Hempel antifouling

• Sindbad

Daar troost ik mij dan maar weer mee.

• raptor

Als er nog roest is blijven zitten dan kan je dat 100x afsluiten maar het roest verder. FeO3 en FeO2 enFeO en zo. Of roest helemaal weg of roest binden met roestbinder waar epoxy weer niet op hecht. Alleen een Zink-epoxy bindt roest redelijk. In jouw geval kan je niet anders dan of alles laten stralen Sa3 en dan zinkepoxy erop of met een bandschuurdertje of powervijl alle plekken kaal maken en epoxy erop en dan AF met een primer ertussen. Verhaal verder lezende denk ik dat jouw werfbaas een onwetende beun is die het gewoon niet goed heeft gedaan en niet weet wat hij doet behalve facturen schrijven.

Pieter

• roel

Facturen schrijven met een vork,……. met een hark…….nog beter!

• Joop

Hallo Raptor( Pieter),

Nu geeft jij het advies om met een powerfile of bandschuurdertje te werk te gaan??? Sorry hoor , maar ik ben het hiermee niet eens.Overtuig jij mij dan eens waarom een powerfile beter is dan een perago????

Grt,Joop

• raptor

perago slaat roest eraf maar laat ook restjes zitten. Met een slijpschijf of powervijl schuur je alles weg tot op blank staal en daar hecht alles op. Als ik een stalen schip schoon zou willen krijgen zonder te stralen dan eerst perago voor het grove werk en dan roestputjes schoonslijpen en dan nog een keer met grove bandschuurder erover met stukjes tegelijk. Steeds een stukje en dan direct in de zinkepoxy voor er vliegroest is. Bij heel droog weer in een hele droge ruimte duurt het een paar uur voor er vliegroest is maar in NL kan het er ook binnen een uur op zitten. Allerlei roestbinders uit de autowereld hebben als nadeel dat 2comp systemen er vaak niet op hechten. Zinkepoxy hecht en beschermt goed over blank staal met evt een klein beetje restroest. Koud verzinken werk ook wel maar is kwalitatief niet beter dan een zinkepoxy en stelt hogere eisen aan ondergrond; is ingehaald door de epoxies. Uiteindelijk geldt voor alle verfsystemen dat de ondergrond en hechting 1e laag alles bepalend is voor het resultaat, zowel bij huizen als bij staal.

Pieter

• Joop

Hallo Raptor,

Hoe kan je met een slijptol of bandschuurmachine nou in godsnaam in putje,s komen?? Uiteindelijk wel, maar je staal wordt op den duur wel erg dun .Maar even goed het is mijn probleem niet .Ik zweer bij een perago mocht je stralen te duur vinden . Wat ik wel eens ben met je ,kaal staal gelijk behandelen.

Grtr,Joop

• Sindbad

Weet je Joop; met een powerfile kun je die plekjes heel nauwkeurig aantippen; de Perago is vrij grof, en heeft eigenlijk een te grote diameter. Ik zou willen dat ze ook 1/3 van het bekende formaat verkrijgbaar waren. En misschien ook wat minder flexibel. Ik vind 't lastig mikken. Voor plekken groter dan 4 cm2 geen probleem.

• marksvrijheid

beetje groot werken kan geen kwaad, friemelen op een halve cm is toch niks voor bootmannen van staal?

• Sindbad

Je hebt een punt. Of, zoals wij vakbroeders dan zeggen: “small incisions, small surgeons”.

• raptor

Met een vijl of slijptol kan je putjes schoonmaken. Met een bandschuurder met verse band korrel 60 slijp je zo door de staalplaat heen. Wel regelmatig verse band erop. Voordeel is dat je staal iets opruwd en opentrekt in tegenstelling met een perago die alles dicht mept en vuil insluit. Verf hecht beter bij een bandschuurder. Als je door de plaat heen schuurt met ontroesten is de hele boot misschien iets minder goed en moet je overwegen of de verf dient om de roest bij elkaar te houden.

Pieter