Het probleem van de vlokken of bacteriën wordt pas in de zomer echt actueel. Immers wat zijn de belangrijkste ingrediënten om vlokken te ontwikkelen: Water, bacteriën en temperatuur. 1 Water kan in de brandstoftank terechtkomen, simpelweg als je tankt. Er mag dacht ik sowieso al maximaal 0.03% water in de brandstof zitten. Water kan ook in de brandstoftank terecht komen wanneer condens in de brandstoftank op de wanden neerslaat. Dit ontstaat bij temperatuurschommelingen en is grotendeels te voorkomen door je tank vol te houden. 2) Bacteriën krijg je cadeau in de brandstof. Een van de redenen dat dit de laatste tijd zo actueel is, is omdat er sinds enige tijd een zeker percentage van de brandstof die je tankt uit “biologische” diesel (moet) bestaan(t). 3) Bij hogere omgevingstemperaturen gaan die bacteriën lekker te keer en vermenigvuldigen zich veel sneller. In de brandstoftank van mijn Gibsea zat toen ik deze enkele jaren geleden kocht voor zeker 1/3 deel vol met de bekende bruine drap (bacteriën). Ik heb de brandstoftank er toen uitgehaald, van een “mangat”deksel voorzien en deze goed schoon gemaakt. Vanaf die tijd heb ik consequent een antibacterie dopes toegevoegd van RACOR. (gekocht bij Pro filter marine diesel Parts in Strijen) en nooit meer problemen gehad. Vele watersporters verwachten dat ze er geen probleem mee hebben maar controleren ze dat ook echt? De brandstoffilters worden door mij achteraf gecontroleerd. (ik snij ze door en bekijk ze). Ik las laatste een watersportblad dat het toevoegen van dopes geen zin heeft. Wetenschappelijk kan ik dat natuurlijk niet tegenspreken maar ik blijf lekker de voorgeschreven dosis toevoegen en dat bevalt tot op heden prima. Groet. K.I.