Advies ivm zeilboot kopen

  • Martijn

    @ sietje, uiteraard, maar dat had ik al gedaan ;-).

  • case

    Wat is je budget ??

  • Kaptein iglo

    Volgens mij koop je zo`n friendship 23 voor een prikkie. Dan heb je een leuk scheepje dat bovendien heerlijk zeilt. Succes ermee. groet K.I.

  • BJ

    Nou… een prikkie… als je ziet dat sommige mensen 40 euro al ‘belachelijk duur’ vinden….. :D

    Sorry.. kon het niet laten….

  • Sindbad

    Kaptein iglo schreef:

    >

    > Volgens mij koop je zo`n friendship 23 voor een prikkie. Dan

    > heb je een leuk scheepje dat bovendien heerlijk zeilt. Succes

    > ermee. groet K.I.

    Martijn wilde meteen ook weten hoe hard die kan. Hoe hard kannie?

  • Cor

    Heel hard, je moet flink doorstappen wil hem bijhouden.

    Wil je echt hard gaan met een boot, dan 2x 300 pk maar dan bereikt je in de meeste gevallen nog niet eens de topsnelheid van een lelijke eend.

    Maar dan de natuur! Reken eens uit hoeveel vermogen dit kost vergelijkbaar met een boot? Een 6 tons orka van ca.10 meter 85 km per uur. Een veel kleinere zwaardvis zelfs 115 km per uur. En dat allemaal zonder planeren. Snelheid vergeet het, qua techniek in het water wat snelheid betreft staan we in de kinderschoenen. Gelukkig maar:)

    Cor

  • raptor

    FS23 bij bfd 4-5: aan de wind 5-6 knoop op rustig water, zakt naar 3-4 knoop als er flinke golven staan (hakken/paaltjes pikken). Bij ruime wind 7 knoop als maximum behalve misschien ff harder als je een golf af surft. Deze snelheden gelden overigens voor alle jachten in die maat als het geen planerende schepen zijn. Ook een planerend jachtje dat niet super extreem licht is gaat niet echt heel veel harder. Mijn planerende 22 voeter haalt soms 10-12 knoop maar dan is het echt op en moet ik niet met 3 kerels in de kuip zitten. Overigens geeft 10 knoop op een 22 voetertje de sensatie of je 200km/h rijdt in een fiat 500.

    Pieter

  • marksvrijheid

    mmm, wat is het belang van snel zeilen als je beginnend zeiler bent? ga lekker dobberen en klooien, van een snel bootje (lees licht) heb ja als beginnend zeiler slechts last, snel bootje is gelijk aan snel kunnen anticiperen en reageren.. je kunt natuurlijk de hard way doen, is ook leuk hoor, afijn, veel succes met zoeken en wordt niet te snel verliefd op iets wat drijft…

    bij mij ben je van harte welkom (wel oud hout en langzaam :) )

  • Martijn

    Iedereen bedankt voor zijn of haar meedenken.

    Mijn vraag over snelheid heeft te maken met de afstand die ik kan afleggen. Dit ivm het stuk varen richting echt goed zeilwater. De terugweg heb ik hoofdzakelijk wind in de rug dus dat lijkt mij beter te doen.

    Dank je Raptor voor je zeer nuttige commentaar in verband met bovengenoemde.

    Mark ik ga graag op je aanbod (zo lees ik dat) in. (stuur zo een mail).

  • marksvrijheid

    mm hoe weet je dat je dan de wind in de rug hebt?