Bavaria oceaanwaardig?

  • BerT

    Is een grotere Bavaria echt oceaanwaardig?

    Waarom wel of waarom niet?

    Graag ervaringsdeskundigen of scheepsbouwers, geen vooroordelen dit keer.

    Een Bavaria kost de helft van bijv een Dehler.

    Is een Dehler dan 2x zo oceaanwaardig?

    Bvd

  • zoutwatermatroos

    Aangezien er op dit forum niet veel scheepsbouwers en maar een paar Bavaria eigenaren en een aantal oceaan ervaringsdeskundigen rondstruinen op dit forum riekt deze vraag naar een uitlokking op een potje Bavaria bashen. Maar ik geef je het voordeel van de twijfel.

    Er zijn zat grotere en kleinere Bavaria schepen overgestoken naar de Carieb of verder de wereld rond.

    Er zijn ook avonturiers die in een roeiboot of zelfs op een surfplank geweest die de oceaan overgestoken zijn.

    Ik denk niet dat een Dehler of een ander schip dat twee keer zo duur is, ook twee keer zo zeewaardiger zal zijn. Op een Bavaria wordt hetzelfde tuigage opgezet als op een Dehler bijvoorbeeld, alleen de romp is misschien minder stijf van een Bavaria dan van een duurder schip. Vandaar dat deze wat meer kraakt waarschijnlijk. Maar dat heeft niet veel met zeewaardigheid te maken, meer met zeileigenschappen. En zo zijn er nog wel wat andere zaken te noemen die een Bavaria goedkoper maakt maar niet minder zeewaardig.

    Een oud vikingschip bijvoorbeeld zeilde ook de oceaan over, en deze schepen waren zo flexibel dat de boden zelfs golfde op de deining van het water dat onder het schip door ging.

    Naar mijn mening is ieder schip is zo oceaan / zee waardig als zijn bemanning is.

  • BJ

    Wat versta je onder ‘2x zo oceaanwaardig’ ??????

  • BerT

    Welk type heb je?

    Ik wil er wel meer van weten.

  • BerT

    Geen idee.

    Breker achterop > zinken of drijven?

  • zoutwatermatroos

    Bavaria 34 uit 2002.

    En om op je volgende vraag te antwoorden.

    Ik vaar eigenlijk alleen maar op de Noordzee, en heb al een paar keer een breker achterop gekregen rond de Noordpier bij IJmuiden, tijdens het aanlopen van Schevening in NW 5-6 en op het Marsdiep met een ZW - 7. Kuip tot kniehoogte vol met water maar zolang de luiken dicht zijn totaal geen probleem. Een Bavaria zal niet eerder zinken dan een ander jacht van dezelfde lengte bij een breker. ook niet als hij plat gaat.

    Kijk als je de kajuit van danwel een Bavaria / Dehler / HR / X-jacht of wat dan ook niet dicht doet bij windje 6 - 7 op de Noordzee dan maak je het schip dus een stuk minder zeewaardig. en dat komt niet door de boot, maar door de bemanning.

    Groeten

  • erik

    Ik sluit me aan bij zoutwatermatroos. Oceaanwaardig is een zeer rekbaar begrip en wordt gedicteerd door de tijdsgeest. Bijv. in de jaren ‘80 vond men een eenvoudige 27 voeter met helmstok nog heel geschikt om mee naar Engeland te varen. Nu vindt men dat al snel een “hele onderneming” (eigenlijk niks dus) op zo’n bootje naar Engeland en ligt de norm voor velen zo vanaf minimaal 33 voet (met stuurwiel) en liefst veel groter.

    Je kunt met een grotere Bavaria de oceaan oversteken, maar dan zou ik wel een heel rustig jaargetijde met gunstige weersvoorspelling uitkiezen. Een zeewaardige bemanning is natuurlijk een vereiste. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een zwaarder uitgevoerd schip met meer gewicht.

    Verder is de Bavaria is echt gebouwd voor varen op binnenwateren en voor kustzeilen. Niet bedoeld om bijv. mee tussen Zuid Amerika en Antartica te zeilen.

  • BerT

    erik schreef:

    >

    > > Verder is de Bavaria is echt gebouwd voor varen op

    > binnenwateren en voor kustzeilen. Niet bedoeld om bijv. mee

    > tussen Zuid Amerika en Antartica te zeilen.

    Waar baseer je dit op?

    Een nieuwe B 40 weegt 8500 kg. Volgens mij dus best zwaar gebouwd.

    Een HR 4o weegt 10000 kg, maar is 40 cm langer

    Een C-yacht weegt 11.000 kg en is 88 cm langer

  • andre

    Hoewel ik graag doe aan Bavaria bashen kan ik nu alleen een positieve reactie geven.

    Ik heb een keer een dag met Aurelia Ditton gezeild. Zij heeft de Ostar en de Route de Rhum gevaren en daarmee belangrijk meer ervaring als velen van ons.

    Zij heeft ook een aantal Bavaria's de Oceaan overgezeild en ondanks dat ze het merk niet mooi vindt, was ze zeer, zeer positief over de eigenschappen op het gebied van zeewaardigheid.

    Nu is dit een rekkelijk begrip, maar het toont aan dat in de juiste handen deze schepen goede en betrouwbare zeilers zijn (helaas….. :) )

  • andre

    In welk boekje staat dat laatste geschreven?