Hempel antifouling

• BJ

Dat kan wel maar dan is het verfsysteem niet goed opgezet en bovendien heeft de ‘schilder’ de zaak niet goed voorbehandeld want hij had de roest moeten verwijderen. Als je een epoxysysteem goed opzet dan sluit het de romp af van de buitenlucht en zinder zuurstof kunnen roestplekken in principe niet verder groeien.

• marksvrijheid

hee zeeschuimer, ik weet nog dat je het ook over omgevingstemperatuur had.. maar wat BJ schrijft is natuurlijk erg waar… heb je een goede rechtsbijstandsverzekering :-) wel shit zo… volgende keer zelf doen….

• Joop

Hallo Pieter,

Even voor alle duidelijkheid is het onderwaterschip gestraald???

Jij hebt in het verleden er eens over gehad dat de boot gegalvarniseerd was.

Kijk , die antifouling doet er nu niet toe is ook niet beschermend voor het roest/bobbeltje,s probleem. De basis, het eerste laagje, die is belangrijk de primer!!!

Jou boot is ook wat ouder , maybe heeft er in het verleden teer ondergezeten, daar hecht geen huidige 2 comp. onderwater- systemen op, mits het onderwateschip gestraald is, of met een perago super goed behandeld is.

Grt,joop

• Sindbad

Ha Joop, en Mark; het onderwaterschip is met een soort roterende kaasschaaf behandeld. Lastig waren wel hier en daar de roestputjes; mogelijk zijn die toch hier en daar blijven zitten. Ik heb er wel zelf met de neus bovenop gezeten. Wilde liever stralen, maar niet gedaan ivm transportkosten.

Ik ga alle pukkels er maar af halen en behandelen….

Dank voor jullie tips

Pieter

• marksvrijheid

wow, hoeveel putjes zijn het? en vergeet de primer niet straks… ga je nog reclameren?

• Joop

Hoi Pieter,

Dus het onderwaterschip is niet gestraald?? Voor een optimale hechting moet je ook in de porrieen van het staal zien te komen, het zwarte moet eruit, alleen met een perago of nog beter is stralen, bereikt je een goede basis.

2 comp. is leuk ,maar heeft ook z,n nadelen bij verkeerd gebruik.

Koop een perago en behandeldt de blaasje,s, daarna ontvetten en gelijk de primer erop!!

Niet gaan schuren of met een staalborstel te werk gaan, je maakt het alleen maar erger.

Grt, Joop

• Sindbad

Ja Joop; ik denk zo'n 100 -200 blaasjes. Lijkt wel osmose X(, heb ik weer….

Heb ze nu grotendeels uitgefreesd met de powerfile, om de rest wel een beetje intact te laten. Is meteen ook het nadeel van de perago: je komt niet IN de putjes, en meteen weer een groot kaal stuk. Kan eigenlijk alleen met stralen, of met een dremel of zo.

Werfbaas sewen heb ik geen zin in. Ik heb het afschuren zelf laten doen, uitbesteed aan een lokale bodybuilder. Heb zelf geroepen dat 't goed was….

• marksvrijheid

zo dan… anabolen maken de hersenen week :-)

• Joop

Beste Pieter,

Of ik doe iets fout met een perago (rorago tegenwoordig) of beste Pieter je weet niet wat dat ding doet en kan.

Als jij die blaasje,s / putje,s kan behandelen met een powerfile ,dan zijn het kraters.

Met een powerfile?? Die dingen moesten veboden worden voor dit soort werk, je verspreidt de shit in het staal er alleen maar mee.Juist met een perago benaderd je het stralen ook de kleinere plekje,s

Maar goed het is jou boot en volgend seizoen met jou methode ben ik bang dat je weer aan de beurt bent.

Vorig jaar nog een Vollenhovense bol ermee behandeld , gegalvaniseerd . Het onderwaterschip kaal gemaakt en behandeld met 2comp primer van hempel met een zelfslijpende antifouling . Nu deze mooie dame op de wal is ,schilfert de antifouling wat, dat is normaal bij een zelfslijpende antfouling, de primer is nog perfect.

M,n eigen boot uit 1975 doe ik om de 4 jaar de wal op en behandeld wat plekje,s bij de anode,s met de perago verder is niet nodig. 1 ltr primer / 2,5 ltr antifouling (1comp) van hempel gebruikt en dat voor een motorboot.

Succes ermee, en denk er eens goed overna.

GrtJoop

• Sindbad

Dank je Joop. Ik moet nog wat plekjes doen, en ga vergelijkend onderzoek doen.

Groet

Pieter