Heeft iemand ervaringen met het vorstvrij houden van de motor door middel van een ventilatorkacheltje dat rechtstreeks in het motorcompartiment blaast. Doorgaans vul ik de hele handel met antivries, maar wie weet werkt het andere ook?
Joep,
Ventilatorkacheltjes keramisch of niet zijn niet geschikt om onbeheerd te laten draaien. De ventilator kan door vocht en kou vastgaan zitten met oververhitting als gevolg.
Ook de vorstbescherming van rond de 20 euro is link want deze heeft een roodgloeiend element. Een oliegevulde radiator is het meestgeschikt om de boot elektrisch warm tehouden. Het nadeel van al de drie systemen is het hoge energieverbruik als het vriest kost dit vele euro's per dag. Daarbij komt de onbetrouwbaarheid door walstroom uitval. Voor de meeste zeiljachten is een liter antivries in de wierpot gieten bij draaiende motor al voldoende. Met ook het vorstvrij maken van de afsluiters loop je geen risico. Kost mij nog geen 10 min. werk.
Wil je toch elektrisch verwarmen dan met een zo laag mogelijk vermogen. Dat kan, met een verwarmingslint. Dit wordt als vorstbescherming bij waterleidingen gebruikt en is veilig. het systeem schakelt in bij 5 graden en heeft een energieverbruik van 10 Watt per meter. Een complete set van 4 m is 40 Watt kost ca. 50 Euro. Dit is voldoende voor de afsluiters en de motor.
Ik heb er geen ervaringen mee, maar nog mooier is een zelfregulerend lint. Hier mee kun je binnentemperatuur van de boot net iets hoger houden dan de buitentemperatuur ook boven de 5 graden. Google maar even. Hierdoor heb je ook minder condensvorming. 100 Watt totaal lijkt mij wel Wat:), waar te koop weet ik niet.
http://www.electrowebshop.eu/17/?teksten_id=21
Cor
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?