vorstvrij houden.

• Kaptein iglo

Ongeloofbaar! En jij weet niet dat er milieuvriendelijke antivries te koop is?

En dat dat nu in de aanbieding is 5 liter voor €. 19,95?. Shame! Groet K.I.

• Paulus

Ik heb die rommel gebunkerd, cap, geeft een beter gevoel. Maar of je het nou overboord moet pompen…? Zou jij het lusten, bij gebrek aan een borrel?

• joep

Nee Iglo, ik ben niet lui, maar wanneer ik in de winter tussen de vorstperiodes wil varen, moet ik het hele systeem weer ont anti-vriezen. Dat geeft veel troep en vervuiling, wanneer het soms een beetje misgaat.

• BJ

Kan je de motor niet gewoon leeg laten lopen, dan is het probleem ook verholpen. Of ombouwen naar een indirect koelsysteem?

• marksvrijheid

mmm mijn 1 pittertje komt uit 1978… en mn boot uit 1945 …

• Kaptein iglo

Wel Paulus geloof mij: Het is altijd nog beter dan je kompas leeg te zuipen.

Natuurlijk ontkom je er niet aan dat er altijd een beetje antivries in het milieu terecht komt. Maar dit spul zou volgens de fabrikant niet milieubelastend zijn en dat spreekt mij wel aan. Groet. K.I.

• Kaptein iglo

Is natuurlijk wel wat voor te zeggen maar ik ben er wel van overtuigd dat het ook zonder kan. Inderdaad aftappen, leegblazen of -zuigen. By the way, ik zag een paar jaar geleden gasten die een of andere elektrische buitenboordmotor onder hun boot hadden hangen om het het water rond hun boot in beweging te houden en zo het vastvriezen van hun jachten te voorkomen. Aan die mentaliteit moest ik even denken. Groet K.I.

• marksvrijheid

ik heb ook bellenblazers onder boten gezien voor hetzelfde effect… zo wordt het warmere water in de onderste lagen naar boven gebracht en het water is in beweging… kost wat maar dan heb je ook wat ;)

• paulus

Eens. Wat ik meestal doe: Motorblok leeg laten lopen (aftapkraantje) en vervolgens een beetje van die roze miljeuvriendelijke borrel laten opzuigen (thermostaat eruit) om de angst weg te nemen dat er nog ergens water zit.

Ik kan met geen mogelijkheid opvangen wat er uit mijn uitlaat komt. Daar weer een aftapkraan inbouwen lijkt me een slecht idee. Dus gaat uiteindelijk die miljeuvriendelijke borrel overboord. Maar da's denk ik beter dan het pure vergif dat normale antivries is.

• paulus

Houdt je kiel vorstvrij, dus scheelt schade aan verf enzo, maar pas op: Je motorblok en afsluiters kunnen nog wel degelijk kapotvriezen. Ik verwacht dit jaar een Elfstedenwinter tenslotte.