Juiste moment

• AM

He, je leeft maar een keer en wie wee hoe lang. Gewoon genieten en doen wat je kunt. Beter nu lekker zeilen en plezier hebben, dan later dromen wat je allemaal niet had kunnen doen.

leef nu en niet dan.

succes

Groeten

Don't Worry

• Peter

Bert, ik ben nu ook bezig met het aanschaffen van een boot. De bank is traag en moeilijk (zelfs zeuren over stempeltjes), maar voor de rest zijn er weinig problemen.

• BJ

Er is geen crisis, de mensen praten elkaar iets aan. Icesave is onderuit gegaan omdat er een run op spaargeld is gekomen en dat is iets wat geen enkele bank aankan. Dus eigenlijk hebben de Icesave-spaarders het aan zochzelf te danken.

Als je je geld niet meer terugkrijgt van de bank is er altijd nog een garantiestelsel dus tot 100.000 euro is er niets aan het handje. Als je meer dan de limiet van het stelsel op één bank zet…. tja, dan ben je niet echt slim bezig geweest.

Maar goed, dit heeft natuurlijk helemaal niks meer met zeilen te maken. Dus even iets on-topic: morgen ga ik een bootje kopen….. een lelievlet.. :D

• Paulus

Geweldig… die dingen zijn errug waardevast en hebben een fantástische wegligging!

• BJ

En dan hebben we het nog niet eens over het multi-functionele (zeilen,roeien,wrikken,bbm), de robuustheid, het vaargebied (je kan echt overal komen met zo'n ding) en, niet ombelangrijk, de sentimentele waarde… :)

Lelievlet rules!!

• Paulus

In dit verband heb ik een gouden tip voor je:

http://www.singlehanded.nl/

• Alex

Kun je het geld goed missen dan zeker doen en nu een nieuw schip kopen. Geniet van het leven. Moet je er krom voor liggen of kan het allemaal maar net aan dan is het wellicht minder verstandig.

Ik denk dat de prijzen van nieuwe boten licht zullen stijgen met de inflatie. Die worden niet goedkoper. Tweedehands boten zullen - denk ik - behoorlijk in prijs gaan dalen door de financiële crisis. Koop je nu een nieuw schip dan loop je grote kans dat je er veel minder voor terug krijgt als je hem weer wilt verkopen. Aan de andere kant ontstaan er goede kansen voor mensen die op zoek zijn naar een tweedehands boot.

• BJ

Ik snap toch echt niet helemaal waarom zoveel mensen denken/beweren dat de prijs van tweedehands boten gaat dalen. Het is totaal niet te voorspellen wat er gaat gebeuren, hoe lang de huidige economische situatie gaat duren, of er nog banken omvallen, of de beurs verder zakt…

• Alex

Het einde van de crisis is voorlopig niet in zicht, aldus de vele economen, politici en bankdirecteuren op de buis. Niet dat die het altijd aan het juiste eind hebben. Wel kun je constateren dat beurskoersen spectaculair in elkaar storten en het vertrouwen in de economie - terecht of onterecht - weg is. Het is voor de hand liggend dat de crisis ook op de tweedehandsmarkt van bootjes zijn intrede zal doen. Boten zullen langer te koop staan en eigenaren zullen daardoor geneigd zijn te gaan zakken in prijs. Erg is dat m.i. niet. Tweedehandsboten staan vaak voor te veel geld te koop. Kansen voor bootjeskopers dus.

• BJ

Diezelfde economen, politici en bankdirecteuren hebben deze situatie ook niet zien aankomen dus wat mij betreft zijn zij niet meer als deskundigen te beschouwen. Feit is dat niemand weet wat er gaat gebeuren, als er een paar hedgefunds aankopen gaan doen dan kan de hele beurs in no-time opveren. en daarna weer om zeep gaan als ze voor de snelle winst gaan, iets wat we vorige week op de AEX hebben gezien.

En ik zie het verband naar de botenmarkt niet. Er is geen enkele reden om aan te nemen daat er een stijging zal komen in het aantal gedwongen verkopen en in deze situatie vrijwillig verkopen is niet zo handig.

Ook is er lang niet altijd een verband tussen de periode dat een boot te koop ligt en het zakken van de prijs. Sommige mensen willen een bepaald bedraag voor hun boot en zakken niet. Ik ken verschillende makelaars waar sommige boten al meer dan drie jaar liggen zonder dat de prijs spectaculair afneemt.