bikkels

• raptor

Wie zeilt er door in deze barre tijden? Ik had allerlei woeste plannen maar het weer deed mijn animo erg afnemen; het moet nog een beetje op hobby lijken en ik heb weinig op met SM. Combinatie van regen-sneeuw, kou en harde wind deden mij bij vrouw en houtkachel blijven. Bootje ligt klaar voor bikkelen, dus misschien wordt januari wel wat.

Pieter

• sietje

Brrr, 's winters houden wij een hele lange siesta, en als de zon weer gaat schijnen herinneren we ons weer dat we een boot hebben. Als Pasen niet te vroeg in het jaar valt, is dat ongeveer het eerste weekeinde om te gaan varen.

• marksvrijheid

mm, ik vaar altijd, en met sneeuw is het een hele aparte sensatie. Koude is gemakkelijk te weren, nattigheid is gevaarlijk, eenmaal nat en koud… Maar zoals al eerder gezegd, is het prima dat de meesten in de winter de kant op gaan, is het in ieder geval nog eens rustig op het water.

• werner

ondertekende zeild ook het heele jaar door. in de winter vaak alleen,mijn vrouw houd niet van de zeilsport. eind volgende week gaa ik weer een kleine week.het weer speeld bij mij alleen een rol bij vertrek. regend het, dan maar een dag later vertrekken.herfst,winter,voorjaar, het is toch stukken fijner, dan in zo een drukke zomertijd. voor de kou kleeden doe je toch thuis ook.sta ook altijd open vor meezeilers.

zeilersgroeten

werner

>

> Wie zeilt er door in deze barre tijden? Ik had allerlei

> woeste plannen maar het weer deed mijn animo erg afnemen; het

> moet nog een beetje op hobby lijken en ik heb weinig op met

> SM. Combinatie van regen-sneeuw, kou en harde wind deden mij

> bij vrouw en houtkachel blijven. Bootje ligt klaar voor

> bikkelen, dus misschien wordt januari wel wat.

> Pieter

• Schieper

Onze motor ligt helaas op de kant. Ik hoop dat ie snel weer er in zit!

We zeilen in de winter de IJskegel raceses vanuit Scheveningen. Afgelopen weekend heerlijk! Windje 3, vlakke zee en sneeuw die over ging in motregen. Prima weer om mijn nieuwe zeilpak te testen. En de chocomelk smaakt zo goed naar afloop

We gaan ook ieder jaar tussen kerst en oud en nieuw voor een dagtocht de zee op met de bikkels. Altijd rond een van de boorplatvormen of een verre boei. Vertrek om 10.00 terugkomst tussen 18.00 en 20.00 Koud, totaal nutteloos maar de borrel daarna smaakt zo goed dat we de tocht als een heel lang voorspel voor een geslaagde pint beschouwen.

• Paulus

Wij zeilen door. Opvallend weinig last van kou. Je moet je er natuurlijk een beetje op kleden… thermospul enzo en een kachel is een must als je er ‘s-avonds een beetje lekker bij wilt zitten. Met een dieselkachel, wijntje en een boek zijn de winteravonden supergezellig. Alleen als het hard vriest maak ik de motor vorstbestendig en dat is een drempeltje om ’even' weer uit te varen.

Wel belangrijk bij winterzeilen: Draag altijd een goed reddingsvest. Je zwemt niet heel lang als je er in valt… ik moet daar niet aan denken. En de bemanning moet goed op elkaar letten. Zodra het donker wordt of hard waait dragen we veiligheidslijnen. Zeil ik alleen, dan draag ik altijd een lijn als ik naar voren moet. Lijkt me niks om de boot te zien doorvaren terwijl ik zwem.

• Optistick

Zelfs de kinderen varen de hele Winter wedstrijdjes met hun optimistjes, wel met een droogpak aan uiteraard.

• joep

We hadden ooit afgesproken niet te letten op de spelling, maar dit is toch wel heel erg.

Ik kon het niet laten als oud schoolmeester.

• zbelvilozoov

Misschien is het een Duitser, maar hij spelt als een Hollander….

Kan jij overigens het oprukken van de dubbele ee zoals in kleeden

(voorzover mij bekend omstreeks 1946 al afgeschaft) verklaren?

• marksvrijheid

mm als ik alleen vaar in de winter, dan ben ik overal aangelijnd, ook in de kuip… je weet maar nooit en inderdaad je boot zonder jou te zien wegvaren is niet een beeld waar ik warm van word…