De singlehanded met een lelievlet…. hmm.. zal wel afzien worden vrees ik….
nou… niet op zijn plaats…. men heeft ook geen moeite met een Kolibri 560 of een Waarschip 570 en een vlet zit in dezelfde maat. OK, de verstaging moet ff een slagje dikker maar zinken zal 'ie toch echt niet doen…
En in het ergste geval vaar je met een bakstagwindje op het fokje naar de lagerwal en zet je 'em op de kant…. kunnen ze ook gewoon hebben. Hoe langer je er over nadenkt hoe idealer ze worden….
Nou heb je het dan ook over kleine bootjes, maar wel met kajuit en ballastkiel. Da's een heel ander verhaal. Ik heb meegemaakt dat 5 lelyvletten ‘vergingen’ op ruim water omdat ze volsloegen bij 6 Bft, dus voordat je 'm aan de grond kunt zetten ben je waarschijnlijk gezonken… Met luchtzakken zou je drijfvermogen kunnen creëren en dan heb je zolang je hard kunt hozen iets meer te vertellen, maar raak je vermoedelijk op den duur toch uitgeput en onderkoeld op groot water. Nee, ik ga morgen lekker mijn kacheltje weer installeren in mijn onverantwoorde investering. Ben nog altijd gelukkig met de dag waarop ik mijn belegginkje waar ik voortdurend op moest passen omgezet heb in aluminium en lood met een mast (waar ik ook op moet passen, maar wel in kan varen zo vaak als ik wil…)
BJ schreef:
>
> nou… niet op zijn plaats…. men heeft ook geen moeite met
> een Kolibri 560 of een Waarschip 570 en een vlet zit in
> dezelfde maat. OK, de verstaging moet ff een slagje dikker
> maar zinken zal 'ie toch echt niet doen…
> En in het ergste geval vaar je met een bakstagwindje op het
> fokje naar de lagerwal en zet je 'em op de kant…. kunnen ze
> ook gewoon hebben. Hoe langer je er over nadenkt hoe idealer
> ze worden….
Een lelievlet zinkt niet, je hebt 20 mensen nodig om 'em onder water te houden, luchtkasten voor- en achterin. In de praktijk getest in de Biesbosch op een warme zomermiddag.
Maar ik geef op ruim water inderdaad ook de voorkeur aan het comfort van mijn classic plastic 33 voeter. Met kombuis, koelkast, toilet, verwarming en meer van die dingen. En in plastich heb je ook niet zo gauw een gaatje…
O nee? http://www.nrc.nl/sport/oceanrace/article2011617.ece/Nederlandse_boot_kraakt_al_voor_begin_van_de_race
BJ schreef:
>
> Een lelievlet zinkt niet, je hebt 20 mensen nodig om 'em
> onder water te houden, luchtkasten voor- en achterin. In de
> praktijk getest in de Biesbosch op een warme zomermiddag.
> Maar ik geef op ruim water inderdaad ook de voorkeur aan het
> comfort van mijn classic plastic 33 voeter. Met kombuis,
> koelkast, toilet, verwarming en meer van die dingen. En in
> plastich heb je ook niet zo gauw een gaatje…
Hoezo koffiedik kijken.Neem nou de brandstofprijs. Maanden geleden voorspelde alle “ experts ” dat de prijs naar 2 euro de liter zou gaan. En nu is de olieprijs op de wereldmarkt ingestort. Vandaag was een vat olie al onder de 70 dollar. dus straks gaat de benzineprijs richting de 1,20 euro. Dus hoezo voorspellen.
Niemand weet het.
Ik denk dat de prijzen pas gaan zakken als de rente beduidend hoger word.
Als je voor een boot een lening hebt waarvoor je ipv 5 % ineens 10 of 12 % rente moet gaan betalen word het vervelend. Zeker in combinatie met stijgende kosten voor levens onderhoud en een hypotheek die dan ook duurder word.
Ik denk dat er dan een hoop schepen in de verkoop komen en dat zal de prijzen gaan drukken omdat men niet rustig kan wachten tot er een goede prijs word geboden.
Maar zolang dat nog niet het geval is zal er ook in de verkoop prijzen van gebruikte jachten niet veel veranderen.
Ik denk overigens wel dat de markt voor nieuwe jachten het veel moeilijker krijgt.
Ik zou zelf nog wel een keer nadenken voor ik nu een nieuw jacht zou kopen.
Erwin
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?