gewicht en een flinke motor heeft voordelen.
ff weer op het onderwerp, er zijn best wel klassiekere boten met een aardig snel onderwaterschip onze vorige 34 (bj83)was daar 1 van teakhouten opbouw,poly romp en alles rechttoe rechtaan.
En zoals bj al steeds zegt snelheid op langere oversteken is zeker lekker, wel met mensen gesproken met een stalen knikspant die 5 kn al snel vonden en meer als 30 dagen over de oversteek hebben gedaan
Tayana en aanverwanten(choey lee of zo en zo zijn er nog 50 taiwan werven) zijn hier in de carib veel te vinden en te koop ook voor lage bedragen ((ver)onder de $50.000) maar die hebben al een aardige leeftijd en altijd is daar werk aan.(bij dauvalier yachting in curacao ligt een 48f voor iets van 30.000 dollar)
In engeland liggen ook zat boten voor relatief weinig geld te koop ook vaak langkielers.