Eeehhh… wat denk je van de OM621, de OM615 etc..?? Om nog maar te zwijgen van Vetus, Sole en Nanni… allemaal indirect ingespoten motoren die je moet voorgloeien. Maar goed, dat zijn dan ook geen echte scheepsmotoren he….
Wat overigens niet verkeerd is om af en toe toe te voegen aan brandstof is een flesje spul om verstuivers en kleppen te reinigen. Ik heb het al vaker gezegd dat dat spul van Holts of Wynns goed werkt. Oudste busje van ons heeft er nu 800.000km op zitten en komt nog steeds door de roetmeting. Voegen iedere 4000km een flesje toe. Is nog wel een klassieke voorkamer diesel met mechanische pomp en slechts 75pk uit een 2,5 liter TD. Een echte mitsubusje. Bestuurder is 62 en wil tot zijn AOW er mee doen.
Pieter
raptor Schreef:
——————————————————-
> Als je de zeer warme dieselolie direct naar je
> pomp/verstuivers terug leidt is het
> vermogensverlies behoorlijk groot. Tot een
> temperatuur van 30 a 40 graden van de olie gaat
> dit prima en iets verwarmde diesel ontbrand zelfs
> beter, hoewel dit bij moderne electronische
> diesels weinig uitmaakt: de inspuitkarakterestiek
> wordt aangepast aan de belasting zodat de motor
> altijd optimaal omgaat met de brandstof. Bij
> oudere mechanische diesels met voorkamer maakt dit
> wel degelijk uit. Maar als de brandstof warmer
> wordt dan 40 graden velies je vermogen en dat kan
> oplopen tot wel 20%.
Verklaar dit eens, vloeistof zet uit daar kan ik me wat bij voorstellen alleen dat komt in de nog niet in de buurt van de 20% en diesel heeft een bepaalde verbrandingswaarde dit word niet minder als die warmer word en de maximaal ingespoten hoeveelheid zal bij (“ouderwetse”)plunjer en roterende inspuitpompen gelijk blijven ongeacht de tempratuur.
Ben benieuwd naar de gedachtegang hierachter ,ik kende dit niet.
Spul zit in een paars flesje. Zit in ieder geval kero door als ik zo ruik maar ook een scherp geurtje. Te koop bij de autozaken en grotere benzinepompen. Wij voegen 1 flesje toe op een tank van 50 liter. Jij zou 2 flesjes op een tank kunnen doen. Wel voor tanken daar het moet mengen. Baat het niet schaad het ook niet. Starten verloopt ook iets beter vooral als het koud is. Ik vind het opvallend dat je de kleppen weer gaat horen tikken alls je een stuk gereden hebt. Kennelijk worden er koolafzettingen losgeweekt.
Pieter
Ik heb lang geleden onderzoek gedaan in kader afstuderen. Feitelijk onderzoek was het temperatuurgedrag in cilinderkoppen bij verhoogde watertemperaturen (kan je radiator kleiner maken). In de proefopstelling verwarmde de brandstof snel als je topvermogens draaide en alls spin off van het onderzoek kamen we tot de conclusie dat je een sterke vermogensval had boven de 40 a 50 graden olietemperatuur. Heeft vermoedelijk te maken met het kraakproces in de cilinder dat te snel gaat zodat de inspuiting te vroeg komt. Dit waren wel mechanische voorkamerdiesels dus met een vaste inspuitkarakterestiek. Moderne electronisch geregelde diesels meten veel meer en passen karakterestieken aan dus zal het minder dramatisch zijn.
Pieter
Atf olie schijnt ook goed te reinigen en maakt in ieder geval de diesel niet te schraal.(1 op 100 mengen)
Een klant alweer een tijd geleden had een modernere geregelde diesel waarvan een regelunit (de naam van dat ding vergeten) defect was geweest en die was vervangen (a 1100 euro) en die heeft toen een tip opgevolgd van een oudere monteur om wat benzine toe te voegen om alles lekker te reinigen.(wat ik me nog herinner ging het om 5 l op een tank)
Gevolg dat diezelfde unit heel kort daarna weer vervangen moest worden.(hij had geluk, garantie op het onderdeel van de fabrikant was langer).
Toeval?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?