dieseltoevoeging

• BJ

Maar welke zeiler heeft er een moderne, direct ingespoten diesel aan boord…. :P

• raptor

Bij mijn weten zijn de 3+ motoren van Vetus al geruime tijd direct ingespoten diesels. Volgens mij nog met plunjerpompen en niet met constante druk en een hoop electronica. Juist de hoge drukken bij direct inspuiten hebben een hekel aan schrale benzine.

Pieter

• BJ

De Vetus M3.28 (als voorbeeld) is nog gewoon een voorkamermotor met voorgloeien, ancient Mitsubishi. Chinese motoren, waaronder Timray en Lomarine zijn wel direct ingespoten maar dan wel volgens het hele oude principe waar ook de oude Volvo Penta's (t/m de MD200x serie) mee hebben gewerkt. Volgens mij maken alleen de wat grotere motoren (> 40pk) van o.m. Volkswagen Marine gebruik van moderne directe inspuiting.

• snoopy

Naar mijn weten is de 2000 serie en de opvolger daarvan(20 serie) ook een voorkamerdiesel.

Direct ingespoten diesels wijken duidelijk af van indirect ingespoten kwa inspuittechniek dat zei pieter ook al.Dus dezelfde ouwe techniek klopt niet.(niet voor niets hebben kleine diesels decenia lang een voorkamer gehad)

Blijft natuurlijk het feit dat tegenwoordig benzine niks toevoegt behalve benzine en mogelijke problemen waarom risico nemen?