dieseltoevoeging

• Kaptein Iglo

Het probleem van de vlokken of bacteriën wordt pas in de zomer echt actueel. Immers wat zijn de belangrijkste ingrediënten om vlokken te ontwikkelen: Water, bacteriën en temperatuur. 1 Water kan in de brandstoftank terechtkomen, simpelweg als je tankt. Er mag dacht ik sowieso al maximaal 0.03% water in de brandstof zitten. Water kan ook in de brandstoftank terecht komen wanneer condens in de brandstoftank op de wanden neerslaat. Dit ontstaat bij temperatuurschommelingen en is grotendeels te voorkomen door je tank vol te houden. 2) Bacteriën krijg je cadeau in de brandstof. Een van de redenen dat dit de laatste tijd zo actueel is, is omdat er sinds enige tijd een zeker percentage van de brandstof die je tankt uit “biologische” diesel (moet) bestaan(t). 3) Bij hogere omgevingstemperaturen gaan die bacteriën lekker te keer en vermenigvuldigen zich veel sneller. In de brandstoftank van mijn Gibsea zat toen ik deze enkele jaren geleden kocht voor zeker 1/3 deel vol met de bekende bruine drap (bacteriën). Ik heb de brandstoftank er toen uitgehaald, van een “mangat”deksel voorzien en deze goed schoon gemaakt. Vanaf die tijd heb ik consequent een antibacterie dopes toegevoegd van RACOR. (gekocht bij Pro filter marine diesel Parts in Strijen) en nooit meer problemen gehad. Vele watersporters verwachten dat ze er geen probleem mee hebben maar controleren ze dat ook echt? De brandstoffilters worden door mij achteraf gecontroleerd. (ik snij ze door en bekijk ze). Ik las laatste een watersportblad dat het toevoegen van dopes geen zin heeft. Wetenschappelijk kan ik dat natuurlijk niet tegenspreken maar ik blijf lekker de voorgeschreven dosis toevoegen en dat bevalt tot op heden prima. Groet. K.I.

• Kaptijn Iglo

Nabrander: Misschien nog een leuke tip. In de zomer kan het best heet worden in de boot en daarom natuurlijk ook in de brandstoftank. Deze verwarming van de brandstof werkt het ontwikkelen van bacterien sterk in de hand. De brandstof in de brandstoftank wordt mn bij langdurig op de motor varen nog extra verwarmd door de motor zelf. De brandstof die retour komt van de motor is goed heet. Laatst sprak ik iemand die de retour van de brandstof niet meet naar de tank zelf retour liet lopen maar had aangesloten op de zuigleiding voor de opvoerpomp. Dit idee sprak mij wel aan maar ik weet niet of het bij alle motoren zomaar kan. Groet. K.I.

• BJ

Volgens mij zijn ‘wintervlokken’ andere dingen dan ‘bio-vlokken’.

• Henrique

Die retour van de verstuivers direct naar de pompzuig terug?

Waarom zijn de constructeurs niet op dat idee gekomen?

Misschien omdat die (hete) retour een beetje gekoeld moet worden?

De tanktemperatuur loopt maar langzaam op en er is veel oppervlak om warmte af te voeren.

De pomptemperatuur blijft lager, de ingespoten diesel is koeler en misschien is dat wel de reden voor circulatie over de tank.

Bovendien passeert die diesel wel tot 10 keer het brandstoffilter.

zou dàt de reden kunnen zijn?

• Joop

Hallo,

Waarom risico nemen , indien mogelijk , je brandstoftank reinigen!!. Om de 3 jaar maak ik de tank leeg, je wilt niet weten wat er voor drab uit komt lijkt wel koffieprut. Schone diesel na reiniging erin en dan zo vol mogelijk houden zeker in de winter mnd.

Regelmatig een paar liter aftappen . Wij varen veel op de rivieren waar het ook kan schommelen , juist dan komt die troep los en raken je filters verstopt. Een tweede of zelfs 3e filter met een kortsluitkraan wordt dan ook in de motorboten vaak toegepast.

Ik weet het ,het is een smerig karwei, maar zeker te doen . Mangat maken boven in de tank, aftap kraan op het laagste punt van je tank en je bent al heel eind op de goede weg. Dure diesel toevoegingen kan je wel vergeten is alleen maar goed voor de fabrikanten, weggegooid geld. Zorg eerst dat je basis goed is , dat je daarna dope,s in je tank kiepert kan geen kwaad.

De meeste motor storingen afgelopen zomer waren wel vervuilde bandstoffilters , nalatigheid onder sommige bootje,s mensen maybe ??? Risico is : Kans X Effect. aan jullie de keus.

Grt, joop

• BJ

Pfff…. al dat gedoe…. gewoon een Albin O41 (o.i.d) plaatsen en lekker op petroleum gaan varen… :D

• Joop

Tja Bj,

De KNRM zou daar blij mee wezen, Hoeven zij minder uit te varen.. Het probleem is er en is op te lossen of te verkomen,, ondanks wat een gedoe.

Grt,Joop

• BJ

Maar dan hebben ze ook minder oefen-uren en dat wreekt zich als ze een keer voor het eggie moeten uitvaren. Elk voordeel heb ze nadeel…. ;) Maar we dwalen af….

• Sindbad

Voorgloeien hoef je niet bij scheepsdiesels; wel bij een Mercedes-automotor zoals de OM 636 van mij.

Doet hier verder niet ter zake, eigenlijk.

• raptor

Sommige direct ingespoten diesels moeten voorgloeien en sommige niet. Hangt samen met inspuitkarakterestieken. Oudere diesels met voorkamer moeten altijd voorgloeien. Ook denk je soms dat je niet voorgloeit maar gebeurt dit zeer snel tijdens het starten.

Als je de zeer warme dieselolie direct naar je pomp/verstuivers terug leidt is het vermogensverlies behoorlijk groot. Tot een temperatuur van 30 a 40 graden van de olie gaat dit prima en iets verwarmde diesel ontbrand zelfs beter, hoewel dit bij moderne electronische diesels weinig uitmaakt: de inspuitkarakterestiek wordt aangepast aan de belasting zodat de motor altijd optimaal omgaat met de brandstof. Bij oudere mechanische diesels met voorkamer maakt dit wel degelijk uit. Maar als de brandstof warmer wordt dan 40 graden velies je vermogen en dat kan oplopen tot wel 20%. Bovendien kom je bij warmere brandstof boven het vlampunt van de dieselolie uit dat tussen de 30 en 60 graden ligt. Is ook van belang voor je tank; je wilt daar immers geen explosief mengsel in anders zou je ook met veel goedkopere benzinemotoren kunnen draaien. Let wel, je moet bij een jachtje ongeveer 50 jaar varen om de meerprijs van een dieselmotor tov een benzinemotor goed te maken met de brandstof. Het beste is om de retourolie te koelen voor het de tank in gaat. Dit is overigens alleen van belang als je vele uren achter elkaar draait.

Uiteindelijk is een simpele overzichtelijke installatie het belangrijkste. Zorg dat je overal bij kunt een maakt het simpel (KISS). Zorg voor een aftap op je tank op het laagste punt en werk met een dubbel brandstoffilter met handmatige 3-wegkraan zodat je makkelijk filters kunt wisselen tijden het varen en zorg dat je er bij kan. En houdt je tank gevuld, zeker in najaar en winter.

Pieter