digitenne

• Rob Grootveld

> Wel moet je vaak de zenders opnieuw zoeken omdat die per regio flink anders kunnen zijn.

Dit is niet anders dan met de oude analoge signalen en/of het FM radiosignaal.

Afhankelijk van waar je zit, moet je een bepaald kanaal hebben. Met de KPN/Samsung is dat een kwestie van één druk op de knop en een kop koffie later staat de hele zaak erin. Zie http://www.digitenne.nl/pagina_49.html

• Marc

Je kunt ook gebruik maken van zo'n USBtuner op de laptop. Als je geen TV maar wel een laptop aan boord hebt ligt dat het meest voor de hand.

Zo'n tuner heeft geen plaats voor een decoderkaart. Dan kan je alleen de vrije zenders krijgen zoals NL1,2&3 en het lokale kanaal.(en je betaalt dus ook niet voor een abbo) Ik heb gehoord, dat het buitenland meestal wel ongekodeerd te uitzendt. Dat zou betekenen, dat je op de Westerschelde -met een beetje antenne- ook de Belgische zenders kan ontvangen.

Marc

• Rob Grootveld

Wij hadden afgelopen zomer in Roermond een stuk of 20 vrije zenders, waaronder de Belgische (in NL gecodeerde) en Duitse (in NL niet eens aangeboden) publieke zenders alsmede CNN etc.

Of dit proefuitzendingen waren of dat het structureel is, weet ik niet. Antenne zit buiten in de mast op ca 4m bwo

• Joop

Rob ,

Het wordt eens een keer tijd dat die zeilers ,,ons motorboot vaarders ,, een keer uitnodigen, doen wij het andersom , zien zij gelijk dat ook wij genieten van het motor gebeuren .

Grt, Joop

• Kaptein iglo

Wij hebben zowel (gratis) digitale televisie op de lap-top (Ned 1 2 3) als digitenne.

Ontvangst in Zuid-Nederland is prima. Belgische zenders kun je ongecodeerd niet ontvangen en zal je dus via digitenne moeten doen. Het verschil in stroomverbruik van de verschillende soorten en merken televisie`s is enorm. We hebben Nu een 15" LCD televisie welke slechts 2,5 ampere (12 volt) trekt, dus dat is wel gunstig. Digitenne is slechts 9 Watt dus ongeveer 0,75 ampere. Digitenne van KPN kost 6,95 / maand. Het aanschafbedrag van de decoder krijg je terug dus is het de moeite waard. Succes en gegroet. K.I.

• Rob Grootveld

Jaloers?

• Rob Grootveld

Zou ik geen moeite mee hebben, sterker nog: Heb ik al een keer gedaan:

Vorig jaar met een oud collega een dag met 7 Bft op het IJsselmeer met een zeiljacht van 11m+. Zaterdag gaat hij ervaren hoe het is om gewoon relaxed door de Friese binnenwateren te tuffen.

• marksvrijheid

ho ho ho, wanneer gaan we zeilen op de Kaag?

• Paulus

11 ton, pfffft… Je bent gewoon jaloers op mijn mast van 12 meter!

• Rob Grootveld

Nee hoor, veel te lastig strijken zo'n ding …..