Welk schip

• Douwe

Leuk schip inderdaad, veel schip voor weinig geld… maar wel van staal..

Als ik dan toch voor staal zou gaan (ivm het beperkte aanbod van dit soort schepen) zou ik eerder voor een danish rose of roskilde gaan. Wel stuk duurder maar ook waardevaster en net wat meer uitstraling.

http://www.botentekoop.nl/zeiljachten/1025151/Roskilde-32-1997.html

http://www.botentekoop.nl/zeiljachten/1082024/DANISH-ROSE-32-1995.html

• raptor

Ik heb het wel eens gezegd: de romp van een schip is 20% van de waarde. Interieur 25-30% en de rest staat op het dek. Mensen staren zich blind op de romp maar als er een slecht zeil, versleten masten en waardeloos lopend en staand want met ook nog een versleten moter bij horen, heb je een miskoop.

Vergeet ook het alleen varen op een langkieler met evt een dubbel eind. Schroef zit achter het roer en in havens is manouvreren een wanhoop. Bovendien draaien ze langzaam en onvoorspelbaar en op ruime koersen zijn het krengen. Dubbel enders met lange kielen zijn gemaakt als loodsboot en moesten vooral goed bij kunnen liggen in zware zeegang. Een korte vinkiel stuurt veel rustiger en is manouvreerbaar en ook nog eens gemaakt om te zeilen. Ook de binnenruimte in een moderne vinkieler is groter dan bij een dubeleinder. De geknepen kont kost je meters interieur en kuip.

Pieter

• h.h.

Je hebt gedeeltelijk gelijk, alleen bij welke langkieler zit de schroef achter het roer of kijk je vanaf de achterkant?

Of lees ik het verkeerd? en op ruime koersen krengen?, ik heb zelf nu een langkieler en inderdaad sturen is wat lastiger(korte bochten) en achteruitvaren vreselijk maar ik vaar wel alleen op een 12 meter lange boot en ook daar leer je wel mee varen en ze willen graag in een rechte lijn vooruit varen en daar had mijn vorige vinkieler wel iets meer moeite mee.(waar ik vaar is er veel stroming, golven en wind)

Maar inderdaad is vaak een een moderne vinkieler een veel betere keus.

• raptor

veel langkielers met aangehangen roer hebben de schroef achter het roer. Soms ook wel in een raam voor het roer maar dan met heel weinig roerblad er achter. Hoe dan ook: sturen met schroef en roer gaat gewoon lastiger dan met een vrijhangend roer met de schroef er voor. Je hebt wel gelijk dat je er aan went. Iedere boot heeft zo zijn nukken en daar leer je mee omgaan. En het voordeel van een zware langkieler is natuurlijk dat hij veel minder door de wind wordt weggezet. Zeilen op een langkieler is gewoon anders dan op een vinkieler. Je moet de boot meer zijn eigen weg laten zoeken. Jij geeft globaal de richting aan en de boot doet het verder zelf. Mijn ervaring met een langkieler op ruime koeren met meer wind en golven zijn echter niet zo prettig. Het is een beetje vergelijkbaar met de RORC-schepen uit de 70er jaren met hun geknepen kontjes. De boot volgt dan een erg onvoorspelbare slingerkoers en wil uit het roer lopen. Is eigenlijk alleen tegen te gaan door zeil te minderen.

Pieter

• Douwe

Tja, ik weet dat de vaar/zeil eigenschappen van een langkieler diverse nadelen heeft. Maar is er een alternatief als we de gewenste uitstraling willen hebben zoals eerder vermeld?

Ik ken geen polyester rondspant vinkieler met een klassieke sobere opbouw (ronde patrijspoortjes e.d.) in de categorie 9 tot 11 meter? Dus met goede zeil eigenschappen maar de uitstraling van de colin archers zeg maar.

Of vergeet ik er een paar?

Grt Douwe

• BJ

Tja, blijkbaar wil je een double-ender en aanvaard je de nadelen dus dan is die keuze al gemaakt. Maar op een 32- of 34-voeter kun je imho niet echt landurig met twee personen leven, daar is de ruimte op een dergelijk schip gewoon te beperkt voor. Dus dan zul je ook naar 11 meter of meer moeten gaan kijken en daar hangt dan ook weer een behoorlijk prijskaartje aan. Tel dat op bij het mindere zeilgedrag, de lagere snelheid (en dus langer verblijf op zee tijdens een oversteek) .. en dat alleen maar omdat je ronde patrijspoortjes wilt?

• Douwe

Nee zeker nog geen keuze gemaakt, tis enkel dat het model erg aanspreekt, maar dat is zeker niet doorslaggevend.

Wat betreft de de ronde patrijspoortjes, dit slecht ter “illustratie”. Tuurlijk kunnen het compleet andere raampjes zijn, als het dan verder gewoon een eerlijk, simpel en doeltreffend zeilschip is.

En als ik me dan beperk tot polyester zeiljachten met ook nog goede zeileigenschappen dan is er weinig te koop met die uitstraling, tis natuurlijk altijd een compromis dat ben ik me zeer bewust.

Als ik globaal zoek in polyester 32 en 34 voeters zie ik vooral de bavarias, firsten e.d. niks mis mee, maar een te moderne look voor mijn smaak, maar als ik naar iets klassiekers/traditionelers ga kijken zijn dit vaak stalen schepen..

Grt Douwe

• BJ

Heb je al gekeken naar de boten als de Contessa 32, Contest 33, de Raider 35 en de Trintella 2? Polyester schepen met een imo tamelijk klassiek uiterlijk en een semi S-spant vorm. Zijn dat vormen die je aanspreken?

• BJ

En niet vergeten: de Laurin Koster 32 , een 32 voet polyester double-ender die zich bewezen heeft.

• Douwe

Deze had ik ook al gezien ja, maar deze heeft toch ook het niet aantrekkelijke onderwater schip met oog op de zeileigenschappen?

Want dan zou ik zelf bijv ook aan de tayana 37 en Hans Christian 33 denken, beide lijken ook nogal erg op elkaar (verschillen?), wel zijn deze schepen een prijsklasse hoger maar mischien een mooi alternatief? Polyester, klassiek, zeewaardig en bewezen degelijk, lijken mij ruim genoeg voor de wensen, enkel de zeileigenschappen?

Grtn Douwe