Advies ivm zeilboot kopen

  • Sindbad

    Cor schreef:

    >

    > Martijn, je hebt vast nog duizend vragen. Hier wat

    > studiemateriaal: www.vaartips.nl

    > En als je het varen/zeilen nog moet leren is een acht meter

    > zeiljacht en de zee nog heel ver. Tenzij je de vast zittende

    > tweedehands markt een klein beetje wilt los trekken. De

    > verkoper zal je heel dankbaar zijn.

    >

    >

    > Cor

    Anderzijds: soms moet je gewoon je hart volgen en een “domme” keus maken; koop een oud lor (niet te slecht aub) en ga ermee aan de slag. Lekker klussen mits je ergens een schuurtje oid hebt. En dan straks het water op. Eerst leren op de meren; als je voorzichtig bent en niet te eigenwijs kom je een heel eind.

    Succes! En we willen met plezier meekijken; als je op botentekoop of martkplaats een aardig bootje ziet stuur ons dan maar een link. Doen wij wel kritisch.

  • paulus

    Martijn, je merkt dat al die kapiteins hier álles van boten weten :D … Tip: daag ze allemaal uit je een keer mee te nemen. Aan het eind van de zomer ben je dan weilswaar doodmoe van al ons gelul, maar heb je een zomer gratis gezeild en weet jij ook álles…

  • Cor

    Je hebt gelijk, door schade en schande leer je het meest. Maar door ons kritisch meedenken wordt dit weer te niet gedaan en komt een ervaringdeskundige niet van zijn schip af. Maar we leren nog steeds van elkaar over rompvormen, gewichtstabiliteit, rompstabiliteit en polyester.

    >Staal is vaak een knikspant romp en die zijn minder stabiel dan polyetser rondspanten<. Al eens op een boomstam in het water gestapt en op een balk.

    >Dat polyesther minder onderhoud zou vergen is een fabeltje<. ;).

    Cor

  • Martijn

    Beste reageerders,

    Ik wil jullie hartelijk danken voor de reacties.

    Ik heb totaal 3 dagen gezeild en dat was op een polyester boot (o.a. een friendship 23). Ten tweede ik ben nog student en wil eigenlijk een goedkope boot kopen om daarna te kijken waar ik tegen aanloop.

    Ik heb een boot op het oog.

    dat is de volgende:

    http://www.speurders.nl/favorieten/kajuitzeilboot-te-koop-moet-weg-45508473.html

    Nb. er zit geen motor bij.

    Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.

    Heb trouwens een ligplaats op het oog in de buurt van Dordrecht, ik woon ook in de buurt van Dordrecht.

  • Martijn

    Correctie deze link werkt hopelijk beter

    http://www.speurders.nl/overzicht/saluki-610-bouwjaar-1975-45527093.html?q=saluki

  • marksvrijheid

    toptip! offe tiptop?

  • Visstick

    En kijk nou eens naar 50 voet of nog groter….. Ik weet niet waar het break even point precies ligt.

  • Alex

    Dat is een goede prijs. Zo goed dat het mij ook al wel achterdochtig maakt. Men zegt weleens als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook meestal.

    In welke staat verkeert het schip? Hoe handig ben je en/ of welke handige hulptroepen kun je inschakelen? Staat van de zeilen? Als je nieuwe zeilen moet aanschaffen, dan ben je daar veel meer aan kwijt dan aan de aanschaf van de boot. Is de boot compleet uitgerust? Moet je nieuwe inventaris kopen of vervangen, reken dan op een behoorlijk bedrag extra. Je hebt nog een tweedehandsmotor nodig. Kost ook minimaal een paar honderd euro tot … . Verder heb je nog de jaarlijkse normale onderhoudskosten en kosten van liggeld

    Kortom, na aanschaf ben je er nog niet wat kosten betreft. Kun je het allemaal maar net aan betalen of eigenlijk niet, dan zou ik er niet aan beginnen. Een boot kopen kan altijd nog. Tussentijds kun je wellicht meezeilen met anderen en bijv. bij een zeilschool instructeur worden. Zeilen leren zonder dat het geld kost … .

  • Martijn

    Als de technische staat mij niet voor te dure klussen stelt kan ik dit gemakkelijk bekostigen.

    Ook de jaarlijkse onderhoudskosten zijn betaalbaar. Het beste is denk ik om er eens te gaan kijken. En dan mijn kostenplaatje precieser in kaart te brengen.

    Ik kan een ligplaats regelen voor ongeveer 500 euro per jaar. Zo ongeveer bij mij om de hoek.

  • sietje

    Wil je je dan ook alsjeblieft verdiepen in de voorrangsregels ed!? :-)) Die weet je vast nog niet na 3 dagen varen?