Advies ivm zeilboot kopen

  • marksvrijheid

    mail niet aangekomen… zondag wordt er gevaren, start rond 11 00 aan de kaag

  • Martijn

    Ben helderziende, nee dit is de meest voorkomende windrichting.

    Kan helaas zondag niet maar het mailadres wat bij je profiel staat is werkt op de een of andere manier niet heb in je smoelenboek een reactie geplaatst.

  • marksvrijheid

    tja, en die werkt ook niet… ben ook bereikbaar op markrdebruijn @ gmail . com

  • brouns m

    wij zijn beginned zeilers echtpaar met kind 10 jaar we willen een zeilboot aanschaffen een valk of een 16m bm wat is voor ons de beste keuze we willen zeilen in limburg op de maas en in friesland op de meren NIET op het grote water tot we meer ervaring hebben

    wie kan ons helpen met goed advies

    mario

  • Alex

    Je kunt hiervoor beter een nieuw onderwerp openen. Je reageert nu op een onderwerp van drie (!) jaar geleden.

  • raptor

    Als je een stabiele boot wilt om te toeren: polyvalk. 16m2 zou ik niet nemen. Zeilt niet geweldig in verhouding tot valk. Verder is het erg budget afhankelijk en wil je er op slapen ed. Flying Arrow is zwaardboot (spanker) en ook een kolibrie 560 of waarscheepje is prima en hebben kajuitje. Wel weer hout dus iets meer onderhoud. Dure open boot is randmeer. Esfix is optie. Snuffel gewoon eens door botenbanken ed. En bepaal wat je wilt. Als je eisen specifieker zijn kan je nieuw topic openen.

    Pieter

  • ruud schut

    beste martijn ,

    het is een foute gedachte dat een stalen boot langzamer vaart dan een polyesther.

    Mijn 36 ft zeehond van vandestadt loopt op alle koersen snel , kan snelle J,s bijhouden en dat met de meeste gemak.

    Voor de wind moet ik wel alle lappen van mijn arsenaal gebruiken,maar dan loopt hij met een redelijke wind tegen de 8 knoop

    aan de wind haal ik met 85 mtr zeil 7,5 knoop en loop 35 graden hoog.

    onderhoud is een ander onderwerp. een stalen boot hou je langer mooi, omdat het bijwerken en overschilderen net zoveel werk is als een polyesther boot poetsen

    waneer je iets wilt veranderen las je gewoon er iets aan of slijpt het weg.

    kortom veilig- snel- gemakkelijk.(en goedkoop) voor 50000 euro heb je een zeegaand stalen jacht met mega ruimte

    ruud

  • dd

    raptor Schreef:

    ——————————————————-

    > FS23 bij bfd 4-5: aan de wind 5-6 knoop op rustig

    > water, zakt naar 3-4 knoop als er flinke golven

    > staan (hakken/paaltjes pikken). Bij ruime wind 7

    > knoop als maximum behalve misschien ff harder als

    > je een golf af surft. Deze snelheden gelden

    > overigens voor alle jachten in die maat als het

    > geen planerende schepen zijn. Ook een planerend

    > jachtje dat niet super extreem licht is gaat niet

    > echt heel veel harder. Mijn planerende 22 voeter

    > haalt soms 10-12 knoop maar dan is het echt op en

    > moet ik niet met 3 kerels in de kuip zitten.

    > Overigens geeft 10 knoop op een 22 voetertje de

    > sensatie of je 200km/h rijdt in een fiat 500.

    > Pieter

    Dat haal ik met m,n Fr 26 niet en die is toch behoorlijk snel voor z'n maat