Bacterieen in dieseltank

  • MoR

    Dag Frank, natuurlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar je artikeltje.

    Practical Boatowner heeft ooit een grondige test gedaan naar die middeltjes en het beste uit de test kwam “Grotamar71”"

    die je ook bij Imso te Amsterdam kan kopen.

    Kathon FP 1.5 kan je vinden in sommige watersportwinkels, schijnt ook ok te zijn.

    Het andere middeltje, dat je daar (in W-sportwinkels) overal vindt, zal naam niet noemen, daarover zijn op internet meldingen te vinden, dat de bacteriegroei juist erger wordt ! Zelfs de producent gaf dat toe, maar beweerde dat dat later overgaat.

    Ik zou dus dat nooit kopen.

    Feit is, dat we inderdaad nu die middeltjes nodig hebben, de achteruitgaande vooruitgang.

  • Frank58

    Beste MOR, in mijn artikel heb ik inderdaad de actieve stoffen uit grotamar en kathon of Acticide CMG naast elkaar getest. waarbij steeds bleek dat de laatset 2 gebaseerd op even kort gezegd CIT/CMIT de meest effectieve zijn. De grotamar is obv oxazolidine, werkt ook maar in veel hoger dosering. Stuur maar even je mail adres, stuur ik je het artikel toe, het wordt al door vele andere schippers gewaardeerd en als duidelijk ervaren.

    groet

    frank

  • Kaptein Iglo

    U vergeet de belangrijkste wet, nl de wet van Nelson. Nelson said: “Murphy was an optimist”

    Voor bacterien in je tank heb je grofweg 3 zaken nodig:

    1 Bacterien (die krijg je er bij het tanken tegenwoordig gratis bij, dus niet te vermijden).

    2 water (vaak in de vorm van condens in de tank en kan deels voorkomen worden door de tank zo vol als mogelijk te houden)

    3 Temperatuur. (dit heb je ook niet helemaal in de hand maar een volle tank verminderd de invloed van de warme retour brandstof van de motor)

    Inmiddels heb ik een prima anti bacterie middel gevonden van Racon. Probleem is nu totaal opgelost met dit middel icm de maatregelen die je zelf kunt nemen. Groet. K.I.

  • Frank58

    Beste kaptein Iglo, al uw stellingen kloppen.

    Ik plaats uit ervaring wel een opmerking bij punt 2, er zijn kapers op de kust in de nachtelijke uren voor de volle diesel tanks. In Brabantse havens, ook afgesloten, zijn al diverse honderden liters diesel gestolen tijdens de stille nachtelijke uren.

    Ik gaf al aan dat ik een artikel heb geschreven over het bacterie probleem. daarin is ook het registratie punt aan de orde gekomen. Informatie over de registratie is te lezen op www.ctgb.nl.

    In Nederland zijn maar 3 echte bacteriedoders toegelaten en dus toegestaan en legaal voor diesel , tw Acticide CMG, Kathon FP en Grotamar 71 (soms MAR71).

    In mijn onderzoek ben ik naast racon ook nog 42 andere producten tegegekomen, die aangeven anti bacterie te zijn, maar A. hun werking niet bewezen, B. niet in NL geregistreerd zijn. Ik stuur u graag mijn artikel toe.

    Fijn vaarseizoen

    Frank

  • Erik

    Bedankt iedereen voor alle response. Het is duidelijk: een toevoeging voor in de dieseltank is noodzakelijk.

    En: dieseldieven in jachthavens …. dat is wel nieuw voor mij, maar kan me voorstellen dat het gebeurt. Als bootbezitter ben je daar kansloos tegen. De beveiliging in de meeste havens stelt niets voor namelijk.

    Frank58 Schreef:

    ——————————————————-

    > Beste kaptein Iglo, al uw stellingen kloppen.

    > Ik plaats uit ervaring wel een opmerking bij punt

    > 2, er zijn kapers op de kust in de nachtelijke

    > uren voor de volle diesel tanks. In Brabantse

    > havens, ook afgesloten, zijn al diverse honderden

    > liters diesel gestolen tijdens de stille

    > nachtelijke uren.

    > Ik gaf al aan dat ik een artikel heb geschreven

    > over het bacterie probleem. daarin is ook het

    > registratie punt aan de orde gekomen. Informatie

    > over de registratie is te lezen op www.ctgb.nl.

    > In Nederland zijn maar 3 echte bacteriedoders

    > toegelaten en dus toegestaan en legaal voor diesel

    > , tw Acticide CMG, Kathon FP en Grotamar 71 (soms

    > MAR71).

    > In mijn onderzoek ben ik naast racon ook nog 42

    > andere producten tegegekomen, die aangeven anti

    > bacterie te zijn, maar A. hun werking niet

    > bewezen, B. niet in NL geregistreerd zijn. Ik

    > stuur u graag mijn artikel toe.

    > Fijn vaarseizoen

    > Frank

  • Frank58

    Beste kapitein iglo

    Als je boot een lange toevoer punt heeft voor diesel kun je er een spriaal aflsuiter in zetten

    Dit voorkomt dat men een slang naar de tank erdoor kan laten

    Groet

    frank

  • Kaptijn Iglo

    Waarde diesel vrienden, Vergeet niet dat we zeilers zijn. In ons scheepje zit een tankje van 70 liter. Dan ben je wel een sukkel als je daar diesel uit probeert te jatten. Dat ga je in ons Brabants jachthaventje niet lukken zonder gevierendeeld te worden. Edoch dit terzijde. Het onderzoek zal best wel intressant zijn echter begrijpt deze ouwe kap daar toch geen donder van. Chemie en en biologie waren nooit mijn sterkste vakken. Rakor levert hun antibactiologische middelen (daar heb je het al, ik kan het niet eens schrijven) op redelijke schaal aan de beroepsvaart en dan verwacht ik dat het goed is. Voorheen, net na de aankoop van onze Gibsea, veel problemen gehad met deze zooi in de brandstof en na het schoonmaken van de brandstoftank, de eerder beschreven maatregelen en een beetje Racor-toei, werkt het allemaal naar behoren. Pas nog de tank geinspecteerd en deze was volledig schoon. Das alles. Groeten K.I.

  • Frank58

    beste kaptein iglo

    kun je me aangeven waar je de racor, rakor hebt gekocht, dan kan ik het ook in mijn nieuwe testen meenemen.

    Alvast bedankt

    Frank

  • Kaptein Iglo

    gekocht bij Pro filter marine diesel Parts in Strijen. Mvg K.I.

  • Sindbad

    Beste Frank; weet je ook iets over Yachticon Diesel Plus…?

    Ondanks de lovende tests (mbt Grotamar 71) houd ik niet zo van overstappen, nu werkt alles goed met YDP…..

    groet

    Pieter